Oakenfold

Oakenfold
Oakenfold
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik ben een grote fan van turn-based games, en al helemaal van turn-based strategy games. Games zoals Vandal Hearts, Final Fantasy Tactics en natuurlijk Fire Emblem kan ik uren aan een stuk van genieten. Vandaag nemen we Oakenfold onder de loep, een turn-based strategy game met een roguelike twist. Wat vooral opmerkelijk is aan deze game, is dat het een éénmansproject is van de Nederlander Rutger Van Dijk. Een game die dus heel dicht bij eigen bodem ontwikkeld werd.

They came from space

Oakenfold heeft een interessante look die ik zeker wel kon smaken, met heel duidelijke kleurschakeringen waardoor alles goed herkenbaar is en belangrijke elementen goed opvallen. Veel muziek is er niet, maar wat er is doet zijn best om de sfeer te zetten en slaagt daar zeker in. Het verhaal is ook relatief simpel. We spelen als Ash, een bezorgster die probeert te overleven in een post-apocalyptische wereld waar Biocides, een ras van buitenaards wezens, de planeet aarde en wat er nog overblijft van de mensheid probeert te vernietigen. Simpel, maar wel effectief genoeg om je een doel te geven in de verschillende gegenereerde levels. Elke playthrough is trouwens weer heel anders, met andere routes waar je een pad kan kiezen en zo andere challenges voor de kiezen krijgt.

Ash of all trades

Wat voor nog meer variatie zorgt, zijn de drie verschillende speelstijlen waar je uit kan kiezen. Je kan voor de Survival, Agile of Scientific class kiezen die elk hun unieke skills hebben en waarvoor je een heel andere speelstijl en strategie gaat moeten leren om de levels tot een goed einde te brengen. In elk level ga je een 3-tal waves aan Biocides moeten overleven, met als doel je oranje pakketten veilig te houden en zoveel mogelijk vijanden te verslaan. Deze pakketten tellen trouwens als je levenspunten, zijn er teveel kapot gemaakt dan is het een enkeltje naar het menu. Door vijanden te verslaan kan je orbs verdienen waarmee je de crafting stations in de levels kan gebruiken om nieuwe vaardigheden of upgrades er voor te kopen.

Elke wave bestaat uit een 12 stappen die je mag ondernemen alvorens de vijand zijn stappen mag uitvoeren. In deze stappen, waar je alle tijd voor krijgt om ze te plannen en uit te voeren, kan je vijanden verplaatsen om ze tegen elkaar op te zetten of ze proberen te verslaan of orbs van verslagen vijanden oppikken en stappen spenderen om iets te upgraden. Hoe je het ook draait en keert, uiteindelijk zal je keuzes maken waar je spijt van hebt en waar je van zou willen dat je ze anders had gemaakt. Gelukkig kan je dit steeds doen door met je Timescrubber terug te gaan in de tijd en je stappen ongedaan te maken. Je levens worden niet hersteld na elk level, dus het is noodzakelijk om het meeste uit je skillset te halen om zonder schade tot aan de grote bazen te geraken.

Ashes to ashes

Een run kan dus erg snel eindigen als je roekeloos door de levels en waves gaat. Ook als je bedachtzaam te werk gaat, kan het alsnog zijn dat je heel vaak zal verliezen. Er is namelijk een redelijk stevige leercurve. Eigenlijk drie stevige leercurves, aangezien elke class zo anders speelt en een andere manier van denken vereist. Initieel vond ik dit wel erg tof, maar al snel voelde ik dat de game toch best brutal is en me vaker naar het startscherm duwde dan ik zou willen toegeven. Het ligt misschien ook wat aan het feit dat roguelike games mij moeilijk kunnen bekoren, hoewel korte runs dan wel weer passen met mijn drukkere leven.

Oakenfold is een interessante twist op het turn-based strategy genre en heeft, dankzij zijn 3 uiteenlopende classes, een vrij stevige leercurve die voor fans van het genre wel in de smaak kan vallen. Verwacht echter wel vaak het Game Over scherm te zien, want deze roguelike is absoluut geen lachertje. De mooie graphics, rustige soundtrack en interessante tijdreis mechanics zorgen er voor dat je keer op keer zal willen terugkomen om te kijken of je verder kan geraken om de Biocides te stoppen. Het is dan ook een hele prestatie dat deze game uit het hoofd en handen van één persoon zijn gekomen. Rutger, bij deze een welgemeende proficiat met wat je ter wereld hebt gebracht!

• Drie erg uiteenlopende classes
  • Toffe art-style en setting
  • Interessante tijdreis mechanic met de Timescrubber