Need for Speed Unbound

Need for Speed Unbound
Need for Speed Unbound

Na enkele jaren ontwikkeld te zijn door Ghost Games, neemt Criterion Games de ontwikkeling van Need for Speed weer voor hun rekening. Het is alweer geleden sinds Need for Speed: Most Wanted uit 2012 dat Criterion Games nog een NFS game heeft ontwikkeld. Ghost games wist de laatste twee releases helaas niet altijd het beste uit NFS te halen, waardoor het nu tijd is aan Criterion Games om te laten zien hoe het moet. Laten we eens kijken of Criterion het na al die jaren nog niet verleerd is.

Door de jaren heen heeft Need for Speed talrijke developers gehad die aan de reeks hebben mogen werken.  Vooral aan EA Black Box heb ik mooie herinneringen met Underground 1 & 2, de originele Most Wanted en Carbon. Echter merkte je al na enkele releases dat de sleur bij de ontwikkelaars erin begon te raken, waardoor elke opeen volgende release net wat minder was dan de vorige release. Dit heeft er ook voor gezorgd dat er hierdoor enkele studios gesloten zijn zoals Black box. Of zoals Ghost Games, wie verantwoordelijk was voor de laatste vier titels, gedegradeerd zijn tot een engineering support studio. Net zoals EA Black Box en Ghost Games heeft ook Criterion Games meerdere NFS-titels mogen ontwikkelen, welke voor mij enkele van de beste NFS-games waren. Na een pauze van 10 jaar mochten ze aan de slag met Need for Speed Unbound.

Vertrouwd

Ondanks dat Criterion Games het roer heeft overgenomen voelt Need for Speed Unbound erg vertrouwd aan. Het is duidelijk dat ze de lijn verder gevolgd hebben die gezet is door Ghost games met de reboot uit 2016. De meeste wagens en tuning onderdelen keren weer terug, dit natuurlijk met verbeterde visuals en een nieuwe locatie. Alleen betekent dit helaas dat we maar een handjevol aan nieuwe auto’s krijgen om ons mee uit te leven.

Need for Speed Unbound speelt zich af in de fictieve stad Lakeview, naar goede gewoonte kun je weer vrij als een vogel de hele stad rondrijden en straatracer-bijeenkomsten bezoeken om te racen en zo geld te verdienen zodat je je wagen kunt upgraden of kunt sparen om een nieuwe auto te kopen. Het verdienen van reputatiepunten om nieuwe missies te ontgrendelen is vervangen door het kalenderscherm waar er elke zaterdag een belangrijk kampioenschap zal plaatsvinden. Je hebt dus telkens zes dagen de tijd om je hierop voor te bereiden. Dit doe je door races te rijden om geld te verdienen en zo je auto klaar te stomen met upgrades voor het kampioenschap en om het inschrijfgeld te kunnen betalen, want je moet jezelf effectief inschrijven om mee te kunnen doen en aanspraken te kunnen maken op het prijzengeld.

Heat

Net als in NFS Heat, splitst Unbound dag en nacht op in aparte delen, al is de opzet deze keer net iets anders. Zowel overdag als tijdens de nacht zijn er een reeks races waaraan je kan deelnemen. Een belangrijk verschil met Heat is dat je deze keer niet de mogelijkheid hebt om vrij te wisselen tussen dag en nacht. In plaats daarvan dien je naar je garage te rijden om daar te wachten tot het nacht of weer dag wordt. Dit betekent uiteraard dat de dag of nacht waar je je op dat moment in bevindt afloopt.

Er is echter nog een belangrijke reden om bij je garage te stoppen. Al het geld dat je tijdens races verdient, blijf je namelijk op zak houden. Je kan het geld af gaan zetten in je garage, waardoor de politie je zuurverdiende geld niet kan afpakken mochten ze erin slagen om je te arresteren. Je zal dus goed moeten overwegen of je races blijft doen om meer geld bij elkaar te sprokkelen, of naar je garage rijden en je sessie beëindigen waardoor je de rest van de races van die dag/avond niet meer kan doen, maar wel je geld veilig opbergt.

