Park Beyond

Park Beyond
Park Beyond

Heb je altijd al het pretpark van je dromen willen bouwen? Dan is Park Beyond misschien wel de game voor jou. In Park Beyond kan je een spectaculair pretpark bouwen waarbij de enige beperking jouw eigen verbeelding is. Waar je in de meeste tycoon games tamelijk realistische attracties kan bouwen, mag je hier naast deze milde attracties ook aan de slag met extreme versies hiervan. Hoe dit uitpakt hebben we voor je uitgezocht.

Het genre van de tycoon-game, is een genre dat mij erg nauw aan het hart ligt. Het genre heb ik in een ver verleden als 10-jarig jongetje ontdekt met Theme Park en nadien Theme Hospital. Toevallig blijft het bouwen van een pretpark mijn favoriete soort van tycoon-game. Menig titel heb ik in dit genre verslonden waaronder het eerder genoemde Theme Park, Rollercoaster Tycoon en Planet Coaster om er een paar op te noemen. Niet alle pretpark-tycoon games pakken goed uit, want naast alle goede titels zijn er helaas ook enkele erbarmelijke pogingen op de markt gebracht. Park Beyond mag gelukkig in het rijtje van de goede tycoon games plaatsnemen.

De rol van een visionair

In Park Beyond kruipen spelers in de huid van een Visioneer, iemand die de taak heeft om mislukte themaparken nieuw leven in te blazen en ze om te toveren tot parken met ongelooflijke attracties. Het spel begint met een unieke en grillige verhaallijn. Als hoofdpersoon word je gerekruteerd door Park Beyond nadat je per ongeluk een jonge vrouw hebt geraakt met een papieren vliegtuigje. Deze toevallige ontmoeting leidt tot een auditie waarin je je vaardigheden in het bouwen van achtbanen laat zien.

Het belangrijkste aspect van Park Beyond is “impossification”. Als je een level omhoog gaat in je park, verdien je impossification punten die je kunt gebruiken om je attracties te verbeteren op manieren die in de echte wereld onmogelijk zouden zijn. Wil je dat je reuzenrad twee lussen heeft? Geen probleem. Wat dacht je van een spinner die de lucht in gaat of een piratenschip dat in drieën splitst en ronddraait? De mogelijkheden zijn eindeloos. Impossificatie is niet beperkt tot attracties alleen; het kan ook worden toegepast op personeel en winkels, waardoor een vleugje eigenzinnigheid wordt toegevoegd aan elk aspect van je park. Zo kan de poetsploeg bijvoorbeeld aan het werk gaan met een vlammenwerper, en kunnen winkels unieke items krijgen om te verkopen zoals een deconstructed hot dog. Het zorgt ervoor dat de game een eigen smoel krijgt, want je kan in Park Beyond nog meer over de top creaties maken dan bij genregenoten.

Laat je creativiteit de vrije loop

Park Beyond heeft de beschikking over een diepgaande en intuïtieve tool voor het maken van achtbanen. Of je nu op een console of pc speelt, de game biedt een gebruiksvriendelijke interface waarmee spelers hun droom achtbanen kunnen ontwerpen en bouwen. De vrijheid om banen te verdraaien, loopings toe te voegen en unieke modules in te bouwen opent een wereld van creativiteit. Je kunt zelfs kanonnen toevoegen die achtbaanauto’s door de lucht schieten of gigantische veren gebruiken om plotselinge richtingsveranderingen te creëren. De mogelijkheden worden alleen beperkt door je verbeelding.

Campaign – en Sandbox-modi

Park Beyond biedt twee hoofdspeltypen: Campagne en Sandbox. Het speltype Campaign biedt een gestructureerde ervaring met acht levels, die elk gericht zijn op verschillende aspecten van parkmanagement. Het dient als een uitgebreide tutorial, waarin geleidelijk nieuwe functies en uitdagingen worden geïntroduceerd. De goed uitgewerkte cutscènes, sympathieke personages en hapklare uitdagingen maken van het speltype Campaign een heerlijke reis die ongeveer 12-15 uur in beslag neemt. Tijdens de cutscènes kan je enkele keuzes maken die invloed hebben op de doelen van je park. Hier kies je wie je bijvoorbeeld wie je doelgroep is of wat het thema van je park zal zijn.

