Pentiment

Pentiment
Pentiment

Wie mijn review van PGA TOUR 2K23 heeft gelezen kon daar in lezen dat ik zeker en vast hou van games waar niet elke seconde de knoppen op je controller aan flarden moeten gedrukt worden. Een game waar je rustig van wordt, eentje die je meeneemt in een verhaal kan er altijd bij.

Toen onze hoofdredacteur Jimmy me vroeg om deze Pentiment te reviewen was ik nochtans niet geheel zeker of het iets voor mij was. Anderzijds was de nieuwsgierigheid wel gewekt. De game deed me qua stijl wat denken aan de map in Kingdom Come Deliverance. Een game die niet voor iedereen was zo bleek, maar ik heb me er van begin tot einde rot mee geamuseerd. Zou deze Pentiment hetzelfde kunnen doen ondanks dat het een ander soort game is? Tijd dus om dit uit te zoeken.

Verhalend avontuur

De game situeert zich in de 16de eeuw en is gemaakt door een klein team van slechts 13 mensen elk met een passie voor geschiedenis. De game presenteert dan ook een zeer geloofwaardig 16de-eeuws verhaal met een perfect passende grafische stijl. Jij bent Andreas Mahler. Een kunstenaar die in het scriptorium van een klooster werkt aan zijn “masterpiece”. Zonder enige uitleg begint het spel meteen. Eens de eerste onwennigheid achter de rug is en je een beetje het hele idee van de game begint te begrijpen raak je echt bedolven door het verhaal. Het is dan ook moeilijk om geen spoilers te verklappen en toch een uitgebreid idee te geven waar de game nou net om draait.

De game speelt zich af in een tijdspanne van 25 jaar waarin je bedolven raakt in een reeks mysteries die jij dient op te lossen. Ondertussen praat je met inwoners, leden van adel en geestelijken van die tijd. Zo kom je gaandeweg heel wat informatie te weten en bouw je met elk van hen een relatie op die jij volledig zelf bepaald a.d.h.v. de antwoorden die je geeft en vragen die je stelt. Ook je eigen achtergrond bepaal je zelf en ook die is van invloed op het verhaal. Waar kom je vandaan, wat zijn je interesses, wat heb je gestudeerd… Dat hangt volledig van jou af.

Grafisch

Ondanks het feit dat je meteen in de game gedropt wordt duurt het toch even voor Pentiment die klik bij me maakte. De vrouw des huizes die af en toe een blik op mijn scherm wierp, vond het spel er saai uitzien. Iets wat ik overigens best begrijp als je enkel naar het beeld kijkt. Je wandelt rond in wat lijkt op een 16de-eeuws schilderij waar je het ene na het andere tekstballonnetje op je bord krijgt.

Af en toe zul je puzzels moeten maken die de gameplay even uit zijn ritme halen. Het fijne aan de game is dat zowel de ervaren als de sporadische gamer deze game vlot kan uitspelen. Alles draait echt om het verhaal en dat is sterk genoeg om de wat saai-ogende gameplay te dragen. Dit is geen AAA-titel met next-gen graphics en spetterende actie. Het is wel een game waarbij het volledige plaatje klopt.

Niet voor iedereen

Ondanks dat ik helemaal werd meegezogen in het verhaal besef ik ook dat dit niet een game voor iedereen zal zijn. Daarvoor is de gameplay waarschijnlijk voor velen te traag en de graphics te statisch. Deze game is voor gamers die houden van een goed verhaal waarbij gameplay en grafische stijl klopt bij datgene wat de ontwikkelaar beoogt te maken. En dat is wat mij betreft ook prima gelukt.

Het spel speelt als een boek en elke keer ik het spel afsloot dacht ik nog even na aan de nieuwe informatie die ik in de game vergaard had en aan wat er nog komen zou. Een spel dat ik vooral speelde om even tot rust te komen en ik ruim de tijd had om me in de game te verdiepen.

Pentiment is zeker een verrassende game die mij persoonlijk zeker beviel, maar dit zal niet voor iedereen zo zijn. De game is immers vrij traag en je komt, maar heel geleidelijk aan meer te weten over het verhaal. Ook de grafische stijl is waarschijnlijk niet voor iedereen. Wat mij betreft, klopte deze volledig en bracht de perfecte rust om helemaal in het verhaal te worden meegesleept. Het verhaal biedt voldoende twists om je geboeid te houden en past qua look and feel volledig in de tijdgeest van de 16de eeuw. De keuzes die Andreas maakt hebben een impact op het verhaal en jij bepaald dus hoe sommige verhaallijnen zullen verlopen.

• Sterke verhaallijn
  • Grafische stijl

• Niet voor iedereen