Nickelodeon All Star Brawl

Nickelodeon All Star Brawl
Nickelodeon All Star Brawl

Ja, in mijn jonge jaren waren er ook al cartoons op TV. Het was in die tijd nog niet op een gespecialiseerde zender maar gewoon tussen de andere programma’s door. Toen ik wat ouder werd leerde ik, samen met mijn jongere broer en zus, kennis met een nieuwe zender genaamd Nickelodeon. En wat leerden we toen zoal kennen? Ik herinner me Cat-Dog, Spongebob Squarepants, De Rugrats en veel meer door de jaren heen. Links en rechts verscheen er wel eens een game die je kon linken aan series of shows, maar er was nooit een overkoepelende game. We zijn ondertussen jaren en jaren verder en Nickelodeon is nog steeds bij jong en oud bekend. Werd het dus niet eens tijd voor een game die wat werelden samen bracht? Dat dacht ik dus wel.

Wie kan geen handvol reeksen of cartoons opnoemen van Nickelodeon? Het merk heeft zowel nieuw als oud goud in zijn bezit. Series die van ver voor het oprichten van de zender afkomstig zijn maken ondertussen deel uit van het merk, denk zo bijvoorbeeld maar aan de Turtles, en nieuwe kaskrakers zoals Avatar vullen de bibliotheek aan. Heeft hier iemand al eens een discussie gehad over wie het zou halen in een gevecht? Leonardo of Aang? Danny Phantom of Spongebob? Wel, het hangt nu een beetje af van de gamer, maar het valt uit te vechten.

The story of

Wel, van niemand eigenlijk. Wie platform fighters kent weet dat het vooral gaat om de battles. Zoals het meestal gaat bevind je je op enkele, al dan niet bewegende, platformen waarop jij en 1 tot 3 tegenstanders staan. De bedoeling is om de tegenpartij van het platform te knokken zonder dat ze de kans krijgen om er terug op te komen met een truc of sprong. Ondertussen richt je ook voldoende schade aan zodat je tegenpartij verder en verder vliegen. Ja, het is een bekend systeem, maar het is en blijft een succesformule.

Je personages krijgen dan niet bepaald een verhaal in de game verwerkt, je kent het merendeel onwaarschijnlijk wel. Wie in de laatste jaren wat kinderen in de buurt heeft gehad en zelf een televisie had in zijn jeugd zal wel een minimum aan personages herkennen. Zowat alle personages bezitten daarbij moves en vaardigheden die subtiele of minder subtiele hints zijn naar bekende houdingen, afleveringen of gebeurtenissen. Spongebob met zijn bellenblazer, Danny Phantom met zijn spokenkrachten, Leonardo en Michelangelo met hun ninjawapens, noem maar verder op. Het zit er allemaal in verwerkt en zorgt voor een aangename chaos, zoals het hoort dus.

Punch me here

Al je fighters zijn voorzien van bepaalde mogelijkheden. Zo hebben ze allemaal een snelle, een sterke en een speciale aanval die je op verschillende manieren kan combineren. Hoe je ze combineert, of beter gezegd kan combineren, hangt van je fighter af. Het ene personage is duidelijk het andere niet waardoor je bij elke fighter moet aanleren welke combo mogelijk is en welk effect teweeg brengt. Daarbij is elk soort aanval onder te verdelen in 3 versies. Een hoge, een middel en een lage versie die in verhouding staan tot elkaar in een blad-steen-schaar motief. Hoge aanvallen winnen het van lage aanvallen, die het dan weer winnen van middel aanvallen en middel haalt het dan weer van de hoge aanvallen. Dit wordt je allemaal gelukkig duidelijk gemaakt in de tutorial, die je jammer genoeg wel even moet zoeken en vinden want, in tegenstelling tot andere games, start je de game niet op met een basisuitleg. Je vind deze echter terug bij het ‘gevecht’ optie als ‘speelmethode’. Hier lees je de mogelijkheden met wat voorbeelden waarna je best even gaat uitproberen in ‘training’. Het klinkt allemaal best simplistisch maar, nogmaals zoals dat wel vaker is bij zulke platform fighters, brengt redelijk veel diepgang, variatie en vaardigheden met zich mee. Hou dan ook nog rekening met het feit dat je kan blokken, aanvallen kan uitvoeren in de lucht, je tegenstander kan vastpakken en werpen en meer, en je hebt toch al een hele reeks aan opties en mogelijkheden.

