NBA 2k21

NBA 2k21
NBA 2k21

2020, een jaar dat de NBA het liefst zou willen vergeten.  Beginnende met de dood van één van de meest iconische namen in de basketbalwereld. Zelfs de mensen die niets van de sport afweten, weten direct wie Kobe “mamba” Bryant was. Daarnaast was er ook nog het virus dat heel de wereld heeft stil gelegd. Hierdoor werden er dan ook weinig tot geen wedstrijden gespeeld. Gelukkig hebben we nog altijd de zekerheid van 2K Games, die dit jaar afkomen met NBA 2k21. Een reeks die al dateert van 1999 en eerst te spelen was op de Dreamcast. Kunnen ze na 21 jaar nog steeds met nieuwe dingen afkomen, of begint het meer en meer als een replay aan te voelen?

Junior is my name

Mijn favoriete deel in games als dit is de “my career” mode, waar je jouw personage aanmaakt, van nul begint en je jezelf opwerkt naar de NBA. Wanneer ik las dat Djimon Hounsou, bekend van Gladiator en Blood Diamond, mee speelde in de story mode, lagen mijn verwachtingen al redelijk hoog. Toen ik doorhad dat hij hooguit een minuut of vijf in beeld ging zijn, begonnen de teleurstellingen zich echter al op te stapelen. Wanneer je in het begin bij het creëren van je personage een naam kunt kiezen, hoop ik altijd ergens dat ze die naam kunnen uitspreken in het spel. Iets wat de gaming industrie indertijd met Fallout 4 liet zien dat het mogelijk is. Als je dan tijdens een wedstrijd hoort dat ze je naam veranderen naar Junior, ben ik hier anno 2020 vrij teleurgesteld in. Maar bon, verder met het verhaal. Wanneer je als student van een middelbare school doorgaat naar een hogeschool, beginnen er steeds meer scouts naar wedstrijden te kijken om te zien of je NBA-waardig bent. Hoe beter je speelt, hoe meer teams geïnteresseerd zullen zijn. Tussendoor is er ook wat ruimte voor een romance, die in mijn ogen compleet weggelaten had kunnen worden. Deze emotieloze relatie heeft nul meerwaarde en zit er alleen maar in opdat je ergens halverwege het verhaal kunt kiezen tussen direct naar de NBA gaan, of voor de liefde te gaan en dit verhaal nog een goed uur langer te rekken. Ben ik er dan rouwig om wanneer het verhaal abrupt ten einde is wanneer je de NBA bereikt? Niet echt nee. Hoewel je in de vorige edities op rustdagen kon kiezen om mee te doen aan fan events, zoals bijvoorbeeld signeersessies, is dit in 2k21 weggehaald en speel je nu gewoon wedstrijd na wedstrijd na wedstrijd …

Welcome in the neighborhood

Wie zich uiteindelijk doorheen het verhaal heeft weten slepen, komt terecht in het online gedeelte van het spel, genaamd “the neighborhood”. Deze plek kan je het best beschrijven als een soort van hub waar je vrij kan ronddwalen vooraleer je aan je volgende wedstrijd begint. In deze hub lopen ook nog andere spelers rond, waarmee je kan rondhangen, een balletje gooien, of zelfs toernooien mee spelen voor in-game currency. Naast het gebruikelijke potje basketbal vind je in de Neighborhood een aantal shops, waarbij je je uiterlijk kunt aanpassen. Zo vind je hier twee kledingwinkels, een schoenenwinkel, kapper en een tattooshop om zo je personage uniek en naar jouw smaak te maken. Let wel, al deze items kosten redelijk wat geld, iets wat je verdient door het spelen van wedstrijden. Denk dus goed na vooraleer je iets koopt. Wat hier ook te vinden is, is een arcade waar je één keer om de 24 uur aan een rad mag gaan draaien voor een prijs. Deze prijzen verschillen van wat currency tot een gratis item in één van de stores. Zeker de moeite om er elke dag is binnen te springen. The Neighborhood wordt trouwens ook elke dag ge-updatet. Zo worden er op verschillende dagen en uren redelijk wat live events gehouden waar je aan kan deelnemen. Zelfs voor de echte hardcore fans zijn er toernooien waarmee echt geld verdient kan worden.

