New Pokémon Snap

New Pokémon Snap
New Pokémon Snap

Ik herinner me nog vrij goed dat moment, ondertussen toch al meer dan 20 jaar geleden, dat ik Pokémon Snap op de Nintendo 64 kreeg voor mijn verjaardag. Voor mijn ouders was het voldoende dat er Pokémon op het doosje stonden, en maar goed ook want deze unieke game heeft mij destijds toch heel wat uren plezier bezorgd. Kan New Pokémon Snap datzelfde nu ook nog doen na zoveel jaar?

Life finds a way

De originele Pokémon Snap bevatte niet echt een verhaal, of toch niet meer dan dat jij Professor Oak hielp met zijn onderzoek door foto’s van Pokémon te maken in hun natuurlijke omgeving. New Pokémon Snap gaat echter een stapje verder en voorziet ons wel van een verhaal. Verwacht hier geen uitgebreide uiteenzetting zoals we van de main games gewoon zijn, maar het helpt wel om het spel op het spoor te houden.

Het verhaal begint wanneer we Professor Mirror, de professor van deze nieuwe regio genaamd Lental, en zijn onderzoeksteam vervoegen om hun te gaan helpen om een legende te onderzoeken. Blijkbaar zouden er in de Lental regio zogenaamde Illumina Pokémon bestaan. Deze mysterieuze Pokémon geven ‘s nachts licht en vertonen speciale patronen op hun lichaam. De legende gaat echter nog verder, en blijkbaar hebben deze Pokémon ooit de regio behoed van een ramp die de omgeving verwoest zou hebben. Tijd om in een van de geautomatiseerde voertuigen, de NEO-ONE, erop uit te trekken en foto’s te nemen in de verschillende locaties en op de verschillende eilanden van deze nieuwe regio.

Op grafisch vlak ziet het spel er wel heel leuk uit, maar hier en daar zijn er toch wel wat details te zien waar vrij lage kwaliteits-textures gebruikt zijn. Storend was het echter niet, in tegenstelling tot de voice acting. Niet dat deze slecht was, maar het stoorde mij dat er vrij inconsistent mee omgegaan werd. Bepaalde filmpjes waren volledig ingesproken terwijl het merendeel van het spel deze behandeling niet kreeg. Op zulke momenten is het wat door de tekst heen geraken met af en toe een gesproken woordje, waarvan sommige niet eens bij de tekst of het moment pasten.

Welcome to Pokémon Snap

Nu goed, het was maar een kleine ergernis en eentje waar ik mij al heel snel over kon zetten. Al zeker omdat het in deze game om de gameplay draait, en daar is niets mis mee. Ik moet je wel alvast waarschuwen, het spel is vrij slow paced en vooral bedoeld om te kunnen genieten van de ervaring. Tijdens de expedities zit je in een NEO-ONE, een wagentje dat uit zichzelf rijdt op een vooraf bepaalde route. Je hebt dus zelf geen invloed op de route of de snelheid van het voertuig. Er zijn af en toe wel optionele routes die je kan nemen door bepaalde objecten te scannen. Later speel je ook nog een optie vrij om je voertuig sneller te laten gaan, maar daar blijft het wel bij qua besturing hiervan.

In dit voertuig kan je echter met je camera volledig rondom, en boven, je kijken om zo al de schattige en coole Pokémon te spotten en er mooie foto’s van te nemen. Zoals ik eerder al vermelde, kan je ook interessante objecten scannen om op die manier verder in het verhaal te geraken. Dit is slechts een van de acties, buiten het nemen van foto’s die je kan doen. Door verder te geraken in het spel speel je Fluffruit en Illuminating ballen vrij om naar Pokémon te gooien om verschillende reacties uit te lokken. Of een muziekje om slapende Pokémon te wekken en andere vrolijk te laten dansen.

Gotta Snap ’em All!

In tegenstelling tot de vorige game, verwacht de professor dat je 4 verschillende poses of acties per Pokémon gaat vastleggen, en daar heb je dus deze acties en voorwerpen nodig. Het is alleen niet altijd duidelijk welke poses dat zijn, en soms had ik enkele foto’s die bijna identiek waren maar toch zogezegd een andere pose moesten voorstellen. Zo heel erg is het niet dat de professor niet altijd even kieskeurig is, maar het is wel spijtig dat je per Pokémon altijd maar 1 foto mag tonen aan de professor op het einde van het level. Zeker als je van meerdere poses geweldige foto’s hebt gemaakt, is de keuze eens zo moeilijk. Per foto wordt je trouwens op meerdere zaken gescoord, zoals hoe goed de Pokémon in beeld is en of er andere Pokémon zichtbaar zijn. Ook hier heb ik soms zeer mooie foto’s gemaakt, en blijken deze slechter te scoren dan een (naar mijn mening als amateur fotograaf toch) vrij slechte snapshot van een Pokémon die toevallig voor mijn lens verscheen.

Wat wel leuk is, is dat er heel wat Pokémon leven in de verschillende locaties. Zo zitten er wel 214 verschillende Pokémon, uit de verschillende generaties, in dit spel wat een groot verschil is met de 63 uit het originele spel. Maar niet alle Pokémon zijn steeds onmiddellijk vast te leggen als je een level de eerste keer betreed. Per locatie kan je namelijk in level stijgen door punten te vergaren met je foto’s. Per level dat je stijgt, gaan de Pokémon zich anders gedragen en reageren. Dit vond ik persoonlijk een van de meest interessante zaken, want ik miste toch wel iets uit het origineel. Namelijk dat je vroeger evoluties kon uitlokken door bvb een Charmeleon in de lava te duwen met een “pester ball”. De meeste levels hebben ook een verschillende dag en nacht versie waardoor het type Pokémon en hun acties ook drastisch verandert. Kan jij ze allemaal vereeuwigen in je Photodex?

Show me what you got

Je kan trouwens je foto’s opslaan om acheraf verder te bewerken en ze online tentoon te stellen voor andere spelers. Er zijn heel wat zaken te unlocken zoals stickers en frames om je foto’s op te smukken. Veel van deze zaken unlock je door het verhaal te spelen, maar je krijgt ook heel wat specifieke requests om vast te leggen op je camera waarvoor je soms beloond wordt met een sticker of frame. Naast het vullen van je Photodex kan je dus ook nog een hele hoop andere zaken proberen te unlocken en hierdoor je speeltijd nog eens verlengen.

New Pokémon Snap stelt in ieder geval niet teleur, als je weet waar je aan begint. Want laten we eerlijk zijn, dit type spel is niet voor iedereen weggelegd. Waarom zeg ik dit? Wel, het spel is vrij relaxed en slow paced qua opzet, dankzij zijn on-the-rails aanpak. Persoonlijk vind ik het een leuke afwisseling met al die fast paced shooters of RPG’s met zware verhalen. Het spel bevat ook een erg mooie selectie aan Pokémon om foto’s van te kunnen nemen en het is leuk ze in hun natuurlijke omgeving te kunnen zien. Leuker is het feit dat je met bepaalde acties hun gedrag ook wat kunt manipuleren om zo de meest interessante foto’s vast te leggen. Ook al is het verhaal zelf niet heel diepgaand, het hielp wel om het spel gaande te houden en het was wel interessant om de legende van de Illumina Pokémon te ontrafelen.

• Gemakkelijk te leren controls
  • Heel wat Pokémon te ontdekken
  • Mooie omgevingen en Pokémon om te fotograferen