Nier Automata

Nier Automata
Nier Automata

Nier Automata, het nieuwste deel uit de serie van Drakengard en diens spin-off Nier. Deze games hebben nooit behoord tot de populairste games van Europa, maar behoren wel tot de groep van echte cult klassiekers met vaste volgers. Hoe doet deze nieuwe game het in de serie en zal het de fans kunnen bekoren?

Nier Automata is een action RPG, maar dat zou je uit zijn intro niet kunnen opmaken. Het spel maakt gebruik van verschillende camera standen die de game een heel ander gevoel geven. Zo zal je de ene moment een twin stick shooter aan het spelen zijn, de andere moment even een sidescroller, om vervolgens met een top down view je vijanden aan stukken snijden, en natuurlijk de third person speelstijl. 90% van de game speel je in third person, de voorgenoemde stijlen worden sporadisch gebruikt om gebruikelijke camera problemen weg te werken die we kennen van andere action RPG’s. Hier ondervinden we geen storend effect, alles verloopt vloeiend en we kunnen dit enkel verwelkomen in toekomstige games.

De gameplay in Nier Automata verloopt vloeiend, de combo’s en finishing moves ogen spectaculair. Je hebt niet enkel een zwaard in je hand, ook heb je een robot sidekick die je kan laten schieten op alles wat beweegt. Hier komen we wel bij een minpuntje, je moet niet de keuze maken tussen je sidekick te laten schieten en het lustig hakken op je vijanden. Je kan gewoon beiden tegelijk doen. Dit is niet nodig maar zal wel alles toch dit beetje sneller laten sterven. Zoals ik al zei, de combat is vloeiend, maar vrij simpel, je zal niet vaak een tactiek moeten verzinnen om een bepaalde vijand neer te halen, het blijft vrij basic bij ontwijken en aanvallen. De grootste uitdaging in een gevecht zal vaak het ontwijken van de massa van projectielen die naar je toe worden gegooid. Boss battles zijn daarbij ook nooit echt moeilijk, ze zijn zeker wel indrukwekkend maar dit door het gevoel dat word opgewekt doordat je bosses meestal het formaat van wolkenkrabbers hebben.

De game geeft je de keuze uit verschillende moeilijkheidsgraden en deze zijn enorm verschillend. Easy en normal zijn perfect voor het verhaal te leren kennen en zullen je geen echte uitdaging voorschotelen. Hard en Very Hard zijn een ander verhaal. Deze zullen vaak leiden tot een one hit kill en zullen een groteren uitdaging vormen. Wel even te vermelden, in easy kan je door middel van chips het spel zichzelf bijna laten spelen. Je kan je character aanpassen zodat deze automatisch zal aanvallen, ontwijken of je pod automatisch zal schieten. Dit is perfect voor mensen die voornamelijk het verhaal willen ervaren.

Chips behoren tot een belangrijk deel van je progress systeem in Nier Automata, samen met je wapens. Chips gebruik je om bv. je wapen schade te verhogen, de schade die je vangt te verlagen of je hp te verhogen. Alles kan je wel vormen naar jou speelstijl aan de hand van chips. Ook kan je 3 verschillende lijsten van chips gebruiken waar je tussen kan switchen wanneer je wilt. Je krijgt een bepaalde ruimte om chips in te plaatsen, elke chip heeft zijn waarde en deze vult de ruimte, zodat je toch wat moet puzzelen om een toepasselijke combinatie te vinden. Ook behoord je UI hiertoe, je kan dus basis zaken zoals je minimap of de loot info laten vallen om wat extra ruimte te creeeren voor bv. een health increase voor je character. Dit geeft weer het gevoel dat zaken zoals Quality of Life puntjes waar westerse developers vaak aan werken, worden beschouwd als verwaarloosbaar bij de eastern counterparts. Ook wapens upgrade hoort erbij. Elk wapen zal je 3x kunnen upgraden. Elke keer zal de schade die het wapen veroorzaak naar boven gaan en krijg je een bonus effect.

Wanneer je sterft is het belangrijk om te weten dat elke chip die actief was op dat moment achterblijft op je lichaam. Deze blijven daar aanwezig met de mogelijkheid om ze terug te verzamelen, tot je terug sterft althans. Tijd heb je, er is geen timer ofzo, je kan ze gewoon terug gaan halen en je best doen om niet nogmaals hetzelfde lot te ondergaan.

Dit word ook duidelijk op sommige delen in het spel. Als je iets wilt verkopen aan een vendor zal je door elk klein item moeten gaan dat je ooit hebt opgepakt. Geen onderscheid tussen crafting materials, chips of items voornamelijk om te verkopen, wel gewoon 1 lange lijst. Wanneer je aan een chipset aan het werken bent en je wilt bv. je chip van bonus HP vervangen door aanvalsschade, dan zal je alles moeten ordenen zodat deze terug optimaal past en je geen puntje ruimte verliest.

In het begin van deze review heb ik vermeld dat de serie waar Nier Automata bij thuishoort echte cult klassiekers zijn. De reden hiervoor is het verhaal. Het verhaal in Nier Automata is één die je zelf moet beleven. Hierdoor raad ik ook aan om nooit naar trailers van dit spel te kijken, ik weet niet waarom maar ze plaatsen altijd enorme grote spoilers in de trailers van hun games. Ook het filmpje dat op het start menu begint als je te lang niets doet zal dit bevatten, kijk hier dan ook vooral niet naar. Als je het verhaal volledig wil kennen zal je het spel eerst 2x moeten uitspelen, een keer als 2B en een keer als 9S, vervolgens kan je dan dieper in het verhaal gaan.

Veel mensen zien op tegen meer dan één playthrough, dan word het repetitief. Hier zijn er in je 2de playthrough grote aanpassing waardoor je hier toch minder snel last van hebt. Je speelt het verhaal wel opnieuw maar door de ogen van je collega, je krijgt meer informatie over het verhaal zodat sommige zaken duidelijker worden , krijgt een totaal andere speelstijl voorgeschoteld en speelt stukken waar je als 2B niet was. Ze zorgen er dus voor dat het zeker niet repetitief aanvoelt.

Nier Automata is zeker een aanrader, het bevat een diepgaand verhaal en meeslepende muziek, het spel laat je moeilijk los. De combat is wat simpel, er zijn verschillende combo’s en wapens die het afwisselend maken, maar je hebt ze nooit echt nodig.

• Verhaal is uitmuntend
  • Muziek
  • Grafisch een topper