Voor PAC-MAN’s 37e verjaardag onthult Neamedia een mooie reeks kunstwerken, ontworpen door Richard Orlinski met ondersteuning van BANDAI NAMCO Entertainment Europe. Het project is te vinden op Kickstarter.
Toru Iwatani, bedenker van PAC-MAN, at op een dag pizza als lunch. Hij nam een stuk uit de pizza en daar was het; een cirkel met een open mond.
De beste ideeën komen soms uit de meest simpele dingen. Mr. Iwatani, nu professor aan de Tokyo Polytechnic University in Tokio, wist niet dat hij zo’n invloed zou hebben op de video game industrie tijdens het eten van zijn pizza. Nu, 37 jaar later, is PAC-MAN nog steeds een van de meest gekende personages. Naast het veranderen van het gezicht van arcade gaming in 1980, wist Namco ook een icoon in de pop cultuur te creëren.
De collectie is verkrijgbaar in 3 versies. Een gele 25cm / 10-inch versie, een gouden gechromeerde versie van dezelfde grootte en een exclusieve 1 meter / 40-inch versie gelimiteerd tot 37 stuks. Daarnaast zijn er ook verschillende stretch goals die speciale beloningen inhouden waaronder een metalen PAC-MAN figuur, artwork van de originele PAC-MAN schetsen en een limited edition art book.
Richard Orlinski, beeldhouwer en artiest, vertelt het volgende: “When I was contacted about the Pac-Man project, I found the idea absolutely amazing. It completely fits in my universe, because I try to develop Pop-Art, which speaks to the largest number of people.” “It was challenging to keep Pac-Man’s identity while bringing something new and modern”.
De Kickstarter campagne (http://kck.st/2pXhbnz) start vandaag en loopt tot 20 juni. PAC-MAN kunstwerken zijn voor early bird backers beschikbaar voor € 100 (25cm / 10-inch versie) en 300 euro voor de deluxe versie (25cm / 10-inch Gold Chromed). De anniversary edition is gelimiteerd tot 37 stuks wereldwijd. Backers ontvangen hun beelden eind 2017.