Mushroom Wars 2

Mushroom Wars 2
Mushroom Wars 2

We kunnen van wat overlappingen spreken maar het is eigenlijk niet te ontkennen dat er verschillende gamemarkten zijn. De mobiele games zijn bijvoorbeeld specifiek en optimaal te gebruiken op een smartphone. Het zijn nu eenmaal geen games waar je een console en televisie voor zou aansluiten. Daarbij zijn ook de controles ervoor aangepast waardoor ze een wereldje op hun eigen vormen. Het werkt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. De meeste consolegames horen en passen niet bepaald op een smartphone. Niet alleen door hun grootte, omvang en vermogen, maar ook door de bediening en mogelijkheden. Er zijn echter games die de 2 werelden overlappen. Dit is natuurlijk niet altijd even succesvol. Als ik dus een game zoals Mushroom Wars 2 op mijn console installeer die al ruime tijd is uitgebracht op smartphones, ben ik sceptisch.

Mushroom wars 2 is in 2018 uitgebracht op smartphones, PC en op de Nintendo Switch. De game kreeg wat gemixte reviews maar de scores liepen niet onrealistisch ver uit elkaar. Liefhebbers en tegenhangers hadden waarschijnlijk niet verwacht dat, bijna 4 jaar later, de game nog zou opduiken voor een release op moderne consoles. Wel, ik had het alvast niet verwacht. Tijd om te kijken of het de moeite waard was.

Get started

De game is een real time strategy game die bestaat uit een campaign die, zoals je wel verwacht, weinig verhaal biedt tijdens het spelen. Daarbij kan je, door de vogelvlucht bediening en minimale visuals, wel inzien dat de game eerst een smartphonegame was. De game neemt je eerst door een reeks maps heen waarin je de besturing en verschillende spelvormen van het spel leert kennen. Vanaf dan is het een aaneensluiting van verschillende matches waarin je één of meerdere tegenstanders moet overwinnen. En hoe win je? Wel, door een combinatie van crowd control en map dominance, zoals meestal in een RTS. Je bestuurt in de game altijd een ras van paddenstoel-mannetjes die er op uit zijn om hun terrein uit te breiden. Meestal vertrek je van een map waarin je, net zoals je tegenstander(s) één of enkele paddenstoelen al bezet en er enkele onbezette paddenstoelen zijn. Zodra de match begint is het aan jou om je mannetjes uit te sturen, deze bewust te verspreiden over veroverde locaties, gebouwen te veroveren en strategisch te kiezen om gebouwen te bezetten en/of te upgraden. Meestal zijn de games zo opgesteld dat je zal winnen door het volledig uitroeien van je tegenstanders, maar er is ook wel eens een match waarin je zo snel mogelijk de speciale locaties moet veroveren om te winnen. In de multiplayer optie heb je de kans om verschillende rassen van de paddenstoelmensen te kiezen waardoor nieuwe mogelijkheden mogelijk zijn, maar dit bespreek ik later nog.

Get ready to rumble

Belangrijk om te weten is dat je maar over 1 soort mannetje bezit. In tegenstelling tot andere, bekendere RTS games waarin je vaak keuzes moet maken tussen een variatie van personages die een voordeel of nadeel hebben ten opzichte van andere krijgers of locaties. Bij MW2 is dit niet het geval. Ook het aanmaken van mannetjes gebeurt automatisch en zonder bevel. Door het veroveren van een bepaald soort paddenstoel, wat ook het geval is bij de paddenstoel is waarmee je je match begint, maak je aan een bepaald tempo nieuwe mannetjes aan. Deze kan je, terwijl ze in de unit zitten, opofferen om de locatie te upgraden. Hierdoor start een korte ombouwperiode waarna je locatie meer en tegen een hoger tempo krijgertjes kan aanmaken. Dit is het soort paddenstoel wat, meestal, het meest vertegenwoordigd is op de kaart. Aangezien de hoeveelheid aanwezige krijgertjes ook de verdedigingsgraad is van het gebouw, dien je dit upgraden natuurlijk strategisch te doen. Een kleine unit die je leeg achterlaat om hem te upgraden heeft met andere woorden geen verdediging en wordt veroverd door de eerste de beste aanvaller die zich aanbiedt.

