Paper Mario: The Thousand-Year Door

Paper Mario: The Thousand-Year Door
Paper Mario: The Thousand-Year Door

De eerste twee Paper Mario games behoren tot mijn all-time favourite games, en ik speelde al enige tijd met het idee om Paper Mario: The Thousand-Year Door nog eens opnieuw te spelen. Gelukkig bleef ik dat maar uitstellen, want toen Nintendo de Switch port voor de game aankondigde, wist ik dat het perfecte moment aangebroken was om de game opnieuw te beleven. Tijd om te kijken of de port mij op dezelfde manier weet te charmeren zoals het origineel dat 20 jaar geleden ook al wist te doen.

Welcome to Rogueport

Ons verhaal begint met Princess Peach die op vakantie is in Rogueport en een schatkaart krijgt van een toch wel vrij verdacht individu. Ze stuurt deze naar Mario, die daarna onmiddellijk richting Rogueport reist. Eenmaal aangekomen blijkt de prinses alweer ontvoerd te zijn, hoewel het deze keer niet door Bowser is, maar wel door de X-Nauts, een kwaadaardige organisatie die de wereld willen veroveren. Hiervoor willen ze de verborgen schat gebruiken die schuilgaat achter de titulaire Thousand-Year Door, maar daarvoor moeten ze de zeven Crystal Stars vinden. En daar komt de schatkaart die Mario in handen heeft van pas natuurlijk! En zo begint de race tegen de X-Nauts om de sterren te vinden en om Princess Peach, en uiteraard ook de wereld, te redden.

Op vlak van het verhaal is er dus niets veranderd, maar op heel wat andere vlakken zijn er veranderingen geweest en een heel deel quality of life improvements doorgevoerd. Zo heeft de soundtrack een makeover gekregen en klinken veel tracks een stuk bombastischer doordat er meer instrumenten gebruikt worden. Er is, voor de puristen onder ons, ook een optie om de originele muziek te gebruiken door middel van een nieuwe badge die is toegevoegd. Ook op grafisch vlak ziet de game er echt prachtig uit, maar de FPS heeft echter wel een downgrade gekregen van 60 FPS naar 30 FPS. Echter merkte ik daar weinig issues mee, hoewel het wennen was om bepaalde superguards en action commands perfect uit te voeren.

You never walk alone

Paper Mario is een relatief simpele turn-based RPG, die toch wat diepgang kan bieden als je daar voor open staat. Mario heeft een deel sidekicks die hem gaandeweg vergezellen en elk daarvan heeft een unieke eigenschap. Goombella geeft tips wanneer je vast zit en voorziet je van strategische informatie tijdens gevechten, terwijl Bobbery bepaalde muren kan slopen met een explosie. Dankzij de vernieuwde manier om snel te wisselen tussen je metgezellen is het gebruik van de unieke eigenschappen tijdens je avontuur een waar genot en je zal vaak moeten wisselen als je elk geheim wilt vinden. Je kan je sidekicks tot twee maal upgraden zodat ze meer schade doen, meer schade kunnen incasseren en speciale skills leren.

Ook naast het avonturieren zijn je sidekicks enorm handig in gevechten en kan je ze op eender welk moment uitwisselen, al kost het je een beurt (tenzij je een specifieke badge hiervoor hebt). Vooraleer je in een gevecht terechtkomt, zie je je vijand al rondlopen tijdens je avontuur. Je kan op een vijand springen of deze met je hamer een mep verkopen om zo een “First Strike” te landen om al schade toe te dienen, maar een vijand kan uiteraard hetzelfde doen met jou! Let er ook goed op dat je niet springt op vijanden met stekels, want dan kan je “First Strike” evenzeer eindigen in een pijnlijke start van het gevecht. Sommige sidekicks kunnen ook een “First Strike” landen, dus gebruik ze zeker in je voordeel.

Full house!

Tijdens gevechten heb je enkele zaken die je kan doen met Mario of met je actieve sidekick. Zo kan je items gebruiken, Star Power inzetten om een speciale en flashy move te doen, aanvallen op verschillende manieren, vaardigheden gebruiken die “Flower Points” kosten of tactische acties zoals weglopen, verdedigen, wisselen van sidekick en het publiek opzwepen om Star Power op te bouwen. Je publiek vult zich door goed te presteren in gevechten, door bijvoorbeeld action commands goed uit te voeren zoals een dubbele sprong door op tijd op A te drukken wanneer je op een vijand landt met je eerste sprong. Doe je het slecht, dan gaat je publiek lopen.