Park Beyond introduceert een systeem waarbij parkbezoekers worden ingedeeld in volwassenen, tieners en gezinnen. Inzicht in de voorkeuren van elke bevolkingsgroep is cruciaal om het succes van je park te maximaliseren naar de gekozen doelgroep. Door in te zoomen en bezoekers te observeren, kun je zien hoe leuk ze bepaalde attracties vinden, zodat je je park kunt afstemmen op hun behoeften. Deze aandacht voor detail voegt diepte toe aan het spelverloop en zorgt ervoor dat elke bezoeker een onvergetelijke ervaring heeft.

Voor degenen die de voorkeur geven aan een ervaring met een open structuur, is de Sandbox-modus vanaf het begin beschikbaar. In dit speltype kunnen spelers hun creativiteit de vrije loop laten zonder enige beperking. Je kunt het park van je dromen bouwen zonder je zorgen te maken over doelstellingen of beperkingen. Of je nu een bruisende metropool wilt creëren of een sereen park op het platteland, in de Sandbox-modus kun je je visie tot leven brengen.

Management

Een van de uitdagingen van Park Beyond is het vinden van een balans tussen creëren en winstgevendheid. Hoewel het verleidelijk is om je alleen te richten op het creëren van spannende attracties, is het belangrijk om te onthouden dat een succesvol park meer vereist dan alleen adrenalineverhogende attracties. Bezoekers moeten toegang hebben tot voorzieningen zoals toiletten, levensmiddelenwinkels en bankjes om tevreden te blijven. Het verwaarlozen van deze essentiële elementen kan leiden tot ontevreden bezoekers en een daling van de algemene waardering van het park. Door de plaatsing van deze voorzieningen zorgvuldig te beheren, kun je het park leuk houden en zorgen voor een gestage inkomstenstroom.

Park Beyond moedigt spelers aan om hun parken uit te breiden en nieuwe mogelijkheden te verkennen. Naarmate je vordert in het spel, speel je nieuwe thema’s, attracties en modules vrij die nieuwe ervaringen bieden voor bezoekers. Het bouwen van grotere en visueel mooiere parken wordt een belangrijk doel. Met Terraforming-tools kun je het landschap vormgeven, achtbanen door bergen laten tunnelen en unieke omgevingen creëren waarin je attracties kunnen schitteren. De sandbox-modus van de game biedt nog meer vrijheid, zodat je je fantasie de vrije loop kunt laten en het park van je dromen kunt bouwen.

Challenges

Tijdens je werk als parkmanager zul je uitdagingen tegenkomen die door de raad van bestuur worden voorgesteld. Deze uitdagingen testen je vaardigheden en creativiteit en zorgen voor extra doelen om na te streven. Als je deze uitdagingen aangaat, kun je nieuwe beloningen vrijspelen en de reputatie van je park verbeteren. Bovendien krijg je te maken met concurrentie van concurrerende parken, wat een extra laag van motivatie toevoegt om je concurrenten te overtreffen.

Hoewel Park Beyond een leuke ervaring is, zijn er een paar technische problemen die moeten worden aangepakt. Er waren tijdens mijn speelsessies enkele incidentele crashes. De functie Automatisch opslaan helpt echter om de gevolgen van deze problemen te beperken, zodat de voortgang niet verloren gaat, maar het haalt je wel uit de flow van de game. Er zijn een ook een aantal problemen met gasten die niet precies op één lijn zitten met de paden of op de een of andere manier boven de stoelen van de achtbaan zweven waar ze eigenlijk op moeten zitten. Een andere soms storende factor is het feit dat ook het bouwen van paden nog niet altijd even goed werkt. Door de verschillende hoogteniveaus van een landschap valt het wel eens voor dat, hoewel je pad er licht, deze toch bedekt is door het gras of zand uit de rest van de omgeving, wat natuurlijk niet fraai oogt. Gelukkig wordt hier volgens de ontwikkelaar nog aan gewerkt.

Park Beyond is een spel dat met succes de spanning van het maken van achtbanen combineert met de uitdagingen van parkmanagement. Het unieke concept van “impossification” voegt een vleugje magie en eigenzinnigheid toe aan de spelervaring, waardoor de game een eigen smoel weet te creëren. Of je nu een doorgewinterde pretparktycoonspeler bent of een nieuwkomer in het genre, Park Beyond biedt voor elk wat wils. Met zijn charmante visuals, boeiende gameplay en verschillende speltypen is het een must voor pretparkliefhebbers. Stap dus in de schoenen van een Visioneer en begin aan een reis om het ultieme pretpark te creëren waar de enige limiet je verbeelding is.

• Ontspannende gameplay
  • Impossification
  • Makkelijke tools voor het bouwen van achtbanen