My Little Pony – A Maretime Bay Adventure

Genre:Platform:, Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

‘Oh my god! Papa, hebt gij My Little Pony op de Playstation staan?’ Aan het woord zijn mijn 2 dochters die mij zojuist het spel zien opstarten. Op Netflix hebben we net, zoals in de voorbije weken, de nieuwe films van de franchise bekeken waardoor de ponyliefde reëel is in mijn huishouden. Deze 2 films zijn de voorlopers van de game en voorzien je van de introductie van de wereld, personages en vaardigheden. Ik kan me inbeelden dat niet iedereen deze films zal hebben gezien, dus misschien is een kleine introductie even aan de orde.

2 movies and a game

‘My Little Pony’ is eigenlijk al erg oud. Ik keek hier als kleine jongen al films en series van in de jaren 80. De franchise is sinds enkele jaren terug in het leven geroepen en nu vind je op Netflix opnieuw een nieuwe reboot. In deze versie leven de 3 soorten pony’s (eenhoorns, pegasi en Aardepony’s) afgezonderd en vol vooroordelen naar elkaar. Doorheen de films komen de 3 rassen terug in contact met elkaar, wordt vriendschap gesloten en ontdekken ze dat hierdoor de verloren magie terugkeert naar alle pony’s. Één van de hoofdpersonages uit de films is Sunny, een Aardepony uit ‘Hoefdorp aan zee’ die met haar openheid en zoektocht naar vrienden het merendeel van het avontuur op gang trekt. Ook in het spel speel je als Sunny die nog steeds bezig is met het verenigen van Equestria en het versterken van de magie. Deze keer doe je dat door het aankomende ‘Hoefdorp aan zee’-festival in goede banen te leiden. De game kan niet anders dan overladen zijn met positieve energie, felle kleuren en suikerzoete, liefdevolle acties en persoonlijkheden zoals ‘My Little Pony’ hoort te zijn eigenlijk.

Hoefdorp aan zee

Zoals gezegd neem jij het op je om rond te gaan kijken in ‘Hoefdorp aan zee’ om te kijken hoe je kan helpen met het voorbereiden van het festival. Hierbij kom je natuurlijk al je vrienden tegen die je enkele taken of minigames opleggen. Ondertussen heb ik de controller in de handen van mijn 5-jarige geduwd en kijk ik hoe ze dit 3D avontuur onderneemt. Vol enthousiasme en plezier zocht ze naar haar eerste quest item en verzamelde ze allerlei sterren die rijkelijk zijn verspreid over het landschap. Aanvankelijk kan je in de game enkel rondlopen, springen en Aardepony-magie gebruiken, wat zich meestal uit in het creëren van een grote plant of bloem zodat je deze kan gebruiken als trampoline of quest item. Maar Sunny is uniek in de zin dat zij met haar magie ook eenhoorn- en pegasus-magie kan oproepen. Na een uurtje spelen heb je ook deze vaardigheden aangeleerd en onder de knie en loopt het spel af… Ja, sorry voor de anti-climax, maar zo verloopt het spel nu eenmaal. Ik moet eerlijk toegeven dat ik, en de rest van mijn huishouden, deze afknapper ook als pijnlijk aanvoelden. Het spel is niet meer of minder dan een handvol quest, wat zowat allemaal fetch-quests zijn, afgewisseld door 5 mini-games, waarvan 1 zelfs een training, waarmee je zogezegd deel neemt aan het festival uitmaakt of je magie leert beheersen. Deze mini-games kan je in het menu trouwens los van het verhaal spelen. Dit is het enige moment waarop je een andere pony kan besturen en je het spel met 2 spelers kan spelen maar dit voelt, noch voor mij, noch voor mijn dochter, aan als een meerwaarde.

Fancy Pony

Weet je nog die sterren waarvan ik zei dat je ze kan verzamelen? Wel deze kan je, via magische spiegels, gebruiken om jezelf te personaliseren. Deze heb je niet nodig om iets te kopen, maar dienen eerder als maatstaf wanneer je een volgend item, zoals zonnebrillen, tassen of andere decoratie, ontgrendeld. Deze sterren liggen echter zo makkelijk voor het rapen en de wereld is, hoewel 3D, zo oppervlakkig en onuitdagend opgebouwd, dat het spel zelfs de interesse van mijn dochters verloor. Veel voldoening haalden ze met andere woorden niet uit de quests en het bijkomende verzamelen van sterren waardoor motivatie al snel ver zoek was. Het feit dat je jezelf kan aankleden of voorzien van een sieraad om zo verder fetch-quests te spelen of sterren te verzamelen maakt hier, jammer genoeg, geen verschil in.

De game haalt alles behalve zijn potentieel naar boven. Grotendeels door het beschamende korte verhaal, gecombineerd met een erg oppervlakkig en ongevarieerd verloop van quests, maken de game tot een teleurstelling voor jong en oud. Ik heb immers de game zelf dan maar verder gespeeld na de overduidelijke teleurstelling bij mijn meisjes. Na iets meer dan een uur fonkelde er een platinum trophy op mijn scherm terwijl ik stomverbaasd naar de aftiteling keek. Het enige dat succesvol is uitgevoerd is het overbrengen van de pony’s met hun energie en persoonlijkheden van de films naar deze game. Sunny is en blijft haar optimistische en goedgezinde zelve en ook haar vrienden en vriendinnen zijn volledig herkenbaar en correct in beeld gebracht. Helaas krijg ik verder geen positief woord of gevoel uit mijn dochter over dit spel en vrees ik dat zelfs de liefde voor de franchise in geheel is beïnvloed. Persoonlijk vind ik dit erg jammer want het feit dat het spel volledig Nederlands ingesproken is, maakte van deze game de perfecte kans om mijn dochter een volwaardig 3D avontuur te laten spelen met haar favoriete viervoeters.