Neversong

Neversong
Neversong
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Medische wetenschap kan ondertussen veel verklaren en verhelpen. Er zijn echter nog veel vragen onbeantwoord en vreemde ervaringen en situaties onverklaard. Zo een onderwerp, dat ook wel eens wordt gebruikt in boeken, films en games, zijn mensen die in een coma belanden. Er zijn verhalen en situaties genoeg van mensen die beweren dat ze tijdens hun coma allerlei zaken waarnamen en droomden. Persoonlijk heb ik er geen ervaring mee, maar ik sta wel open voor de gedachte dat er soms wat meer kan voorvallen dan er momenteel te verklaren valt. Het zorgt voor een bijzondere sfeer en setting. Het is juist deze sfeer die we vandaag leren kennen in de nieuwste game ‘neversong’. Voor wie deze titel niks zegt, de game zou origineel ‘once upon a coma’ heten.

De setting en sfeer van het spel is best duister en mysterieus. Je speelt als ‘Peet’, die net wakker wordt uit een coma. Hij verneemt al snel dat zijn vriendin ‘Wren’ ontvoerd is, alle volwassenen uit ‘Redwind Village’ verdwenen zijn en er monsters zijn opgedoken. Vooral het feit dat je vriendin ontvoerd is zet je aan om op onderzoek te gaan. Natuurlijk kom je allerlei vreemde figuren tegen, monsters die je moet verslaan en puzzels die je moet oplossen. Je zoektocht naar Wren is begonnen maar je avontuur zal ook verklaren wat er juist gaande is in je dorp. Let wel op, zoals er in het begin van het spel wordt vermeld, er worden enkele moeilijke en pakkende onderwerpen aangepakt in deze game.

De sfeer en setting zijn lekker duister en mysterieus. Meer dan eens ben ik ergens gepasseerd om pas op het laatste moment in te zien dat ik net een schim, schaduw of vreemde verschijning op de achtergrond passeerde. Dit is, bij deze en gelijkaardige games, vaak de troef en het belangrijkst punt. Neversong slaagt er best goed in om de sfeer te houden met zijn bizare wezens, monsterlijke bazen en vreemde puzzels. Het spel is rijkelijk voorzien van een komische toets in verhaal en dialoog, maar dit breekt nooit de setting van het spel. Neversong slaagt erin om de sfeer niet enkel visueel en verhaal-gewijs te brengen maar ook auditief zijn er vakkundige en bewuste keuzes gemaakt. Centraal in het spel staat de piano. Niet alleen moet je een piano gebruiken als hulpmiddel in het spel, de game is meestal gedomineerd door meeslepende pianomuziek.

De omgeving verkennen doe je in klassieke 2D stijl. Eenmaal voorzien van een wapen zoek je dus naar tips en aanwijzingen over het gebeuren in Redwind Village. Al snel zie je ook links en rechts welke items je mist om naar de volgende locaties te kunnen. Niet dat dit het er makkelijker of vlotter op maakt, er is gewoon erg snugger en creatief gekozen om dagelijkse items te gebruiken. Zo heb je al vanaf het begin een schans langs je huis die mooi uitkomt op een plek die je niet te voet kan bereiken. Met welk item zou een puberale jongen toch maar van een schans af kunnen zodat hij snelheid maakt om zo’n sprong te maken? Natuurlijk is het spel niet voorspelbaar en zijn er nog steeds upgrades en items die je niet zag aankomen.

De game is echter niet perfect. Eerst en vooral is er weinig uitdaging in de puzzels en zijn de vijanden, inclusief de bazen, best makkelijk te verslaan. Daarbij is de bediening van Peet is niet altijd even aangenaam en is hij weinig subtiel of fijn afgestemd te noemen. Zelfs na ruime vooruitgang in het spel mis ik nog regelmatig mijn sprong en schat ik aanvallen verkeerd in. Als laatste zijn de dialogen in het spel Engels gesproken maar Nederlands vertaald. Jammer genoeg is dit zo overladen en doordrongen met schrijffouten, onvolledige en verkeerde vertalingen dat het storend is.

Fans van duistere en mysterieuze games zullen hun zin wel vinden in Neversong. De game biedt echter niet veel uitdaging op vlak van gevarieerde of moeilijke vijanden, bazen en puzzels. De sfeer zit echter volledig goed in de game en tot je het verhaal hebt uitgespeeld zul je je blijven afvragen wat er juist aan de hand is in Redwind. Het spel is lang genoeg om boeiend te blijven zonder saai of afgezaagd te raken.

• goede sfeer

• pijnlijke schrijf- en vertaalfouten
  • bediening is niet vlot of soepel