Daarnaast vind je op de kaart ook een soort van aanvalstoren die vijandige personages, maar geen gebouwen, aanvallen tegen een bepaald tempo. Deze torens maken geen mannetjes aan en dien je dus bewust te voorzien van krijgers ter verdediging. Ook deze zijn te upgraden waardoor hun aanvalskracht en snelheid verbeteren. Als laatste staan er nog paddenstoelen op de kaart die je krijgertjes van voordelen voorzien. Zo stijgt hun aanvalskracht, snelheid en verdediging per bezette paddenstoel. Deze locaties maken eveneens geen nieuwe personages aan en zijn niet te voorzien van een upgrade. Op zich lijken deze locaties dus van weinig belang, maar in werkelijkheid voorzien ze je van duidelijke voordelen in je spel. Tijdens een match heb je de mogelijkheid om een locatie te veranderen van functie. Natuurlijk kost je dit opnieuw een zekere hoeveelheid krijgertjes waardoor je weer moet opletten of dit je beschikbare krijgskracht niet in gevaar brengt.

Daarnaast is ieder team voorzien van een moraalmeter. Deze heeft ook invloed op de statistieken van je mannetjes. Je moraal gaat omhoog door het succesvol upgraden, verdedigen of veroveren van paddenstoelen. Natuurlijk gaat je moraal omlaag als je units verliest of te lang non actief bent en dus geen andere units verovert. Als laatste heb je de mogelijkheid om bepaalde vaardigheden te activeren die gekoppeld zijn aan het ras van je krijgertjes. Tijdens de campaign heb je lang niet de kans om je ras te kiezen waardoor je vaardigheden vast liggen. Deze kan je natuurlijk niet aan de lopende band gebruiken en zijn gelinkt aan een tijdbalk. In totaal heb je 4 skills die je kan activeren. Natuurlijk moet je het langste wachten op de sterkste skill en kan je de eerste skill het vaakst en regelmatiger gebruiken.

Play like a mushroom

De controls klinken ook erg simpel. Zet je met een cursor op de unit van waaruit je krijgers wilt uitsturen, wijs naar de locatie, al dan niet vijandig, naar waar je ze wilt verplaatsen en kies ervoor om 25, 50, 75 of 100% van de bezetting in beweging te brengen. Je kan je al inbeelden dat controllers eigenlijk niet de ideale besturing zijn voor zulke acties. Het is, zeker in drukke maps, niet onmogelijk maar ook niet bepaald de vlotste manier om je locaties en richtingen te kiezen op basis van analog controllers. Zeker op drukke en cruciale momenten loopt dit al eens fout omdat je dat beetje sneller en vlotter probeert te gaan en je daardoor de verkeerde unit kiest, wat je voordeel of strategie kan ondermijnen. Onthoud daarbij dat je krijgers alleen gestuurd kunnen worden naar een paddenstoel, niet naar een open stuk grond en dat ze, eenmaal vertrokken, niet kunnen worden teruggeroepen, bijgestuurd of geannuleerd worden. Elke actie moet dus de juiste zijn en dit loopt wel eens fout door het gebruik van een controller. Dit is en blijft het grootste hekelpunt van de game.

Multi player madness

De game biedt je ook de kans om online of lokaal multiplayer matches te houden. In totaal kan je tot en met 4 spelers kiezen om een gevecht aan te gaan. Ik heb al enkele online matches achter de rug en kan zeggen dat deze allemaal aangenaam spelen. Tijdens deze matchen kan je kiezen uit 12 rassen van paddenstoelmensen die elk hun eigen stijl, vormgeving en skills hebben. Natuurlijk komt hier, zeker na het uitspelen van de campaign, de variatie en de replaywaarde naar boven. De game speelt net zoals de campaign maar heeft eigenlijk nu het voordeel dat je een tegenstander hebt die, net zoals jij, eveneens moeilijkheden met de controls ervaart.

Ok, samengevat klinkt het spel dus best basic. Je bezit maar 1 soort krijger, er zijn 3 soorten gebouwen, de bezetting van je gebouwen bepalen hun verdediging en je mannetjes zijn ineens ook je grondstof om je gebouwen te upgraden. Klinkt niet ingewikkeld of uitdagend. Ik deelde deze mening tot de levels en maps groter en drukker werden en je hogere moeilijkheidsgraden kon selecteren. De game vraagt een sterk strategisch inzicht en constante focus en doelgerichte dominantie, zeker in de hogere moeilijkheidsgraden. Op de makkelijkste moeilijkheid zie je daarbij alle mogelijke informatie zoals de gekozen doelen van je tegenstanders, de bezettingshoeveelheid van elke unit en meer, maar deze informatie valt weg in hogere moeilijkheden.

De game is echter alles behalve simpel of makkelijk, zeker na enkele levels en na het kiezen van hogere moeilijkheden en is daarom een game vol uitdaging en, ondanks zijn beperkte aanbod, voorzien van variatie en spanning.

• verassend spannende game
  • gevarieerde gameplay

• visueel weinig hoogstand