Need for Speed: Hot Pursuit: Remastered

Need for Speed: Hot Pursuit: Remastered
Need for Speed: Hot Pursuit: Remastered

Voor Need for Speed: Hot Pursuit, een game die destijds zeer goed werd ontvangen, keren we even tien jaar terug in de tijd. Met deze Remaster betekent dit dat we dit jaar geen nieuw deel in de Need for Speed-reeks krijgen waardoor fans niet op hun honger moeten blijven zitten. Er rest ons wel nog de vraag of de game de tand des tijds goed heeft doorstaan. Gelukkig heb ik de originele uitgave volledig uitgespeeld. Ik stond dan ook onmiddellijk klaar met een controller in de hand om de game opnieuw uitgebreid te spelen.

Het nieuws dat Need for Speed: Hot Pursuit een remaster zou krijgen kwam best wel onverwacht. Zeker omdat fans al jaren vragen om een remake van NFS: Underground. Wel moet ik toegeven dat deze keuze op zich niet zo een heel vreemde is, want het is één van de betere NFS games uit die tijd. Het is een leuk weerzien voor fans van deze oude uitgave, om de game opnieuw te kunnen beleven met wat verbeteringen. Daarnaast is het natuurlijk ook interessant dat de jongere generatie gamers ook de kans krijgen om dit deel op hun geliefde toestel te kunnen ontdekken.

Hot Pursuit

Veel gamers onder ons zullen de opzet van deze titel wel kennen, toch zal ik deze voor onze jongere lezers even toelichten. In NFS: Hot Pursuit kan je als racer en als politieagent deelnemen aan events. Als racer kan je deelnemen aan verschillende events waaronder tijdritten, gewone races, en races met als doel te ontsnappen aan de politie. Als agent moet je dan weer proberen om een race stop te zetten door elke racer op te pakken. Naast het oppakken van racers ontsnapt ook de politie niet aan tijdritten, iets wat redelijk talrijk aanwezig is in de game. Overigens is dit helemaal niet storend dat dit zo frequent voorkomt, hierdoor creëer je de nodige afwisseling in gameplay.

Tijdens het racen kan je boost bijverdienen, dit doe je door als racer zo gevaarlijk mogelijk te rijden. Rij dus maar lekker veel op het verkeerde baanvak, en scheer goed dicht voorbij het andere verkeer, want dan vul je snel je boost meter. Ideaal om snel te ontsnappen, of om als agent snel de racers op te pakken. Het oppakken van de racers doet trouwens heel erg denken aan een takedown uitvoeren in Burnout. Je moet deze rammen tot hun levensbalkje leeg is waarna ze spectaculair tot stilstand komen, en jij ze kan arresteren.

The tools of the trade

Om racers op te pakken heb je niet enkel je wagen als wapen ter beschikking. Je kan namelijk ook enkele tools inzetten om een racer snel te laten stoppen. Zo kan je onder andere een roadblock aanvragen, waarna de politie de baan zal afzetten. Je beschikt ook over een spijkermat. Deze kan je lossen wanneer je voor een racer rijdt, in de hoop dat deze erover rijdt om zo zijn wagen te vertragen en te beschadigen. Ook als racer heb je enkele illegale tools tot je beschikking. Ook deze kan spijkermatten neerplanten en bijvoorbeeld “jammers” gebruiken, waardoor de politie zijn tools niet kan gebruiken. Wanneer je deze een beetje strategisch gebruikt kan je met wat geluk, bovenop je skills, sterke tijden neerzetten in de events.

Autolog

Goede tijden neerzetten is bovendien iets waar de game om draait. Hot Pursuit introduceerde als eerste de autolog. Dit is een online leaderboard waarin je na elke race automatisch je score indient. Het is hier dan meteen ook waar het competitieve element aanwezig is. Het is enorm verslavend gebleken om de tijden van je vrienden proberen te verslaan en om te zorgen dat jij als eerste op de ranking blijft staan. Hierdoor zal je vaak een race opnieuw spelen om toch maar terug die felbegeerde eerste plaats te heroveren. Hierdoor zorgt de game ervoor dat het een hoge herspeelbaarheid heeft. Autolog beschikt trouwens ook over cross-play, waardoor je zelfs met vrienden die op een ander platform spelen kan strijden om de beste tijd. Wat verder ook bijdraagt tot de herspeelbaarheid is de online multiplayer. Je kan meerdere soorten events spelen samen met andere spelers. Gaande van gewone races tot team races met racers en agenten.

Remastered

Zoals de titel het al doet uitschijnen, we spreken hier over een remaster en geen remake. Dit wil dus zeggen dat de originele assets zijn hergebruikt, en dit met enkele verbeteringen. Je merkt dan ook best goed dat we hier spreken over een game van ondertussen bijna twee generaties terug. De verbeteringen zijn trouwens zeer mager. Je merkt dat dezelfde modellen voor de wagens zijn gebruikt net zoals de textures waarvoor hier en daar wel van een hogere resolutie gebruik wordt gemaakt, maar dat is niet voor elke texture het geval. De belichting is wel aangepast en oogt wat moderner, maar zorgt er meteen ook voor dat sommige kleine details van het wagenmodel geblurd worden. Hierdoor kan ik dit echt geen verbetering noemen. Wat wel een verbetering genoemd kan worden is dat de game nu in 4K en 60FPS draait. Dit komt de gameplay natuurlijk alleen maar ten goede. Verder bevat deze versie ook alle verschenen DLC’s, waardoor je een zeer mooi pakketje hebt.

Tot slot moet ik wel toegeven dat de leeftijd van de game zich helaas wel wat laat voelen. Het is zeker geen slechte beleving dat de remaster biedt, maar je voelt dat de besturing verouderd is tegenover de meer recentere titels. Op zich is dit geen heel storend element, zeker niet als je het nog kent van vroeger. Echter is dit iets dat nieuwe en jongere spelers wel wat kan afschrikken. Ook de structuur van de events voelt wat verouderd aan, je duidt in een menu aan in welk gebied je zal racen, en welk event je gaat uitrijden. De game bevat geen open map, dus vrij rondrijden zit er niet in. Verder is ook het geluid op de schop genomen, waardoor de wagens en alle andere geluiden nog beter klinken dan in het origineel.

Need for Speed: Hot Pursuit: Remastered is een leuk tussendoortje geworden, die de honger naar een nieuw deel wel even kan stillen. Verwacht je wel niet aan grote verbeteringen, de game is in grote lijnen hetzelfde gebleven met iets betere belichting, een hogere resolutie en framerate, en tot slot beter geluid. De verdere ervaring is volledig gelijk aan de originele release. Dit betekent dat de gameplay af en toe wat verouderd kan aanvoelen, een obstakel dat jongere en nieuwe spelers wat kan afschrikken. Toch weet de game voldoende plezier te bieden, dankzij de talrijke events, de aanwezige multiplayer en de autolog feature.

• 4k resolutie met 60 frames per seconde
  • Bevat alle DLC
  • Autolog