NieR: Automata – Become as Gods Edition

NieR: Automata – Become as Gods Edition
NieR: Automata – Become as Gods Edition

NieR: Automata verscheen vorig jaar al op Playstation 4 en PC. Nu is de game eindelijk ook beschikbaar op Xbox One. Het mag trouwens ook geen wonder heten dat deze game een Xbox One port heeft gekregen, want de game werd bij release enorm goed ontvangen. Op Xbox One heeft NieR: Automata 4K en HDR support gekregen voor Xbox One X, waardoor de game nu mooier oogt dan ooit. Deze Become as Gods Edition bevat uiteraard de volledige game, samen met alle eerder verschenen DLC, waardoor je hier onmiddellijk over het totaal pakket beschikt.

Wat voor game is NieR: Automata? Is het een Hack and Slash game? Een platformer? Een  bullet hell twin-stick shooter? Neen, het is een game die een identiteitscrisis lijkt te hebben. Het werkt echter perfect in deze game, hoe vreemd het ook mag klinken. De game bevat verschillende segmenten die onder deze genres genoemd kunnen worden. Hierdoor bevat de gameplay dan ook veel variatie. NieR: Automata – Become as Gods Edition is in essentie dezelfde game zoals die vorig jaar op Playstation 4 en PC is verschenen, behalve dan dat nu ook alle DLC’s en extra’s zijn toegevoegd. Hierdoor ga ik dan ook niet de gehele game behandelen, daarvoor verwijs ik jullie door naar de originele review.

De NieR: Automata – Become as Gods Edition bevat de volgende inhoud:

• 3C3C1D119440927 DLC met het kostuum “Revealing Outfit” voor 2B, het kostuum “Young Man’s Outfit” voor 9S en het kostuum “Destroyer Outfit” voor A2. Nadat je nieuwe sub-quests in deze DLC hebt voltooid, kun je het spel spelen terwijl je deze kostuums van NieR Replicant draagt. Sub-quests nemen de vormen aan van drie verschillende gevechtsuitdagingen in drie verschillende amfitheaters. Speciale clip: NieR:Automata meets Amazarashi “Deserving of Life”, van de samenwerking met rockband Amazarashi, is inbegrepen als onderdeel van het scenario.
  • Machine Mask Accessory
  • Grimoire Weiss Pod
  • Cardboard Pod Skin
  • Retro Grey Pod Skin
  • Retro Red Pod Skin

Het verhaal van NieR: Automata is verspreid over meerdere playtroughs. Nu ja, playtrough is eigenlijk niet het juiste woord. Je dient de game twee maal uit te spelen met beide hoofdpersonages. Eerst speel je met 2B, om vervolgens het verhaal te spelen uit het oogpunt van 9S. Vervolgens wacht je nog een deel waarna je het einde kan bereiken. Bezie het dus eerder als verschillende chapters in plaats van playtroughs.

Het gaat hier trouwens over een JRPG, dus bereid je maar voor om je personage te levelen en te verbeteren. Gaandeweg zal je nieuwe en betere wapens kunnen equippen en upgraden. Geen nood, ondanks dat het hier om een JRPG gaat zal je niet constant moeten grinden om verder te raken. Door goed te spelen en je skills juist te gebruiken kom je al een heel eind. De twee hoofdpersonages zijn geen mensen, maar wel androids. Hierdoor kun je de personages dan ook upgraden met nieuwe en betere chips. Deze chips kunnen meerdere elementen beïnvloeden, zo bepalen sommige chips wat er op je hud weergegeven wordt, terwijl andere dan weer aanvallende of defensieve bonussen bieden. Je kan hiermee dan ook puzzelen om zo de juiste combinatie chips te vinden voor bepaalde boss battles makkelijker te maken, of om net meer experience te kunnen verdienen. Hoe je deze gebruikt en instelt is dan ook volledig door jezelf te bepalen. Hierdoor is de vrijheid om op je eigen manier te spelen best wel groot.

NieR: Automata beschikt over een soort van open wereld waarin je zowel de main quest-line als een vijftigtal side-quests tot een goed einde kan proberen te brengen. Waarom noem ik het een soort van open wereld vraag je? Wel, hoewel het hier in principe om een open wereld gaat, zijn er best veel gebieden waar je dankzij onzichtbare muren toch niet kan komen. Hierdoor voelt de wereld veel kleiner aan dan deze op het eerste zicht lijkt.  Hoewel dit absoluut niets afbreekt aan de game is het toch best wel jammer dat je zulke gebieden niet even kan gaan verkennen.

Wat ik persoonlijk ook erg leuk vind is het feit dat de twee personages zeer likable zijn. Hoewel het hier om twee androids gaan, hebben ze toch elk hun eigen unieke persoonlijkheden. Ze zijn net zoals het verhaal erg goed en interessant geschreven, waardoor hun conversaties gedurende de gehele game boeiend blijven. Leuk zijn ook de momenten waarbij ze even de fourth wall breken, zoals bijvoorbeeld 2B die de camera zal wegslaan als je bijvoorbeeld onder haar rok probeert te kijken. Zo zit de game vol met leuke kleine details die je zelf maar lekker even moet gaan ontdekken, want dat is natuurlijk het leukste toch? Het blijft altijd leuk wanneer een game zich niet altijd even serieus neemt, dit zorgt dan ook, ondanks het serieuze verhaal, voor zeer leuke en humoristische momenten en situaties waar je als speler erg hard van zal kunnen smullen.

Ook op het gebied van graphics stelt NieR: Automata – Become as Gods Edition niet teleur. Goed, het is zeker niet de mooiste game die er bestaat, maar lelijk is deze zeker ook niet te noemen. Vooral met een Xbox One X op een 4K tv met HDR is het genieten geblazen. Wel is het zo dat HDR niet zo super goed geïmplementeerd is. Deze is erg helder maar niet zo heel kleurrijk, (wat trouwens wel bij deze game past) het geheel is niet perfect gekalibreerd voor alle HDR tv’s. Je zal zelf nog even manueel de helderheid van je tv wat naar beneden moeten schalen om de optimale kwaliteit te bekomen. Jammer, want de meeste games slagen hier wel in, ook het feit dat het hier om een port gaat mag zeker geen excuus zijn. Het is geen groot probleem, maar het haalt natuurlijk het gebruiksgemak wel naar beneden.

NieR: Automata – Become as Gods Edition is nog steeds de geweldige game die het vorig jaar reeds was op Playstation 4 en PC. De Become as Gods Edition bevat naast de gewone game ook alle extra’s en DLC die later nog zijn verschenen. Doordat de game meerdere game genres bezoekt zal de gameplay gedurende heel de game blijven boeien. Als je NieR: Automata nog niet eerder gespeeld hebt kan ik deze absoluut aanraden. Heb je de game al eerder gespeeld, maar beschik je ondertussen ook over een Xbox One X? Ook dan is deze geweldige game het waard om nog eens opnieuw door te spelen, maar dan deze keer in alle 4K glorie.

• Fascinerend verhaal
  • Zeer gevarieerde en sterke gameplay
  • Prachtige soundtrack