NEO: The World Ends With You

NEO: The World Ends With You
NEO: The World Ends With You
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Wat als je er achter komt dat je plots gestorven bent en meedoet in een spel in het hiernamaals. Sterker nog, als je wint kan je zelfs een herkansing krijgen en terug tot leven gebracht worden. Dit concept is voor velen van ons niet nieuw, want ‘The World Ends With You’ kwam in 2007 al met dit verhaal op de proppen voor de Nintendo 3DS. Het duurde tot in 2018 vooraleer we deze titel opnieuw op onze radar kregen, in de vorm van een heuse remaster. Het duurde dan weer tot nu ongeveer, zo een 2,5 jaar later, alvorens we eindelijk een waardig vervolg zouden zien. Leeft deze ‘NEO: The World Ends With You’ op naar de verwachtingen? Dive met ons in deze nieuwe Reapers Game en ontdek het hier!

The Beginning of a Happy Life

Ookal is deze game een rechtstreeks vervolg, je moet de vorige game in principe niet gespeeld hebben. Maar het helpt wel aangezien één van de eerste personen die je team joined een Reaper uit de vorige game is, en hij is zeker en vast niet de enige throwback naar de vorige game. Ben je toch benieuwd maar kijk je er wat tegenop om de vorige game te spelen, ook al raad ik je zeker aan om de The World Ends With You Final Remix te spelen, kan je ook altijd de korte anime reeks checken om snel up-to-speed te zijn met het verhaal en de personages. Nu dat uit de weg is, laten we er maar eens invliegen!

Waar we in de vorige game Neku volgden, worden we deze keer Rindo en zijn vriend “Fret” mee op sleeptouw genomen. Beiden zijn ze ook verzeild geraakt in deze nieuwe Reaper’s Game, nadat ze een mysterieuze pin in hun bezit kregen. Al snel wordt hun, door een van de Reapers die ook dienst doen als de Game Masters van dit dodelijke spel, duidelijk dat ze gestorven zijn en dat ze elke dag een opdracht moeten uitvoeren. Doen ze dit niet of staan ze op het einde van de week onderaan de ranglijst, dan worden ze voorgoed gewist. Weten ze aan de top te staan, dan zouden ze zo maar eens terug naar hun oude leven kunnen keren. Echter zijn zij verre van de enige spelers en zo zijn er al verschillende teams die het spel vrij serieus nemen. Het verhaal zit enorm goed in elkaar en de dialogen zijn altijd een genot om te volgen, de vele puns hebben vaak wel een glimlach op mijn gezicht weten te toveren. Ook de voice acting is enorm goed gedaan, zowel in het Japans als het Engels, en brengt het verhaal echt tot leven. Verwacht ook heel wat plot twists en momenten die je niet zag aankomen.

Op grafisch vlak ziet het spel er heel erg goed uit, vooral dankzij de tekenstijl waarvoor gekozen is. Dat was trouwens bij de vorige game ook al een van de sterke punten, en de manier waarop de wereld is vormgegeven is vrij uniek zoals bijvoorbeeld de warped weergave van gebouwen  en geeft het spel een erg speciale vibe. Heel het spel speelt zich in de Japanse stad Shibuya af, en heel wat details zijn effectief gebaseerd op de echte stad! Voor mij persoonlijk is dat altijd een leuke throwback naar mijn trips naar Japan. Het is immers altijd leuk om bepaalde plekken te herkennen. Wat trouwens ook een sterk punt was in de vorige game was de muziek. De soundtrack was een vreemde, maar zeer aangename, mix van rock, hip hop en elektronische muziek. In NEO:TWEWY maken enkele remixen van die tracks hun opkomst, naast een hoop nieuwe geweldige tracks die ik nu ook steevast in mijn playlist heb zitten omdat ze zo goed zijn.

Drop the Noise

Zoals je al kon lezen merk je dat deze game zijn eigen spin geeft op heel wat vlakken, en de gameplay is daar geen uitzondering in. Deze versie van Shibuya wordt geteisterd door monsters die gekend zijn als “Noise”, en het is aan jou om deze uit te wissen door ze te verslaan. Hoewel het random battles zijn, kies je zelf wanneer je er tegen wil vechten en ook hoeveel battles je achter elkaar wil doen in een chain. Om de Noise te zien moet je je omgeving scannen. Vanaf dat moment zie je rode (soms ook andere kleuren) symbolen zweven. Als je in de buurt komt zullen ze naar je toe komen en als je ze aanraakt heb je enkele seconden om nog andere symbolen aan te raken om zo tot 5 battles aan elkaar te chainen. Des te meer gevechten je doet, des te hoger de drop-rate van items wordt. Daar kom ik zo meteen nog op terug, maar je kan ook al een beetje raden welke monsters in de gevechten opduiken door goed te kijken naar de symbolen. Elk type monster heeft zo zijn eigen symbool en de random battles bevatten steevast dezelfde opzet van monsters, afhankelijk van de dag waarin je je bevindt.

