No Rest for the Wicked – Early Access

No Rest for the Wicked – Early Access
No Rest for the Wicked – Early Access
Release Datum:Genre:, Platform:, , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Ik moet eerlijk toegeven dat ik wat later op de Early Access ben gesprongen dan gepland, voornamelijk omdat ik maar niet kon stoppen met het spelen van Sand Land. Ik had al gehoord dat er initieel heel wat performance-issues waren, maar ondertussen had ik ook al enkele patch updates gezien waarin vermeld werd dat er verbeteringen gebeurd waren op dat vlak. Ik ben alvast benieuwd naar de nieuwe game van de makers van de Ori games!

Wickedly stunning

De hoofdzakelijke reden dat ik de Early Access van No Rest for the Wicked wilde spelen, is omdat ik Moon Studios al kende van hun Ori games. Beide heb ik met veel plezier uitgespeeld, en ook al leek de game op het eerste zicht een rustig avontuur waren er toch heel wat pittige momenten zoals de Water Tower in Blind Forest in de eerste Ori game waar ik meermaals dood ben gegaan. Hierdoor ben ik me alvast bewust dat Moon Studios niet terugdeinst om de speler uit te dagen. En dat bewijzen ze verdraaid goed met deze game. Het spel voelt wat aan als een liefdeskind van Diablo en Dark Souls, wat resulteert in een isometrische action-RPG.

Wat me vooral aantrok aan de Ori games, en op het eerste zicht ook bij No Rest for the Wicked, was de grafische stijl die ze gebruiken. Het enige wat mij stoorde, was de vreemde vormgevingen van de characters. Ze zien er volledig buiten proportie uit, en dat was toch even wennen. Maar voor de rest ziet de game er wel prachtig uit, van de beginmomenten op een boot tot de regenachtige stranden waarop je vervolgens strandt en de ruïnes die er aan grenzen.

Wickedly stuttering

Ondertussen speelde ik mijn laatste sessie op de zesde hotfix die nog meer stabiliteit zou moeten brengen aan de performance naast een hele resem andere zaken die ze gebalanceerd hebben, zoals onder andere bepaalde quest beloningen en de drop rate van gems. En ik moet toegeven, over de verschillende sessies heen (verdeeld over de verschillende hotfixes) merk ik wel verbeteringen aan de performance, maar zelfs op de zesde hotfix durfde de game echt wel als een slak vooruit te gaan en kon ik met moeite 3 FPS halen. Dit zowel op PC als op de Steamdeck. Maar als ik de vergelijking maak tussen mijn eerste sessie en mijn laatste, moet ik wel zeggen dat we komen van een bijna onspeelbaar spel, toch zeker in dit genre, tot een acceptabel spel. Echter is er nog wel werk aan de winkel, want als je zoals mij in een boss fight plots een hoop slowdown krijgt en dat je inputs niet meer gedetecteerd worden, dan zal je plezier even snel uitdoven als het lichtje van je avatar in de game.

Wickedly challenging

De gameplay is weliswaar een onderdeel waar de game in uitblinkt. Net zoals in Dark Souls zal je niet zomaar door de wereld kunnen trekken en alle vijanden verpulveren zonder veel strategie. Als je dit doet, zal je wel eens vrij snel een Game Over scherm zien. Zelfs als we je weet wat je doet, zal je toch nog vaak het Game Over scherm zien, en dat is uiteraard geen schande. Je moet eerst de vijanden leren kennen om zo de juiste strategie te bepalen en jezelf vertrouwd te maken met de layout van de wereld. Vertrouw echter niet te veel op wat je denkt te weten, want de wereld leeft en verandert gaandeweg. Niet zozeer in layout, maar wel in hetgeen er leeft. Zo kan een leeg gebied plots een nieuwe boss bevatten, dus je zal je nooit helemaal veilig gaan voelen.

Na je tutorial op de boot, begint je avontuur met een volledig leeg inventory. Zoals in de meeste RPG’s kan je al snel beginnen met het zoeken naar allerlei handige zaken zoals ingrediënten om helende maaltijden mee te maken, wapens en wapenuitrustingen en nog veel meer. Met je blote vuisten verpulver je de eerste vijanden, enkele krabben, met gemak, maar al snel merk je dat de Risen die je iets verder opwachten niet zo simpel te verslaan zijn. Ook nadat je een wapen gevonden hebt, zal je steeds op je hoede moeten zijn tijdens gevechten en rustig, methodiek en met een goede strategie aanvallen ontwijken om dan een counter aanval te doen, op tijd te pareren of blokken met een schild. Let wel goed op je stamina meter, want eenmaal deze leeg is zullen je acties veel trager verlopen en kan het zelfs zijn dat je niet kan bewegen of aanvallen. Een ander ding om op te letten, is hoe zwaar je equipment is tegenover wat je kracht je toelaat. Des te zwaarder belanden, des te minder vlot zal je kunnen ontwijken en bewegen.

Zoals ik eerder ook al aanhaalde, doodgaan zal je toch wel vaak genoeg en is gelukkig geen enorm zware afstraffing. Je komt terug tot leven aan het laatste Cerim Whisper punt dat je geactiveerd hebt, en je levens zijn ook volledig hersteld. Het enige wat een afstraffing krijgt, zijn je stukken equipment die je aanhad. De meeste voorwerpen hebben een bepaalde durability, en deze worden verlaagd na een nederlaag (en uiteraard ook met gewoon gebruik). Ook de voorwerpen die je gebruikte komen niet terug, maar dat geldt gelukkig ook voor je vijanden! Dode vijanden blijven dood, en als je bepaalde vijanden hebt weten te verwonden, dan blijft hun leven ook gereduceerd na je dood. Het feit dat vijanden niet terugkomen, betekent ook dat je niet zomaar kan grinden om te levelen!

Conclusie

No Rest for the Wicked is momenteel nog een ruwe diamant, maar eentje met heel wat potentieel! Moon Studios slaat een andere weg in met dit genre, een combinatie van Diablo en Dark Souls, tegenover de meer Metroidvania Ori games. De studio weet zichzelf echter te bewijzen en ze blijven momenteel hard aan het werk om de grootste hekelpunten, namelijk de performantie, te verbeteren. Ik ben alvast hoopvol voor het eindresultaat!

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password