Door deel te nemen aan events krijg je heat levels, gaande van 0 tot en met 5 sterren. Dit geeft aan hoe agressief de politie achter je aankomt als ze je zien. Bovendien gaat de heat die je overdag opbouwt mee naar de eerst volgende nacht, waardoor de nachtelijke races behoorlijk pittig kunnen worden dankzij de aanwezigheid van zeer alerte politie die actief naar jou op zoek gaat. Het is trouwens niet mogelijk om je heat tijdens een dag of avond te verlagen, je Heat level wordt elke ochtend gereset naar nul. De enige manier dus om je heat weg te halen is tijdens de avond naar de garage rijden en het die nacht voor bekeken houden. Het kan erg moeilijk zijn om een vijfsterren Heat level te verliezen, dus het is vaak beter om je geld veilig binnen te brengen na een paar succesvolle races.

Risk versus reward is zoals je al kon lezen een belangrijk element van Unbound. Een ander onderdeel van het risk VS reward systeem van de game zijn de Side Bets. Dit is een nieuwe functie waarmee spelers geld kunnen inzetten op een rivaal, waarbij je de pot kan winnen als het je lukt om deze te verslaan, lukt je dit niet? Dan gaat het geld naar je rivaal en verlies je de inzet.

Story time

In Need for Speed Unbound maken we kennis met een nieuwkomer in de streetracing-scene, waarmee je de straten van de fictionele stad, Lakeshore mag onveilig maken. Jouw personage, dat je trouwens zelf mag ontwerpen, werkt bij de lokale tuner shop ‘Rydell’s Rydes,’ overdag werk je in de winkel en ’s nachts race je met je vriend Yaz. Je begint de game door te kiezen uit een klassieke Dodge Charger, een Lamborghini Countach of een Nissan Silvia K die Yaz voor je heeft gebouwd en waarmee jij mag gaan racen.  Naarmate het verhaal vordert, lijkt de spanning tussen jou en Yaz te stijgen. Ze lijkt steeds meer commentaar te hebben tegenover jou en Rydell. Uiteindelijk lokt Yaz je weg van de garage, waarna ze samen met een bende straatracers de garage berooft en jou en Rydell achterlaten met een lege garage.

Twee jaar later is de straatrace scene dood door de nieuwe burgemeester van Lakeshore, die de misdaad in Lakeshore hard aanpakt, waaronder ook streetracers. Toch begint je geluk te veranderen nadat je tijdens je werk als taxichauffeur Tess oppikt, die een lift naar een illegale straatracer bijeenkomst had besteld. Je komt erachter dat het straatracen weer begint op te leven in Lakeshore. Even later ontdek je dat Yaz achter deze heropleving zit. Ze komt aanrijden in jouw auto, die ze twee jaar geleden heeft gebouwd en afgenomen bij de raid op de garage. Yaz legt de lat onmiddellijk hoog door The Grand aan te kondigen. Een race met 1 miljoen dollar aan prijzengeld, waarbij wekelijkse kwalificatieraces worden gehouden. Jij doet mee met ondersteuning van Rydell en financiële steun van Tess in de hoop wraak te nemen op Yaz en in de hoop een verklaring te krijgen voor de gebeurtenissen van twee jaar geleden.

Need for Speed Unbound gooit deze keer de nutteloze en belachelijk slecht geacteerde tussenfilmpjes met echte acteurs weg voor een miniem verhaaltje dat vooral tijdens het racen verteld wordt in de vorm van telefoontjes. Wat mij betreft een grote verbetering die de flow in de game houdt, waardoor je meer met racen bezig bent, en minder met een knullig en overbodig verhaaltje. Dit is dan ook hoe, voor mij, een NFS game hoort te zijn, gewoon lekker racen, zonder een afleidend verhaal dat bombastisch wordt gebracht. Heerlijk. Er zijn slechts een paar tussenfilmpjes, voornamelijk aan het begin, waardoor deze niet storend worden. De manier waarop het verhaal wordt gebracht doet mij dan ook vooral denken aan NFS Most Wanted uit 2005, wat nog steeds één van mijn favoriete NFS-games is. Hopelijk past EA deze manier van verhaalvertelling ook toe op toekomstige NFS-games.