My Team

Wie na al dit nog geen genoeg heeft van dat basketbal, kan ook nog altijd My Team uitproberen. Hier kan je, aan de hand van cardpacks, je eigen dreamteam samen stellen en spelen tegen andere mensen. Deze cardpacks zijn natuurlijk ook weer op geluk gebaseerd. Hierdoor kan het wel een tijdje duren en wat centjes kosten vooraleer je een team hebt dat sterk genoeg is om het online op te nemen tegen andere spelers. Om het wat sneller te kunnen laten gaan, kan je natuurlijk ook kaarten kopen door middel van micro transactions. Jawel, ook dit spel hangt ervan af. Gelukkig wordt je niet echt geforceerd om hier gebruik van te maken, hoewel het wel heel verleidelijk aanvoelt.

WNBA

Wie NBA hoort, denkt hoogst waarschijnlijk aan teams zoals Chicago Bulls, LA Lakers of mijn favoriet, Charlotte Hornets. Een iets minder populaire sectie hierin is de WNBA. In 2k21 krijg je dan eindelijk ook is de kans om te spelen als één van de top teams van het Amerikaanse vrouwenbasketbal. Dit voelt net iets minder agressief aan en zie je iets minder coole dunks, maar speelt net zo aangenaam en soms zelfs iets aangenamer. In plaats van al het lichamelijk contact bij de mannen, lijkt het bij de vrouwen net iets soepeler lopen. Wie 2k21 heeft, raad ik zeker aan de WNBA ook eens te proberen.

Technische aspecten

Hoewel NBA 2k21 nog tal van kleinere modi bevat zoals MyGM, waar je in plaats van een speler, de plek van een manager mag overnemen en vanaf de zijlijn het spel eens mag meemaken, heb ik alle grote speelmodi aan de kaart gebracht. Tijd dus om het eens te hebben over de technische aspecten van de game. NBA 2k21 probeert al jaar en dag zo realistisch mogelijk te blijven op vlak van de sport. Zo voelt de gameplay heel reëel aan en voel je echt de moeite dat je moet doen om voorbij de verdediging te geraken. De arena’s zien er ook prachtig uit en het gepiep van de schoenen op het veld klinken nog altijd hetzelfde als wanneer ik zelf op het veld stond. De pro-stick (rechter analoge stick) die gebruikt wordt om trucjes uit te voeren voelt heel vertrouwd aan, zeker nu ze hem dit jaar nog meer verbeterd hebben waardoor het schieten naar doel ook wat realistischer aanvoelt. Maar waar ik het toch zeker even over wil hebben en wat jaar na jaar het struikelpunt is voor 2K Games, zijn de facial animations. Deze zien er nog altijd uit alsof ze uit het playstation 2 tijdperk komen gekropen. De ogen die niets dan leegte uitstralen en de geforceerde mondbewegingen maakt het dat NBA 2k21 niet om aan te zien is. Het is natuurlijk niet de hoofdzaak voor een spel dat voor 99% uit een sport bestaat. Maar als ze na elke goal een close-up doen van iemand zijn gezicht, kijk ik toch liever naar iets wat niet rechtstreeks uit mijn nachtmerries komt.

NBA 2k21 is zoals elk jaar weer realistische basketgame, die de essentie van de sport ten goede komt. Jammer genoeg krijg ik niet het gevoel dat ik iets gemist zou hebben moest ik het op de vorige editie hebben gehouden. Doordat het verhaal ronduit slecht geacteerd is, buiten misschien één personage, die ook Marcus in Detroit: Become Human speelt. De facial animations zijn en blijven mijn grootste pijnpunt in deze game. Hoewel de sport zelf en de spanning er rond heel goed aanvoelt, voelt het totaalplaatje niet vernieuwend aan. Wat nog wel gezegd kan worden is dat de “Mamba Forever” edition een mooi eerbetoon is aan onze gevallen held.

• Realistische gameplay
  • Realistische arena's
  • Veel variatie