NieR: Automata The End of YoRHa Edition

NieR: Automata The End of YoRHa Edition
NieR: Automata The End of YoRHa Edition

We blijven voornamelijk remasters zien de laatste tijd, en in dat rijtje schaart NieR: Automata The End of YoRHA Edition zich ondertussen ook. Voor mij persoonlijk is het een welkome remaster, want ik heb deze game ondertussen nog steeds niet deftig gespeeld! Mijn PS4 versie kijkt me waarschijnlijk boos aan nu ik aan de slag ga met de Switch versie, maar laten we eerlijk zijn, het feit dat ik het nu eender waar kan spelen is nu eenmaal enorm verleidelijk. Toevallig moet ik het vliegtuig op richting Valencia voor het werk, dus de uitgelezen kans om deze game on-the-go te ervaren.

Glory to mankind

Nier: Automata is het tweede deel in de reeks, voorafgegaan door Nier Replicant en is eigenlijk een spirituele opvolger van de Drakengard serie. Nier Replicant volgt een van de eindes van de eerste Drakengard, namelijk waar de aarde bijna helemaal vernietigd werd. Om deze game te kunnen volgen hoef je Drakengard of Nier Replicant niet gespeeld hebben, maar het helpt uiteraard een beetje om de setting en bepaalde zaken wat beter te plaatsen. In deze game spelen we als 2B, een android in dienst van YoRHa. Het jaar is 11945 AD en wat er nog overblijft van de mensheid leeft op de maan. Ze maken de androids zodat deze op aarde kunnen vechten tegen de Machine Lifeforms die de buitenaardse indringers ontwierpen om voor hun te vechten.

We worden onmiddellijk ondergedompeld in de actie waar, gedurende de eerste tutorials, 2B haar volledige squad vernietigd wordt net voor ze oog in oog komt te staan met een nieuw type Machine wapen van gigantische proportie. 2B wordt nog bijgestaan door 9S, maar in een wanhoopspoging blazen ze hun zwarte doos op om zo de vijand samen met hun te vernietigen. Het voordeel van een android is natuurlijk dat ze opnieuw en opnieuw gemaakt kunnen worden, zolang hun data nog gerecoverd kan worden. En zo ga je, keer op keer, als 2B terug naar de aarde kunnen gaan in deze open world game om de wereld te redden.

Glory to the Nintendo Switch

Laten we alvast even zeggen hoe belachelijk goed deze port is! Op PS4 had de game af en toe het moeilijk om een stabiele framerate te houden, maar op de Switch (ook al haalt het geen 60 fps zoals zijn tegenhangers) draaide het verbazingwekkend goed. Hier en daar, vooral in de jungle regio, heeft de Switch het ook wat moeilijker, maar zowel in handheld als docked mode speelde de game over het algemeen super vlot. Het verbaasde me ook enorm dat de batterij het in handheld ook heel lang uithield. Daarnaast is de soundtrack onveranderd gebleven, en dat is absoluut geen negatief punt. Tel daar als laatste nog een fantastisch verhaal bij, waar je wel minstens tot vijf eindes moet spelen alvorens de échte conclusie te bereiken.

Glory to Platinum

Ik vermoed dat de meeste mensen Platinum Games wel kennen, ze hebben immers al heel wat uitstekende Hack and Slash games op hun palmares zoals de Bayonetta reeks, Astral Chain, The Wonderful 101 en Metal Gear Rising om er maar enkele te noemen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de combat in deze game enorm vloeiend is. 2B kan twee wapens equipen, eentje die je aan je lichte aanvallen koppelt en eentje op je zware aanvallen. Je kan twee sets klaarmaken waartussen je snel en gemakkelijk kan wisselen. De wapens waar je uit kan kiezen zijn onderverdeeld in vier types: kleine zwaarden, grote zwaarden, speren en vuistwapens. Afhankelijk of je een wapen aan de lichte of zware aanval koppelt gaan deze zich anders gedragen en je combo anders beïnvloeden. Combineer dit met het uitwisselen van je sets op het juiste moment en je kan absurde combo’s uitvoeren. Door op ZR te drukken kan je dodgen of dashen. Weet je op het perfecte moment te dodgen, dan kan je een counter aanval doen die heel wat schade aanricht.

Naast melee aanvallen beschik je ook, dankzij je Pod die naast je rondvliegt, kan je ranged aanvallen uitvoeren door R ingedrukt te houden. Hiermee vuur je automatisch kogels af richting de kant waarnaar je kijkt of richting je doelwit als je met ZL je doelwit locked. Door op L te drukken vuur je een gigantische laser af, maar deze moet na elke keer even herladen. Vijanden kunnen ook wisselen tussen melee en ranged aanvallen, waardoor gevechten al snel heel hectisch kunnen worden en soms aanvoelen als bullet hell levels. Zeker wanneer er heel wat vijanden je weten te omsingelen.

Over bullet hell gesproken, in het begin (en op nog wat momenten) speelt de game als een twin-stick shooter of neemt de camera een top-down perspectief aan waarin je vooral met ranged aanvallen aan de slag zal gaan en het spel een shoot-em-up vibe krijgt. Dit is een zeer aangename afwisseling en voelt aan als een natuurlijk element van de game. Buiten de gevechten kan je de omgevingen verkennen terwijl je zowel main als side quests probeert te voltooien. De open wereld is misschien niet super groot, maar de afwisseling tussen de vervallen stad, een woestijn, een pretpark en meer zorgt er voor dat de game zeker niet weet te vervelen.

The end of YoRHA

Deze versie van de game verscheen nadat het origineel al van DLC voorzien was, wat dus wil zeggen dat de DLC hieraan is toegevoegd, of althans gratis te downloaden via de eShop. Daarnaast is er ook een hoop nieuwe content toegevoegd aan de game waaronder nieuwe stukken verhaal, nog extra costumes (hoewel er enkele ontbreken die exclusief zijn voor bvb PS4) en arena battles.

NieR: Automata The End of YoRHA Edition is de definitieve versie om de game te spelen, niet enkel omdat de game zo smooth draait op de Nintendo Switch maar vooral omdat je de game eender waar en wanneer kan spelen. Deze Hack and Slash game is een van de beste action games die ik in de afgelopen tijd heb gespeeld en zonder twijfel ook een fantastische Switch port!

• Draait fantastisch op de Switch
  • Uitstekende combat
  • Ijzersterk verhaal