Hands-on Preview: Override 2: Super Mech League

Hands-on Preview: Override 2: Super Mech League
Hands-on Preview: Override 2: Super Mech League
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Het lijkt misschien niet zo lang maar een dikke 2 jaar geleden schreef ik hier over een gesloten Beta van een zekere fighting game. Welke was dit ook weer? Wel, ik doe jullie met veel plezier terugdenken aan Override Mech City Brawl. De game die je in de huid deed kruipen van gigantische robots om aliens en elkaar te lijf te gaan te midden van steden en allerlei wouden. Nu, een dikke 2 jaar na die gesloten Beta, word ik uitgenodigd voor een andere. Namelijk die van de waardige opvolger: Override 2: Super Mech League.

Herkenbare originele Robots gespot

De vorige game genoot van 12 speelbare personages. En hoe speelde je dit? Wel, redelijk traditioneel eigenlijk. Er was een campaign en enkele opties om tegen andere spelers te vechten. Deze formule wordt nu, zoals een opvolger beaamt, enkel maar uitgebreid. Er komt een nieuwe story mode, meer online opties en meer robots in allerlei soorten en maten. Ik kon tot nu toe 8 van de robots testen in 4 verschillende arena’s. Sommige mecha’s zullen ons natuurlijk bekend voorkomen, ook zo in de Beta, maar er zal weer voor elk wat wils zijn. Zo ben ik persoonlijk best nieuwsgierig naar de bijdrage die Ultraman zal leveren in de game. Let wel op, hij is niet standaard aanwezig in de game, enkel bij de ‘Ultraman Deluxe Edition’. Het merendeel van de robots die ik kon gebruiken in de Beta kwamen me erg bekend voor maar dit stoorde me zeker niet. De ervaring was meer dan een ge-upgrade eerste game. Het was duidelijk het volgende level in graphics, gameplay en opties. Ik kijk zeker uit naar meer.

Op naar de mechanische glorie!

In een fighting game wordt er gevochten. Als er wordt gevochten wint er iemand en verliest de rest. Als je meevecht wil je winnen! Zo simpel kan een formule of opbouw zijn en dat is bij deze game niet anders. In de volledige game zullen we genieten van allerlei opties en mogelijkheden maar in de Beta heb ik het moeten redden met de Tutorial, Training, Versus en Online Multiplayer. De tutorial is best kort en krachtig aangezien ze je enkel de controls uitlegt. Deze zijn trouwens hetzelfde gebleven als de voorganger. Je vecht nog steeds door je Mecha te bedienen met je R1, R2, L1 en L2 knoppen die respectievelijk dienen voor hun bijhorende ledematen. Natuurlijk horen hier verschillende gepersonaliseerde combinaties bij, kun je meer dan enkel aanvallen en heeft iedere mecha een ultieme aanval die hij eerst dient op te laden. Een opvallend verschil is alvast dat de ultieme aanvallen geen cutscene meer op gang zetten om de actie te onderbreken en de aandacht te trekken. Override was, en blijkt nu nog steeds, geen fast fighting game maar eerder een slow paced strategic fighter. Het vechten en het tempo daarbij is nochtans wat hoger in dit tweede deel wat ervoor zorgt dat de spanning en actie toch mooier en strakker in elkaar overloopt.

Wat me wat opviel, eigenlijk moet ik zeggen tegenviel, aan de vorige game was hoe fragiel de omgeving eigenlijk was. Elke tik die je een gebouw of constructie gaf was genoeg om hem te slopen. In deze Beta was dit zeker niet het geval. Omgevingen zijn voorzien van een dynamiek waardoor helpende en storende elementen verschijnen en verdwijnen naar hartenlust. Daarbij heeft alles in deze Beta meer weerstand gekregen en verbrijzel je niet elk object door er simpelweg tegen te wandelen. Kleine veranderingen die een groot effect met zich mee kunnen brengen. Natuurlijk moet dit allemaal in evenwicht zijn en kan ik tot nu toe alleen maar bevestigen dat ik tot nu toe tevreden ben met het resultaat dat de beta me voorschotelde.

Een game met potentieel of niet?

Zoals in de Beta van de voorganger had ik ook nu weer geen toegang of overzicht op de campaign mode. Enkel de setting is me duidelijk gemaakt. Waar je in deel 1 de mechas bestuurde om een ‘alien invasion’ te bevechten, gaat het verhaal nu vlot verder na de overwinning voor het menselijk ras. Nu de mensheid echter de méchas in bezit heeft is er gekozen om een mech league op te starten. Hier kom jij te voorschijn als kersverse piloot die zich door de wedstrijden en rangen wilt opwerken om zich tot kampioen te laten kronen. Misschien niet het meest origineel verhaal maar soms is dit alles wat een spel nodig heeft. Natuurlijk zal dit pas zijn waarde tonen als de afgewerkte game op de markt komt.

Het potentieel van dit tweede deel lijkt me vooral te zitten in de multi-player games. In deze Beta heb ik deelgenomen aan allerlei online wedstrijden. Er is gekozen om, tijdens het spelen van de Beta, de spelers in random games te droppen. De beschikbare opties waren deze keer: één tegen één battles, twee tegen twee groepsgevechten, 4-player “Free for All” groepsgevecht en “King of the Hill” gevechten. Natuurlijk vind ik de ene optie al aangenamer en leuker dan de andere maar qua gameplay werd me op dit moment toch al een mooi afgewerkt product voorgeschoteld. Enkele kleine minpuntjes zoals auditieve details en een combo-storing waren wel aanwezig, maar niet regelmatig of storend genoeg om mijn gameplay echt te kelderen.

Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password