Hands on Preview: One Piece Odyssey

Hands on Preview: One Piece Odyssey
Hands on Preview: One Piece Odyssey

Ik beschouw mezelf als iemand met voldoende vrienden in mijn leven. De ene is uiteraard al wat persoonlijker aan me verbonden dan de andere, zoals dat nu eenmaal is en gaat in het leven. Ik heb dus niet echt het gevoel dat ik iets te kort kom op vlak van vriendschappen en persoonlijke banden met mensen rond mij. Er hoeft dus niets voor mij te veranderen, maar als iemand mij zou vragen welke vriendengroep de ultieme band en samenhang delen, verwijs ik ongetwijfeld door naar de crew van Monkey D. Luffy in de One Piece franchise. Ik heb jullie al vaker verteld over deze vrolijke bende in mijn reviews van Pirate Warriors 4 en World Seeker en krijg nu de kans om dit opnieuw te doen voor de nakende release van One Piece Odyssey. Eens kijken of Luffy eindelijk King of the pirates gaat worden.

Zoals wel vaker het geval bij een hands-on preview, heb ik een gedeelte mogen spelen dat zich wat verder in het spel afspeelt. Meer bepaald heb ik enkele uren doorgebracht in chapter 2 van de game. Dit wilt zeggen dat ik wel al een aanbod aan aanvallen en vaardigheden bezat, maar zeker nog niet alles wat toegankelijk was tijdens Gamescom 2022. Mij niet gelaten natuurlijk aangezien ik graag iets uittest wat Niels toen nog niet had gezien. Tijd dus om zelf eens met Luffy naar het nieuwe eiland van Waford te gaan en de piraat uit te hangen.

Crazy story

One piece staat in mijn hoofd gelijk aan onbeperkte mogelijkheden. De wereld van Monkey D. Luffy en zijn piratenbende, de Straw Hat Pirates, is voorzien van Devil Fruits, een uniek stuk fruit dat degene die het opeet van een unieke kracht of eigenschap voorziet voor de rest van zijn leven. Hierdoor komen we allerlei soorten personages tegen die de gekste dingen kunnen doen. Ons favoriet hoofdpersonage, Luffy dus, heeft hierdoor immers een lichaam van rubber en gebruikt deze eigenschap uitgebreid tijdens zijn avontuur en fysieke gevechten. Aangezien het verhaal van One Piece al over de 1000 afleveringen heen gaat zijn er al enorm veel personages gepasseerd met een grote variatie aan krachten. Je zal doorheen het verhaal van One Piece Odyssey een gedeelte van deze personages tegenkomen die je telkens door een korte samenvatting van hun geschiedenis en betrokkenheid tot de Straw Hat Pirates wordt voorgesteld. Het verhaal van de game, voor zo ver ik kon opmaken tijdens mijn speelsessie, gaat over een mysterieus eiland waar verleden, heden en alle bijhorende locaties door elkaar worden gemengd. De Straw Hat Pirates zijn op dit eiland beland en ontmoeten daardoor terug oude bekenden en verkennen opnieuw vertrouwde omgevingen maar beleven een uniek avontuur dat los staat van het verhaallijn van de serie.

Het verkennen doe je trouwens met eender welk lid van je party. Natuurlijk moet het wel passen in het verhaal, maar je hebt de mogelijkheid om met eender welk personage rond te lopen. Personages zijn trouwens voorzien van bepaalde skills waardoor het verkennen beïnvloed kan worden. Chopper is klein van gestalte waardoor hij door nauwe doorgangen kan en bepaalde delen kan bereiken, Zorro kan zwakke muren of constructies vernielen en Luffy kan met zijn elastische armen zich aan bepaalde objecten vast grijpen om zo verder te verkennen waar niemand anders aan kan. Of elk personage zo een eigenschap heeft kan ik op basis van de demo nog niet garanderen, maar de serie kennende is deze kans best reëel.

