Een kleine week geleden kon je mijn preview al lezen voor PARANORMASIGHT – The Seven Mysteries of Honjo en daar liet ik al blijken dat ik erg geïntrigeerd was door de game. Het was ook al een hele tijd geleden dat ik nog een (goede) Visual Novel had gespeeld en het eerste deel van de game wist mij toch al te bekoren. Maar weet de game dit ook vol te houden? Laten we dat samen ontdekken.
Killing in the name of
Voor wie mijn preview gemist heeft, PARANORMASIGHT – The Seven Mysteries of Honjo is een Visual Novel game met een horror-themed verhaal. Persoonlijk sprak mij dit al enorm aan, ik ben namelijk een grote horror fan, en al zeker als het met Japanse folklore te maken heeft. Voor een Visual Novel is het verhaal het meest belangrijke aspect, en daar kan ik enkel over zeggen dat het hier enorm goed zit.
Initieel speel je een lineair stuk van het verhaal, dat geïntroduceerd wordt door de “StoryTeller”, met Shogo Okiie. In grote lijnen gaat het verhaal over de vloek die bekend staat als “The Rite of Resurrection”, oftewel het ritueel om iemand terug tot leven te brengen. Een onderdeel van dit ritueel is om met een “Curse Stone” voldoende mensen te doden zodat je genoeg “Soul Dregs” hebt om het ritueel uit te voeren. Er zijn meerdere vloeken, en dus ook meerdere “Curse Stones” waardoor er een deel zogenaamde “Curse Bearers” (mensen in het bezit van een “Curse Stone”) rond lopen in Honjo. Elk van deze vloeken is gelinked aan een van de “Mysteries of Honjo”, zoals de titel al liet vermoeden, en kan op een specifieke manier getriggerd worden om zo mensen te doden. De verhaallijn van Shogo was al interessant, maar het wordt enkel beter wanneer je door het eerste chapter bent geraakt en er drie andere personages speelbaar worden.
De drie personages hebben elk hun eigen reden om bezig te zijn met “The Rite of Resurrection”. Ons eerste personage is Harue Shigima, wiens zoon gekidnapped werd en vermoord is nadat het politieonderzoek de verkeerde kant op ging. Daarnaast hebben we Yakko Sakazaki, en ook zij is iemand verloren die ze graag tot leven wil brengen, namelijk haar vriendin die zelfmoord gepleegd heeft door van een gebouw te springen. Ten slotte hebben we nog een politie duo, Tetsuo Tsutsumi en Jun Erio, die onderzoek doen naar een collega die op een mysterieuze manier is gestorven in Honjo. Alvast enkele interessante personages en achtergrond verhalen, en dan zijn er nog de andere personages die je zal tegenkomen, ieder met zijn/haar eigen motivatie om geïnteresseerd te zijn in de mysteries van Honjo. Een van de meest opvallende zinnen in het verhaal is toch wel “Des te sterker je wens om iemand tot leven te wekken, des te sterker is de drang om te doden…”. Verwacht dus maar spannende momenten, en ook om geregeld te zien dat je gestorven bent. Gelukkig kun je oneindig vaak teruggaan naar het moment vlak voor je ondergang en een andere keuze maken.
Time is of the essence
Eenmaal je dus de drie personages unlocked hebt, ga je op verschillende momenten kunnen switchen tussen hun. Ofja, je zal soms moeten switchen omdat bepaalde verhaallijnen slechts verder kunnen als je specifieke keuzes hebt gemaakt of wanneer je, als speler en toeschouwer, bepaalde scènes hebt gezien en die informatie hebt vergaard. Hier en daar zitten er ook wat puzzels in die je helemaal out of the box gaan laten denken om verder te kunnen geraken. Iets wat veel Visual Novels niet echt doen.
Visueel ziet het geheel er goed uit en er zijn ook wat momenten dat er wat enge beelden te zien zijn die, dankzij de manga look, de creepy-factor verhogen. Tel daar een passende soundtrack bij en je zit gebeiteld voor een toffe ervaring. Het enige wat echt als een gebrek voelt, is dat er totaal geen voice acting aanwezig is. Zeker omdat je zoveel tekst moet lezen, kan het leuker zijn om eens wat verschillende stemmen te horen in plaats van je interne stem tijdens het lezen.
Conclusie
PARANORMASIGHT – The Seven Mysteries of Honjo heeft me vanaf het begin weten te boeien en liet me totaal niet meer los. Het is een van de beste Visual Novels die ik in een lange tijd gespeeld heb en heeft me zeker weten te verrassen. Vooral het aspect van meerder personages die invloed hebben op elkaar en de tijdlijn waar je rekening mee moeten houden zorgt voor een minder lineair verloop. Als ik toch een minpunt moet noemen, dan is het wel het missen van Voice Acting. Het is geen requirement voor een goede Visual Novel, maar in dit geval had een Japanse VA cast het wel volledig af kunnen maken.