Fight like this

De game biedt je meer dan een herhaaldelijk standaard 1-1 gevecht in de toepasselijk genaamde, ‘gevecht’-mode. Daarbij kan je in deze mode kiezen tussen de ‘leven’, ‘getimed’, ‘sport’ en ‘training’ mode. In ‘leven’ mode kun je met een totaal van 4 fighters het uitvechten tot er slechts 1 persoon over blijft. Je wint door je tegenpartij van de platformen te gooien en hun zo van hun levens te beroven. De ‘getimed’ mode voorziet je enkel van een tijdslimiet waarna de winnaar wordt aangeduid op basis van aantal verloren levens. ‘Sport’ is de meest uitdagende speelvorm in deze groep. In deze optie krijgt iedere speler, ja nog steeds maximum 4, een doel aan zijn kant van het scherm en een bal in het midden van het veld. Door slagen, schoppen en andere aanvallen, moet je de bal in het doel van je tegenpartij krijgen. Dit klinkt echter weer veel simpeler en vooral makkelijker dan je zou denken want het doel beweegt en je bal heeft best weinig marge om als doelpunt te tellen. Daarbij kun je amper of niet richten en is het echt aanvoelen welke aanvallen je op welke afstand en intensiteit moet uitvoeren om de bal de lucht in te slaan, of juist niet… Dan had je hier nog de ‘Speelmethode’ en ‘training’ waar ik het zojuist nog over had. Wat deze modes juist inhouden legt zichzelf wel uit en zal je zeker leren kennen als je echt wilt verbeteren in het spel.

Daarnaast heb je nog een ‘Arcade’ mogelijkheid. Dit is ook best klassiek te noemen en brengt je in de gekende reeks battles die je moet uitvechten. Je tegenstanders worden natuurlijk bij elk gevecht dat klein beetje beter en moeilijker te verslaan waardoor het wel een uitdaging wordt. Je kan hier als amateur of als pro echter beide terecht aangezien je de kans krijgt de moeilijkheidsgraad deftig te veranderen van zeer makkelijk tot zeer moeilijk. Over zeer moeilijk gesproken, je kan met de game ook lekker het online tegen elkaar opnemen. Ook hier kan je wat afwisselen verwachten aangezien je kan kiezen tussen een ‘ranked match’ en een ‘free match’.

All stars?

De game is echter niet allemaal rozengeur en maneschijn. Eerst en vooral is Nickelodeon zo’n langlopend en succesvol merk te noemen dat er altijd wel wat series en personages uit de boot vallen in deze game. Persoonlijk vind ik dit slechts oppervlakkige teleurstelling want het huidig aanbod aan personages biedt zeker voldoende variatie om aan iedereen wel iets te bieden. Ik vind het gemis aan enige voice acting of herkenbare audio echter een groter probleem. Er passeren zoveel herkenbare personages en locaties in het spel maar zonder echte sfeervolle bijdrage op auditief vlak. Ik snap dat het misschien moeilijk of simpelweg prijzig zou zijn om de stemacteurs of rechten van muziek in de game te verwerken, maar het zou zoveel aan de game toevoegen. Tijdens de gevechten zijn de spelers immers muisstil. Een simpele kreet of herkenbare uitspraak zou de game naar een veel hoger niveau tillen.

Ja, Nickelodeon heeft weer iets nieuws om toe te voegen aan zijn repertoire. Deze platform fighter is best technisch en strategisch uitgewerkt waardoor battles intens en spannend kunnen zijn. Helaas is er te weinig nagedacht over het auditief vlak waardoor de gevechten een beetje hol en kunstmatig aanvoelen in plaats van opwindend en intens. Het aanbod fighters is momenteel bevredigend, maar ik vermoed dat dit alleen maar meer en meer uitgebreid zal raken. De game is aan te raden aan zowel beginners als gevorderden door zijn diepgaande mogelijkheden en zal zeker het brede publiek aanspreken door zijn gevarieerd en uiteenlopend aanbod aan personages.

• Gevarieerd en ruim aanbod uit verscheidene series
  • Verassend strategisch en diepgang

• Auditief gewoon te weinig leven in