De gevechten zelf spelen zich af in een, relatief groot, afgebakend gebied waarin je vrij kan rondlopen om vijanden te ontwijken en kan aanvallen door middel van de pins die je op dat moment geselecteerd hebt. Elk teamlid kan één pin equipen en elke pin heeft een specifieke knop die de pin kan activeren. Zo kan je van elk type pin maar één equipen binnen je team, omdat je anders twee aanvallen aan dezelfde knop zou mappen. Deze pins hebben hun eigen soort van aanval, element en manier om ze te gebruiken. Of het nu button mashen is of een knop inhouden om de aanval te laden, je hebt dus een gelimiteerd aantal knoppen die je kan gebruiken om aan te vallen. Je hebt ook nog een knop om te dodgen en eentje om een special te gebruiken wanneer je team hun Groove meter aan 100% zit. Deze kan je vullen door combo’s uit te voeren op vijanden wanneer er een blauwe cirkel op het scherm komt. Deze combo’s kan je enkel doen door afwisselend aanvallen van verschillende pins te gebruiken. Val je aan met de pin op driehoekje moet je daarna aanvallen met een pin die bijvoorbeeld op vierkantje of L1 is gemapped om de combo door te zetten, en zo ga je weer verder met een andere knop. Let er wel op, elke pin heeft een maximum aantal keren dat je deze kan gebruiken vooraleer deze moet rechargen. De downtime verschilt ook per pin maar kan, net zoals aanvalskracht of aantal aanvallen, verbeterd worden door ze te levelen. Sommige pins kunnen zelfs evolueren in een nieuwe en sterkere versie. Pins verdien je na gevechten of kan je kopen in de verschillende shops.

Shop ’till you drop!

Dat er in Shibuya een hoop winkels zijn zal wel niet als een verrassing komen, en veel van deze winkels kan je bezoeken. Naast pins zijn kleren de belangrijkste dingen die je kan kopen. Door kledij te kopen, of dat nu mannelijke of vrouwelijke is, en deze je personages aan te laten doen kan je hun stats verhogen. Klinkt zoals standaard equipment uit andere games, toch? Toch is er een twist, namelijk dat kledij een speciale vaardigheid kan bezitten die je enkel unlocked als je personage zijn “style” stat hoog genoeg is. Tijd om te levelen zodat je stats omhoog kunnen gaan, hoor ik je al zeggen. Helaas gaat enkel je HP omhoog als je in level stijgt. Om de andere stats te verhogen kan je in de verschillende restaurants gaan eten. Er zijn heel wat verschillende gerechten, elk met hun eigen stats die ze verhogen en jouw personages hebben ook zo hun voorkeur voor bepaalde gerechten. Vinden ze het heel lekker krijg je zelfs een bonus tijdens de stijging van je stats! Eenmaal je vol zit, zal je wat gevechten moeten doen om de calorieën te verbranden vooraleer je opnieuw kan gaan eten.

Uiteraard kosten die pins, kleren en al dat lekkers geld. Gelukkig is er de contactloze “ShibuPay”, maar om aan geld te komen moet je vechten en speciale spins verdienen waar je snel geld voor kan krijgen. Naast deze “Yen”-pins kan je ook je andere pins verkopen, want voor je het weet loop je met een hele boel dubbels rond. Grinden is altijd een groot hekelpunt geweest voor veel gamers, dus ook deze game heeft daar iets op gevonden. Je kan, op eender welk moment, de moeilijkheidsgraad en je eigen level aanpassen. Des te moeilijker de graad, des te zeldzamere pins je zal verzamelen. Als je je level verlaagt zal de drop rate exponentieel toenemen. High risk and reward dus! Word je toch verslagen omdat je het jezelf te moeilijk maakt? Dan kan je de moeilijkheid of je level aanpassen, of eventueel gaan lopen van het gevecht.

Shibuya Survivor

Naast het vechten en je team zo sterk mogelijk te maken verken je dus ook de straten van Shibuya terwijl je de dagelijkse missie probeert te voltooien. Al deze events zijn natuurlijk scripted events, maar dat is juist een sterkte van dit spel. Meestal is zo een vrij lineaire progressie iets wat een spel voor velen na een tijd vervelend gaat aanvoelen. Er zijn wel wat side missions om te voltooien, maar je loopt al snel weer van punt A naar punt B. Toch weet het spel ook hier weer een leuke twist aan te geven. Zo heeft elk personage een specifieke gave zoals het teruggaan in de tijd om bepaalde acties anders te gaan doen. Ze helpen om het spel steeds leuke twists te geven en de progressie niet te lineair aan te laten voelen. Ik zou nog zoveel meer willen vertellen over hoe deze elementen het verhaal versterken, maar dan zou ik mij in spoiler territorium begeven, dus ik laat dat liever aan jou over om het zelf uit te zoeken.

NEO: The World Ends With You had best grote schoenen te vullen nadat zijn voorganger een vrij unieke game wist neer te zette, een redelijke fanbase op te richten en zichzelf zowat tot een cult game te kronen. Gelukkig stelt deze game absoluut niet teleur! Met een ijzersterk verhaal, een unieke artstyle en fantastische soundtrack zit je met een dijk van een game waar je gemakkelijk meer dan 50 uur plezier aan kan beleven. Zelfs na de game is er nog een heleboel te ontdekken en doen. Dankzij de interessante gameplay en manier waarop je de “random” battles kan benaderen en vijanden bevecht zal je je niet snel vervelen of terugvallen op wat button mashen om snel door het spel te vliegen.
Als je nog wat extra overtuiging nodig hebt, dan kan je nu nog de demo uitproberen en het begin van het verhaal alvast ervaren en achteraf je progressie overnemen als je de game hebt aangekocht.

• Ijzersterk verhaal met interessante plottwists
  • Uitdagende action RPG gevechten