Gum Gum Battle

De franchise heeft al redelijk wat genres achter de kiezen. De meeste hiervan zijn actie games die je in de huid doen kruipen van één of enkele personages en je gedeeltes van het verhaal doen beleven. One Piece World Seeker was al een action RPG die je een open wereld voorschotelde, maar nu krijgen we een turn based RPG onder de kiezen. Daarbij kroop je in World Seeker enkel in de huid van Luffy terwijl je nu de volledige crew van de Straw Hat Pirates als speelbaar team hebt. Wanneer je aan een battle begint verspreiden je kameraden zich over het terrein en komen ze zo tegenover bepaalde vijanden te staan. Afhankelijk van de gekozen actie beïnvloed je wie ze aanvallen en hoe jij of zij zich bewegen op het speelveld. Deze scrambled battles zorgen ervoor dat je niet zomaar in een eentonige herhaling van battles terecht komt omdat je dezelfde vijand meermaals kan tegenkomen maar met een andere opstelling of verdeling waardoor je aanpak en aanvalskeuzes anders kunnen zijn. De game plaatst je met 4 crewleden op het speelveld die je vrij kan wisselen met de leden die op reserve staan langs de zijlijn. Aangezien je onbeperkt kan wisselen, buiten de crewleden die je al hebt laten aanvallen tijdens die beurt, kan je ten alle tijden ruilen en aanpassen tot je jouw beste samenstellen op het veld hebt staan.

Tijdens battles wordt je trouwens wel eens geconfronteerd met uitdagingen die je van allerlei bonussen kan voorzien. Zo moet je het ene moment één van je teamleden beschermen tegen een vijand die hem of haar imponeert of juist je vijanden binnen een bepaalde tijd uitschakelen. In ruil hiervoor krijg je extra Belly, wat de munteenheid is, of items. De moeite waard dus om je extra in te spannen en je tactisch van je beste kant te laten zien. Daarbij is me wel duidelijk gemaakt dat je de mogelijkheid hebt om je aanvallen te voorzien van upgrades om ze sterker te maken maar de uitwerking hiervan werd me nog niet helemaal duidelijk in deze demo. Iets om naar uit te kijken in de volledige game dus. Daarbij heb ik wel al kennis gemaakt met battles tegen vijanden van allerlei soorten en maten. Zo kom je op bepaald moment gigantische vijanden tegen, zoals in de wereld van One Piece kan gebeuren. Deze vijanden zijn uiteraard moeilijker te verslaan en dienen als soort boss battle doorheen het verhaal.

Visual goodness

Wie Niels zijn eerste impressie van de game nog niet had gelezen raad ik dit zeker wel aan. Ikzelf heb hem voor deze gelegenheid nog even open gedaan om te checken wat Niels er exact van vond en kan me alleen maar bij zijn bevindingen neerleggen. De eerste zekerheid die me was opgevallen tijdens het spelen kwam dus ook overeen met zijn ervaring. De game ziet er top uit op alle mogelijke manieren. De kwaliteit van de animatie, omgeving en alle personages zijn heerlijk trouw gebleven aan de anime waardoor fans, zoals ik, erg onder de indruk zullen zijn. Dit geldt trouwens ook voor alle animaties zoals de aanvallen en reacties tijdens gevechten. Natuurlijk heb ik ‘slechts’ een gedeelte van het spel gespeeld dat relatief vroeg in het verhaal plaatsvindt en ben ik daardoor erg benieuwd naar de evolutie van moves en mogelijkheden. Tot nu kan ik echter weinig of niets opmerken of zou ik niets willen veranderen aan de visuele presentatie van het spel. Ook de voice acting staat volledig op punt en kan op geen enkele manier onder doen aan de serie. Het is zoals Niels indertijd al aangaf en ik alleen maar kan beamen: Alles staat zo scherp op punt dat het spel aanvoelt als een aflevering uit de serie.

Deze game heeft duidelijk veel te bieden en de demo heeft me slechts het tipje van de ijsberg getoond. Het verhaal, hoewel ik ook hier slechts een klein inzicht in heb gekregen, past perfect in de wereld van One Piece terwijl het toch buiten het verhaal van de manga en anime valt. Het spel is voorzien van oude en nieuwe gezichten die, dankzij het creatief verhaal, welkom zijn voor de fans zonder de zoveelste herhaling te zijn van het gekende verhaal. Ik durf hoopvol naar de game uit te kijken en heb het gevoel dat animeliefhebbers een stijlvolle RPG gaan beleven met One Piece Odyssey. Ik zal hem ongetwijfeld voor jullie uitgebreid testen en bespreken.