Graffiti

NFS Unbound komt met een gedurfde nieuwe artistieke look. De game speelt zich nog steeds af in een realistische stad met realistisch weergegeven auto’s, maar de personages zijn cel-shaded zodat ze eruitzien alsof ze uit een cartoon komen. Hoewel de auto’s uit deze game nog steeds realistisch zijn weergegeven, worden ze wel vergezeld van cel-shaded effecten.  Criterion Games heeft zich diep ingeleefd in de artistieke subcultuur van het straatracen, met graffiti effecten die verschijnen wanneer je een spectaculair manoeuvre uitvoert.  Gekleurde handgetekende rook schiet op uit de wielen van de auto als je door een bocht drift. Wanneer je een spectaculaire sprong maakt zullen graffiti vleugels boven je dak verschijnen en zo zijn er wel meer effecten tijdens het racen.

Hoe vreemd deze combinatie ook mag klinken, het werkt. NFS krijgt hierdoor terug een eigen smoel en lijkt niet op een zoveelste racing game. Je zou in eerste instantie denken dat het contrast tussen getekende personages en realistische auto’s niet zal werken, maar het tegendeel is bewezen met deze game, het zorgt voor een speciaal sfeertje dat perfect past bij de setting van deze game en zorgt voor een leuk contrast tussen personages en hun auto’s.

Online

Online voelt de game daarentegen een beetje slapjes aan. Zonder politie op de weg ben je vrij om zoveel races als je wilt te spelen met maximaal 15 andere spelers. Jammer genoeg moet je dit onderdeel van het spel volledig los zien van de rest van de game. Je moet hier namelijk opnieuw een eigen personage maken, en je kan geen gebruik maken van de wagens die je hebt in de offline mode. Het is dan ook erg jammer dat je niet je zorgvuldig getunede wagens kunt gebruiken om andere spelers af te maken in online races. Je begint online dus weer volledig van nul. Je krijgt wel een wagen om mee te beginnen, maar je zal toch echt weer geld moeten gaan verdienen door races te rijden om je wagen uit te kunnen bouwen. Hoewel het natuurlijk erg leuk is om tegen andere spelers te racen, houd het feit dat je niet je offline wagens kan gebruiken mij toch wat tegen om te volle te genieten van de online modus.

Tot slot eindig ik de review nog met een positief puntje, het rijmodel van Unbound is zonder twijfel verbeterd tegenover NFS Payback en Heat. De auto’s reageren net iets strakker en minder drift-achtig dan deze voorgaande delen. Hoewel er nog steeds ruimte is voor verbetering voelt het rijgedrag van de wagens in ieder geval weer erg goed aan.

Need for Speed Unbound is voor mij een visueel prachtige game geworden, die ook nog eens erg lekker wegspeelt. De unieke visuele look met cell-shaded effecten zorgen voor een frisse en unieke look die er terug voor zorgt dat NFS weer een eigen smoel heeft gevonden. Het is tevens een verademing dat er niet meer wordt ingezet op over the top geacteerde tussenfilmpjes met echte acteurs. Het verhaal wordt grotendeels uit de doeken gedaan tijdens het rijden met je wagen doormiddel van telefoontjes. Hoewel de game buiten een iets betere besturing en een unieke look niet veel nieuws toevoegt aan de serie, is NFS Unbound voor mij de beste Need for Speed sinds de reboot uit 2016. Het is hierdoor wel erg jammer dat de online mode wat minder uit de verf komt, maar je kan helaas niet alles hebben.

• Prachtige visuele effecten
  • Verbeterd rijgedrag
  • Kleinere focus op verhaal