OlliOlli World

OlliOlli World
OlliOlli World
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Skaten… Ik was er nooit een held in dus bracht de Tony Hawk-reeks enige redding om tijdens mijn jeugdjaren toch de nodige ollie’s, 360’s en grinds op mijn palmares te schrijven. Zoveel jaar later mag ik opnieuw het virtuele skateboard boven halen om mijn tricks te tonen in de skate-puzzelgame OlliOlli World. Ik was alvast zeer benieuwd of deze verrassende gameplay-combinatie me weer zou brengen naar de hoogdagen van de betere skategame.

Gnarvana

OlliOlli World is eigenlijk één heel grote skatehemel waarin Gnarly Mike en zijn vrolijk bende je rondleiden. Het is een plek waar echt alles rond skaten draait en dat zal je geweten hebben. De game bestaat uit vijf verschillende gebieden. Naarmate je verder komt in het spel lijkt die skatehemel geleidelijk meer en meer op een skatehel.

Klinkt negatief, maar dat is het niet!

Skate or Die

Deze oude game-titel uit het verleden past echt geweldig bij OlliOlli World. Je kan maar beter zien dat je alle kneepjes van het skaten onder de knie (zeer letterlijk te nemen dus…) krijgt of je gaat meer dan eens tegen de vlakte gaan. In het begin valt het allemaal nog wel mee. De uitdaging en zijn niet al te moeilijk en je vordert snel door een de hemel. Maar dan barst stilaan toch de hel los. De ene grind na de andere volgt zich op. De afstand en tussen obstakels worden groter en dieper.

Je kan met je plank tegen muren skaten om water of enge dieptes te overbruggen. Je moet grabs uit voeren om door obstakels, die je in de lucht tegenkomt, te raken. Klinkt voor de geoefende gamer nog steeds haalbaar toch? Doe hierbij nog een schepje snelheid en reactievermogen bij en je zult me gelijk moeten geven… Je zult geregeld de (half)pijp uit gaan.

Puzzelen aan hoge snelheid

Naarmate je verder komt in de game wordt ook duidelijk waarom dit een skate-puzzelgame is. Zo is het niet altijd eender welke truukje kiest om bv. te grinden. Het kan immers heel veel snelheid uit je grind halen of net heel veel snelheid geven waardoor je recht het ravijn invliegt. Ook het omgekeerde is perfect mogelijk en heb je net te weinig snelheid waardoor je in het water terecht komt.

Zo is er een side-objective waarin je sneller dan een beer, op een rubberband in het water, een parcours moet afleggen. De beer heeft het makkelijk een hangt maar lang uit te dobberen, maar jij moet heel wat truukjes bovenhalen om hem voor te blijven.

En hier ging het spel echt letterlijk van skatehemel naar skatehel en uiteindelijk weer naar skatehemel. Het heeft me echt heel wat poging en gekost om die dekselse beer eindelijk voor te zijn. Uiteindelijk hing alles af van perfecte timing en de juiste truuks. OlliOlli World doet zijn naam van skate-puzzelgame echt alle eer aan. Maar dat daar af en toe een kleine vloek aan te pas komt, mag je zeker van zijn. Maar dat is toegestaan in deze skatehemel!

Kleurrijk

OlliOlli World heeft sterk gewerkt aan een eigen grafische identiteit en lijkt deze wel gevonden te hebben met deze game. In vergelijking met de vorige games is deze veel kleurrijker en oogt frisser en jeugdig. Dat laatste aspect had voor mij wel wat minder gemogen.

Je kan je avatar tot in het extreme customizen, maar eens je aan het skaten bent boeit het weinig. Ook het verhaal tussendoor waarin je, in een kindertaaltje, met de andere personages praat werd me soms net wat te veel. Ik ben dan ook al even voorbij mijn kinderjaren, maar ben er zeker van dat dit net heel wat jongere virtuele skater zal kunnen bekoren. Maar of je dit nu leuk vindt of net niet maakt echter niet zo veel uit. Je zult vooral heel veel skaten.

Challenges

Bij elke nieuwe track moet je ook enkele challenge proberen te volbrengen. Enkel wat coole tricks uitvoeren is niet voldoende in Gnarvana. Het is zeker bij een eerste speelbeurt al een klein wonder als je de finish haalt, maar je zult ook opblaasbare katten en vissen moeten weten te pakken. Of wat dacht je van meeuwen die je moet omver grinden. Elke track heeft dan ook meerdere playthroughs nodig om alle ins- and outs prijs te geven.

Zo zijn er, vanaf halverwege de game, meerdere routes mogelijk richting de finish. Hierdoor speel je elke level meerdere maken omdat je wil ontdekken wat er op je pad zou komen als je een andere route neemt. Soms is het ook nodige om optionele missies vrij te spelen. Dit komt uiteraard de herspeelbaarheid van de game ten goede. Eens je de game uitgespeeld hebt, komt er ook een leaderboard vrij waarin je jouw scores kan vergelijken met die van anderen en je vrienden.

Controls

Het skaten zelf gaat ook erg vlot. Tricks voor je uit met de linker stick en grabs met de rechter. Perfect landen doe je dan weer met de A toets op Xbox. En met Y sta je meteen weer aan e start van de track voor als je weer maar eens te pletter valt of je gewoon denkt dat je beter kan dan je tot dan toe al gehaald hebt.

Dit alles gaat heel snel en enkel de tussenstukjes waarin je met de andere Gnarvana skaters praat onderbreken even het skaten.

OlliOlli World doet exact wat het beloofd. Het is een uitdagende skategame geworden die makkelijk lijkt aan het begin maar uiteindelijk echt wel lastig is om te beheersen. Elke track heeft heel wat te bieden en er zijn meerdere opties om de finish te bereiken. Aanvankelijk zul je blij zijn dat je de finish bereikt, maar daarna ga je echt alle challenges willen halen en je score willen verbeteren.

Het skaten staat echt voorop. Nooit zijn er lange laadtijden te bespeuren en lig je tegen het kleurrijke asfalt dan is een snelle druk op de knop voldoende om je snel weer aan de start van de track te zetten. Omdat elke game uiteraard wel wat verhaallijn nodig heeft, heeft OlliOlli World ook wat interactie met andere skaters, in een eigen taaltje, toegevoegd.

Net als je avatar customizen lijkt deze dunne verhaallijn me eerder leuk voor de jongste games onder ons. Mij kon het alvast nauwelijks boeien. Het stond gelukkig niet in de weg van het skateplezier die ik wel gehad heb met deze game. Let wel… Voor wie op zoek is naar een nieuwe Tony Hawk of de game Skate waar je zelf door een stad cruised op zoek naar leuke tricks zal van een kale reis terugkomen. OlliOlli World pakt de dingen helemaal anders aan, maar dat hoeft zeker geen minpunt te zijn. OlliOlli World heeft heel wat te bieden en is zeker op vlak van herspeelbaarheid een leuke game.

• Controls werken perfect
  • Herspeelbaarheid
  • Uitdagend