Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections

Release Datum:Genre:, Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Het is alweer even geleden, sinds 2020 ergens, dat ik een Naruto game speelde. De laatste was Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 – Road to Boruto waar ik me toch best goed mee heb geamuseerd. Ook al volg ik de Boruto reeks niet meer, ergens blijf ik stiekem toch wel een grote Naruto fan en was ik wel enthousiast om Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections te spelen. Of mijn enthousiasme terecht was, zullen we snel genoeg ontdekken.

History repeats itself

Wie het verhaal van Naruto ondertussen nog niet kent, mist in mijn ogen toch wel wat in zijn of haar leven. Voor mij persoonlijk is het een van de beste anime reeksen (samen met andere kleppers zoals One Piece en Dragon Ball) en heeft het verhaal van Naruto mij op meerdere momenten doen lachen, maar liet het mij ook een hele boel andere emoties ervaren. Het is dan ook altijd tof om in deze games opnieuw door de meest iconische momenten te kunnen gaan. En ook hier is dat natuurlijk dus mogelijk, ditmaal in de vorm van de History Mode. Voor nieuwkomers van de serie zal dit echter een vrij teleurstellende ervaring zijn, want de hele geschiedenis (meer dan 700 episodes) wordt enorm kort verteld over acht hoofdstukken die wat variëren in lengte, maar waarvan je de meeste op minder dan een uurtje, inclusief de gevechten, hebt gezien. Voor fans zijn dit vooral flashbacks naar de meer iconische momenten, met heel wat statische afbeeldingen terwijl een verteller, de god van deze wereld (The Sage of Six Paths) een korte recap geeft over de gebeurtenissen. Het is ook jammer om sommige van de meest iconische quotes te horen in iemand anders zijn stem omdat ook de verteller dit voor zijn rekening neemt.

Naast de History Mode is er een Special Story voor Boruto. Dit origineel verhaal verwacht wel al, net zoals in het vorig spel van de reeks, dat je het verhaal van Boruto, eigenlijk vooral de characters, al kent. In principe speelt dit verhaal zich af in de virtuele Ninja Heroes wereld, die Boruto bezoekt via zijn VR-headset en je kiest de gevechten en tussenfilmpjes steeds uit het storyboard. Helaas is er deze keer opnieuw geen verkenbare wereld te ontdekken, wat toch vrij jammer is. Een van de leukste zaken uit de vorige games was dat je de uitgebreide wereld van Naruto kon verkennen in een (niet al te grote) open wereld en links en rechts kon zoeken achter allerlei geheimen, side quests en minigames. Iets wat ze bij de vierde game ook al ervaren hadden, en terug introduceerden met de Road to Boruto DLC. Het voelt hier ook wat aan alsof er mij opnieuw een deel van mijn ervaring ontzegd wordt, want ik keek er alvast weer naar uit om rond te kunnen rennen in de Shinobi wereld. Om toch met een positieve noot te eindigen over deze mode: de tussenfilmpjes zijn wel volledig geanimeerd en lijken zo uit de anime te komen, inclusief alle bekende stemmen. Ook het verhaal wordt uiteindelijk nog best interessant en is absoluut de moeite om te ervaren.

Same old tricks

Maar wat is een fighting game zonder degelijke en interessante gameplay? Wanneer je de game voor het eerst insteekt, of gedownload hebt, moet de game nog installeren. Tijdens het installeren van de game kan je alvast aan de slag met de tutorial van de combat, wat zeker wel een leuke touch is. Niets is vervelender dan moeten wachten tot een game geïnstalleerd is, toch? Het wordt al snel duidelijk dat de gameplay niet echt veranderd is tegenover de voorgangers. Je kan nog steeds enkele simpele combo’s uitvoeren die opgevolgd worden door een speciale move zoals Naruto’s Rasengan, tenzij je op tijd cancelt en langere combo’s aan elkaar weet te spinnen. Je kan dashen om sneller naar je tegenstander te geraken, blokken of dankzij de substitution jutsu een aanval vermijden en achter de tegenstander verschijnen. Je krijgt ook nog twee extra ninja per gevecht die je kunnen bijstaan met aanvallen en je kan tussen hen wisselen om te bepalen met wie je speelt in het gevecht. Dit gaat wel gepaard met cooldown tijden, maar als je het systeem eenmaal goed doorhebt, kun je je combo’s een stuk langer maken en sommige gevechten op belachelijk korte tijden eindigen zonder dat je tegenstander ook maar een kans had.

Met een grote selectie uit 130 speelbare personages, is het ook wel vrij normaal dat er niet heel erg veel variatie zit in de verschillende speelstijlen. Heel wat characters zijn, buiten hoe ze er uit zien, een kopie van een ander als het op speelstijl aan komt. Het is dus minder belangrijk om je favoriete personage te kiezen uit de show, maar eerder welke speelstijl je meer ligt. Maar ook deze zijn niet zo erg verschillend van elkaar, en bepalen meer of je een ranged, combo of special attack aanpak gaat hanteren. Wat wel uniek blijft, zijn de verschillende speciale aanvallen, finishers en awakenings die je kan triggeren per personage. Mocht je dit allemaal toch wat te complex lijken, dan kan je ook nog steeds terugvallen op de “Simple control mode”, een nieuwe mode die nieuwkomers toelaat om gewoon, door middel van een knop, het personage zelf te laten kiezen tussen dashen, combo’s en speciale moves waardoor enkel bewegen en blokken nog tot jouw takenpakket valt.

Online Connections

Tijdens het online spelen kan ik vooral melden dat ik een enorm vlotte ervaring heb genoten. Dit is natuurlijk vrij afhankelijk van je netwerk verbinding, en ook dat van je tegenstander. In tegenstelling tot sommige andere online fighting games, wordt hier nog gebruik gemaakt van peer-to-peer connecties. Er zijn ook heel wat verschillende mogelijkheden zoals een rating systeem voor tegenstanders met een fail-safe voor spelers die (expres?) disconnecten tijdens een gevecht of zich naar gedragen.

Naruto x Boruto: Ultimate Ninja Storm Connections is nog steeds een enorm toffe fighting game die de reeks na een korte hiatus, op wat ports na, eindelijk weer verder lijkt te zetten. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, en is het opnieuw ontbreken van een speelbare open wereld in de verhaalmodus toch weer een pijnlijke misser. Gaan we dit terug zien in een toekomstige DLC zoals we dat bij Road to Boruto in de vorige zagen? Dat zal de toekomst uitwijzen. In ieder geval kan je, vooral als fan, nog eens opnieuw door de iconische momenten gaan in de History Mode en een nieuw en interessant verhaal ontdekken in de Special Mode met Boruto. De gevechten zijn nog steeds enorm intens, en het gevoel van de anime tot leven te zien komen op je scherm blijft eveneens aanwezig. Als Naruto fan is deze game absoluut nog steeds een must-play!

• Combat is nog steeds even flashy
  • Special Story mode vertelt een interessant en nieuw verhaal
  • Enorme keuze aan characters