Overwatch behoeft ondertussen geen introductie meer lijkt mij, de game is dankzij zijn populariteit ondertussen wel bij alle gamers bekend. De release van Overwatch 2 betekend ook het einde van een tijdperk, want het eerste deel is vanaf nu niet meer speelbaar en compleet vervangen door dit tweede deel. Het is echter ook het begin van een nieuw tijdperk, want Overwatch 2 is een free-to-play game.
De originele Overwatch werd al snel een hit met zijn strakke, teamgebaseerde 6v6 gameplay en unieke personages met elk hun vaardigheden. In de loop der jaren groeide het aantal speelbare personages en werden de vaardigheden van personages bijgewerkt. Overwatch 2 zet deze lijn voort, al valt er hier wel op dat de game hierdoor eerder aanvoelt als een Overwatch 1.5 en niet meteen als Overwatch 2. De game heeft een stevige grafische upgrade gekregen, maar verder voelt de gehele game aan als een update en niet als een vervolg, al weet dat de pret gelukkig niet te bederven.
Terug van niet weggeweest
Zoals ik al aangaf, voelt de game eerder aan als een update. Dit komt mede doordat alle oude mappen hier hun terugkeer maken. Hoewel elke map van Overwatch terugkeert, zijn er natuurlijk ook nieuwe mappen om te verkennen. Ook alle personages uit de eerste game maken hier hun opwachting. Gezien we het hier over een nieuwe game hebben zijn er ook enkele nieuwigheden aanwezig. Zo vervoegen drie helden het team, zijn er zes nieuwe maps, een nieuw speltype en zijn er meer dan 30 skins toegevoegd.
Enkele personages hebben ook wat veranderingen ondergaan op gebied van hun skills. Cassidy’s Flashbang is bijvoorbeeld vervangen door een sticky Bomb, Mei kan niet langer bevriezen met haar primary fire en Brigitte kan je niet langer verdoven met shield-bash. Orisa is het meest veranderd: ze verliest haar schild en oorspronkelijke Ultimate ten gunste van een speer die kan worden geworpen of gebruikt om vijanden naar zich toe te trekken voor een verwoestende melee slam. Zarya heeft twee bubbels om mee te werken, Reinhardt kan nu twee Fire Strikes tegelijk gooien, en hij kan ook zijn charge annuleren en Roadhog kan zijn haak en healing gebruiken terwijl hij zijn Ultimate gebruikt. Dit zorgt ervoor dat de helden in Overwatch 2 ongelooflijk gebalanceerd aanvoelen.
Exit 6v6, welkom 5v5
Naast veranderingen aan de personages is er ook een grote aanpassing gebeurd aan de gameplay. In de vorige game mochten we nog met 6 personages per team spelen, in Overwatch 2 moeten we het doen met 1 personage minder per team. De 5 tegen 5 dynamiek verandert de wedstrijden drastisch, net als de overgang naar slechts één tank per team van vijf. In ranked matches bestaan teams nu uit twee damage dealers, twee supports en één tank. De beperking tot één tank vereist meer vaardigheid en planning vanuit die positie; het hele team is nu afhankelijk van één speler om zijn belangrijke taak te vervullen. Het zorgt ervoor dat elk team veel tactischer te werk moet gaan, waardoor de hele dynamiek van matches veranderd.
Het zorgt er tevens voor dat elke speler een grotere rol speelt in elke wedstrijd. Deze verschuiving is vooral duidelijk in Push, het nieuwe speltype waarin spelers een robot naar het spawnpoint van het andere team escorteren. Dit speltype is snel en hectisch, wat perfect past bij het nieuwe 5 tegen 5-formaat. Hoewel 5 tegen 5 in het begin chaotischer aanvoelt, is het ook sneller. Gevechten hangen nu veel meer af van positionering, weten waar je bondgenoten en vijanden zijn, en het zoeken naar Supports. Het is dan ook belangrijk om de vijand te kunnen flanken om zo verwarring en dood te zaaien onder hun gelederen en zo het voordeel naar jouw team te trekken. Zonder een tweede tank heb je minder kans om opgehouden te worden op choke points, maar de Supports zijn ook kwetsbaarder. Het betekent echter ook dat je niet moet blijven hangen als een gevecht verloren is, strategisch terugtrekken is in dat geval ook de boodschap. Het risico versus de beloning om een gevecht te keren of je Ultimate te sparen voor een comeback is hier meer uitgesproken en draagt bij aan de belevenis van Overwatch 2.
Storymode
Een story mode is één van de vernieuwingen die ons belooft zijn voor Overwatch 2. Helaas is de Storymode momenteel nog niet klaar. Overwatch 2 werd aangekondigd met de belofte van een nieuwe singleplayer storymode voor elke held in de game en in deze mode zou het mogelijk zijn om te levelen en individuele vaardigheden te upgraden voor elke held, en op Hero Missions gaan, die bedoeld waren als een vorm van herspeelbare PvE endgame content. Echter is er momenteel nog geen spoor te bekennen van deze mode. Blizzard heeft verklaard dat het in 2023 komt en in delen zal worden uitgebracht. Alleen vraag ik me af of deze mode geen mosterd na de maaltijd zal zijn. De meeste spelers spelen Overwatch nu eenmaal voor de multiplayer. Al zou het natuurlijk wel een goede manier zijn om kennis te maken met alle personages en diens vaardigheden te leren.
Battle Pass
In tegenstelling tot de eerste game slaat Overwatch 2 de free-to-play weg in. Dit betekend natuurlijk ook dat Overwatch 2 op één of andere manier de zuurverdiende centjes van zijn spelers te pakken moet krijgen, en dat doet de game via de Battle Pass. Elk seizoen biedt nieuwe helden en/of mappen aan samen met mogelijke nieuwe modi en ervaringen. De ruim 80 levels die in elke battle pass vrij te spelen zijn, bevatten een reeks verschillende skins, emotes, voice lines, sprays en andere cosmetica voor alle personages.
Nieuwe helden worden unlocked wanneer je bij de battle pass niveau 55 weet te behalen. Echter vergt het enorm veel tijd om deze te unlocken, waardoor je erg veel tijd in de game moet stoppen om het nieuwe personage te unlocken. Als je de premium battle pass van €10 koopt, komt de held vanaf level 1 in je rooster. De rest van de beloningen zijn cosmetisch, maar met zoveel exclusieve beloningen voor de premium battle pass, zullen niet-betalende spelers weinig voldoening weten te halen uit de battle pass.
Conclusie
Hoewel Overwatch 2 gebracht wordt als een volledig nieuwe game voelt deze toch eerder aan als Overwatch 1.5. Noem de game dus gerust maar een grote update voor de eerste game, zeker gezien de eerste game niet meer speelbaar is. Ook het feit dat op Xbox de achievements uit deel 1 plotseling onder de naam Overwatch 2 staan doet mij geloven dat dit eigenlijk een erg grote update is. Gelukkig onderdrukt dat niet het spelplezier, want Overwatch 2 is in erg geval een zeer vermakelijke en geslaagde update die zowel oude als nieuwe spelers erg veel plezier zal doen beleven. Dankzij de aanpassing van 6v6 naar 5v5 voelt de dynamiek van een match heel anders aan, waardoor wij toch het gevoel krijgen een nieuwe game te spelen.