Neptunia x Senran Kagura: Ninja Wars

Neptunia x Senran Kagura: Ninja Wars
Neptunia x Senran Kagura: Ninja Wars
Release Datum:Genre:, , Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Je hebt gamers, je hebt verzamelaars en je hebt mensen die combineren. De ene groep speelt en verkoopt zijn spel dan door, de tweede koopt games om te verzamelen en ze voornamelijk te bezitten terwijl de derde groep beide doet, dus het spel speelt en bijhoudt. Persoonlijk reken ik mezelf bij de laatste groep hoewel ik hier niet altijd even succesvol in ben. Ik koop dus wel al eens wat games met de intentie om ze te hebben in de hoop dat ik ooit tijd voor ze vrij kan maken. Hierdoor gaat wel al eens een titel, of nog erger een hele franchise, aan me voorbij terwijl ik hem toch in mijn bezit heb. Zo was ik op voorhand wel al zeker van enkele Hyperdimension Neptunia in mijn collectie, aangezien ik deze al heb gespeeld, maar was ik dat absoluut niet van de Senran Kagura franchise. We laten de oudere games even achterwege en springen dan maar direct in de crossover game. Time to be a NINJA.

Oh ja, voor wie het gaat opvallen. De game presenteert ons een hoop onzin en gekkigheid zoals we wel gewend zijn van beide franchises, maar één ding wordt herhaaldelijk duidelijk gemaakt en pas ik daarom ook doorheen de review toe: we spreken niet van ninja. Dit bestaat niet. Het is NINJA. Laat dat alsjeblief duidelijk zijn. Eens zien wat deze NINJA kunnen.

NINJA

De 2 franchises vinden elkaar in de NINJA-wereld genaamd Gamindustri. Hier zijn de 2 groepen verwikkeld in een jarenlang conflict om te beslissen wie de sterkste groep NINJA is. Is dit origineel hun gemeenschappelijke factor? Wel, nee niet direct. De dames uit het Senran Kagura universum blijven in hun Shinobi-rol, en Neptunia en haar vriendinnen zijn wel wat variatie en cross-overs gewend. Wat hebben ze origineel dan wel gemeen? Wel, alvast niet hun ontwikkelaars en publishers, waardoor deze game als een grote verrassing kwam voor veel gamers en liefhebbers. Ze vinden elkaar echter wel in hun humor, visuele stijl, (lichtjes overdreven) vrouwelijke vormen en het feit dat het 2 groepen zijn van kibbelende vriendinnen met uiteenlopende karakters en meningen. Vergeet echter even alle voorgaande games en laten we even kijken naar deze game. Af en toe breekt er wel iemand de vierde muur en geeft een opmerking of grap over voorgaande games of verhalen, maar in het algemeen staat deze game als losstaand en zelfstandig universum. De game introduceert een gemeenschappelijke vijand aan de NINJA van Heartland (Neptunia) en Marveland (Senran Kagura) waardoor deze al snel een alliantie aangaan en hun talenten bundelen om de nieuwe Steeme Legion te verslaan.

Fight like a NINJA

Deze Hack and Slash game geeft je 10 characters die je vrij kan combineren als hoofd en extra personage. Elke missie of onderdeel van het verhaal plaatst je in een map van klein tot matig formaat waarin je met je 2 personages kan verkennen. Met een enkele druk op de knop wissel je tussen je hoofd en extra NINJA waardoor degene in rust zijn Stamina en een gedeelte van haar HP kan herstellen. Elk personage heeft zijn eigen wapen en speciale aanvallen waardoor elk personage zijn eigen stijl, snelheid en bereik heeft. Dit merk je echter voornamelijk, of eerder alleen, door te spelen aangezien je geen overzicht van stats hebt. Je hebt daarbij slechts 1 aanvalsknop die je doorheen het spel, uiteraard met een strategische timing, redelijk herhaaldelijk blijft mashen en je NINJA eigenlijk de hele tijd dezelfde combo blijft herhalen. Je hebt wel een ranged attack in de vorm van een werpster of kunai, maar deze gebruik je eerder voor vijanden op afstand te storen dan om combo’s aan elkaar te rijgen. Normaal vind ik dit een enorm minpunt en heb ik een voorkeur aan minimum 2 buttons voor aan te vallen. In Ninja Wars valt dit echter best goed mee aangezien je het meer zal hebben van je personages hun Ninja art skills die je vrij constant kan uitvoeren, combineren en tussen missies in kan wisselen. Je standaard attack is daardoor eerder de opvulling tot je opnieuw een Ninja art, of een combinatie daarvan, kan uitvoeren.

De combat verloopt op zich wel aangenaam, overzichtelijk en best vlot. Ik heb de indruk dat je Ninja arts en het blokken niet altijd even vlot reageren op je commandos, maar dit blijft binnen niet storende perken. Je kan aanvallen met je basis aanval, een afstandsaanval met een werpster of kunai, hebt 4 Ninja art skills en kan ontwijken en blokken. Daarbij heb je nog 4 transformaties die je een beperkt aantal keren kan oproepen per missie. Deze ‘furinkazan drive’ hebben allen hun voor- en nadelen en zijn eigenlijk je grootste bijdrage aan een strategische aanpak tijdens boss battles of moeilijke momenten. Vooral de beperking in aantal keren dat je ze kan gebruiken maken strategisch gebruik noodzakelijk.

Something’s missing

De game is uiteraard niet perfect. Liefhebbers van 1 van de 2 franchises zullen de game wel zeker smaken, maar daarom is de game nog niet voor het grote publiek. Objectief gezien mist de game een zekere afwisseling en detaillering in zijn omgeving en tegenstanders. De game voelt na een tijd als een herhaling van een herhaling door de extra missies die je kan aannemen en uitvoeren om het verhaal te rekken en je levels te doen stijgen. Deze vinden immers allemaal plaats op opnieuw dezelfde kleine tot matig grote map waar af en toe een nieuw gedeelte van open gaat zodat je een extra schatkist kan vinden. Het is jammer genoeg niet voldoende om je het gevoel te geven dat er iets meer te beleven valt in het spel. Daarnaast heb je de kans om gesprekken aan te gaan met niet speelbare personages in de ‘Ninchat’ om hieruit wat extra humor, info of side quests te krijgen. Op zich is dit ook een leuke toevoeging voor liefhebbers van de franchises en de typische humor en sfeer die erbij hoort, maar ook hier spreken we weer van geen grote meerwaarde. Als laatste heb je nog de kans om je NINJA te trainen in balans en zo invloed te hebben op hun stats dankzij de Peaches & Cream Meditation optie. Hiervoor halen we de motion controle functie van de PS4 controller nog eens naar boven. We zouden deze functie immers bijna vergeten, maar hier benutten we hem nog eens. Door je controller te bewegen balanceer je je schaars geklede NINJA op een reuze perzik voor een bepaalde tijd tot je een beloning ermee scoort.

Zoals wel vaker bij de JRPG’s, is deze game niet voor iedereen. Liefhebbers van de franchises, of zelfs één ervan, zullen smullen van de game aangezien hij trouw blijft aan de humor en stijl van de voorgaande titels. Deze standalone titel heeft genoeg troeven om op zichzelf een aangename titel te zijn maar mist een zeker element of X-factor om tot een toptitel te worden gekroond. Het is en blijft een toffe hack and slash titel met aangename RPG elementen die het spelen gevarieerd genoeg en aangenaam maken, maar zal op het einde van de rit de gamewereld niet op zijn kop zetten.

• succesvolle mash up van 2 franchises
  • leuke NINJA wereld

• tekort aan variatie in omgeving en achtergrond