Af en toe gooien ze ook voorwerpen, zowel goede als slechte, en kan je iemand uit het publiek jagen die iets wil gooien door op X te drukken wanneer ze iets boven hun hoofd houden. Je begint met een podium waar 50 man kan komen kijken, maar gaat naar grotere podia als je stijgt in level. Voor elke level up kan je kiezen om je Health Points, Flower Points of Badge Points te verhogen. Op deze manier kan je je persoonlijke speelstijl wat zoeken, en eventueel een “Glass Canon” run doen waar je enkel voor BP gaat om via badges strategische voordelen te krijgen (dit is de keuze die ik voor deze playthrough gemaakt heb).

A badge for every occasion

Ik heb al een paar keer de Badges vernoemd, dus laten we er eens even dieper op in gaan. Tijdens je avontuur kom je heel wat Badges tegen, elk met hun eigen doel. Zo zijn er badges die je meer HP of FP geven, er voor zorgen dat vijanden af en toe missen, er voor zorgen dat je kan springen op stekelige vijanden, de muziek veranderen naar de GameCube soundtrack, vaardigheden geven zoals het gooien van je hamer en nog veel meer. Je kan je dus al voorstellen dat je hierdoor je playthrough helemaal naar je eigen voorkeur kan omzetten. Zo werkte ik vooral met heel veel Badges die je aanvalskracht verhogen wanneer je HP op 5 of lager zit en er ook voor zorgde dat vijanden je vaak missen als ze aanvallen. Dit in combinatie met superguards, het verdedigen op het exacte juiste moment zodat ik geen schade zou oplopen, zorgde er voor dat ik steeds op mijn best moest performen in elk gevecht. Het is geen must, maar zeker een leuke ervaring om eens een heel andere Badge setup te proberen tijdens je avontuur.

Quality of Life improvements

Nu we het meeste van de game hebben toegelicht, wil ik even enkele van de meest interessante quality of life improvements overlopen en toelichten. Het is fans van het origineel waarschijnlijk al duidelijk, maar er zijn dus nieuwe Badges. Twee om precies te zijn, de Nostalgic Tunes Badge om de originele GameCube soundtrack te horen en dan is er de Gold Medal Badge die je krijgt wanneer je alle Tattle logs, recepten en badges hebt verzameld. Er zijn enkele nieuwe recepten toegevoegd die je nu kan maken en er zijn niet één, maar wel twee nieuwe bazen toegevoegd aan de game! Dus completionists, er is werk aan de winkel.

Daarnaast hebben ze voor nieuwkomers een nieuwe NPC toegevoegd, de Battle Master Toad die je alle informatie verschaft over action commands en andere technieken voor gevechten laat ontdekken en oefenen. Ook Goombella’s hint systeem kreeg een makeover en bevat meer gerichte informatie zodat spelers minder gemakkelijk vast komen te zitten tijdens het spelen. Verder geven bazen je 100 munten als je hun verslaat, waardoor je minder moet grinden voor geld en zo gemakkelijker aan Badges en andere voorwerpen kan geraken zonder te moeten grinden. Een andere, toch wel leuke, toevoeging is een Sound Gallery waarin je naar de muziek kan luisteren van de game. Er is ook een Art Gallery waar je naar concept art kan kijken, maar deze unlock je pas wanneer je in een gebied de Crystal Star gevonden hebt en alle verborgen Star Pieces.

Om af te sluiten, er zijn nog andere improvements, maar die zijn iets minder spannend naar mijn mening, wil ik nog de nieuwe Warp Pipe kamer in Rogueport aanhalen waardoor je gemakkelijk naar eerdere gebieden kan gaan zonder te veel tijd te moeten verliezen om tijdens sidequests van de ene naar de andere plaats te moeten gaan.

Paper Mario: The Thousand-Year Door heeft me opnieuw weten te charmeren met zijn fantastisch verhaal, kleurrijke cast en uitstekende soundtrack. Hoewel de gameplay op de oppervlakte vrij simpel lijkt, kan je er toch heel wat diepgang in vinden en uitdagingen voor jezelf maken om de game nog interessanter te maken. Paper Mario: The Thousand-Year Door is een perfecte game om in het RPG-genre te geraken, maar daarnaast is het absoluut een must-play voor elke fan van het genre, ongeacht je niveau en ervaring. En nu hopen dat Nintendo een nieuwe Paper Mario maakt die wat dichter bij deze game aanleunt!

• Hetzelfde fantastische spel zoals we dat op de GameCube al zagen
  • Heel wat quality of life improvements
  • Extra content zoals nieuwe bazen, badges en meer