MotoGP 21

MotoGP 21
MotoGP 21
Release Datum:Genre:Platform:, , , , , Uitgever:

Vorig jaar testte ik Moto GP 20. Deze game bleek echter geen makkelijk tussendoortje te zijn. Mijn laatste Moto GP ervaring lag dan ook al even achter me in het Xbox 360 tijdperk. De steile leercurve van Moto GP was aanvankelijk vaak frustrerend, maar net daar schuilde de kracht van het spel en werd je gaandeweg beter. Dit gaf dan ook veel voldoening.  Met Moto GP 21 beloofd ontwikkelaar Milestone daar nog een schepje bovenop te doen. Vertrekt deze game ook dit jaar vanuit pole position of mist het onderweg enkele bochten?

Carrière

Net als vorig jaar start ik het spel met het aanmaken van mijn piloot met dienst en kies voor het maken van een eigen team. Dit geeft me de mogelijkheid om naast m’n avatar ook m’n motor, helm en pak te ontwerpen. Helaas blijven de opties wat aan de magere kant en had ik hier al meteen gehoopt op een upgrade tegenover vorig jaar. Ben je zelf niet zo creatief dan kan je ook een van de vele ontwerpen downloaden die andere spelers online delen. Je hebt de keuze om de carrière te starten, wat circuits betreft, zoals ze eerst op de agenda stond of zoals het nu officieel doorgaat. De carrière blijft helaas nagenoeg gelijk aan vorig jaar al kan je nu wel een juniorteam opzetten. Net als vorig jaar dien je allereerst een manager en personeel aan te werven in het data- en technische departement. Hoe beter je raceresultaten, hoe meer je kan investeren in een betere crew en een betere motor.

Verder lijkt deze modus heel sterk op die van vorig jaar en mist het wat punch. Nietszeggende cutscenes voor de race en in de pits, geen interviews of dergelijke. Ook als je op het podium beland zijn de filmpjes niet wat je van een 2021-versie zou mogen verwachten.

Punch

De punch die de carrière wat mist vind je gelukkig wel helemaal terug tijdens het racen zelf.  Het was alweer even geleden dat ik Moto GP 20 nog gespeeld had en dat liet zich meteen voelen bij m’n eerste race in MotoGP 21. Ik ging echt alle kanten uit en had echt wel enkele uurtjes nodig om weer op aanvaardbaar niveau te komen. Gelukkig is er de rewind-functie waardoor ik zonder al te veel gevolgen enkele serieuze slippers kon maken.  Ging ik toch de zandbak in dan moest ik tot mijn initiële verbazing teruglopen naar mijn motor. Heel tof en realistisch idee wat de mogelijke roekeloosheid van je rijstijl beïnvloed. Je wil natuurlijk niet elke halve minuut lopend over het circuit doorbrengen.

Helaas geldt dit niet voor de AI en is deze feature dan ook meteen onrechtvaardig vermits zij gewoon weer op de baan gezet worden na een schuiver. Erg jammer maar wie weet kan dit nog in een toekomstige update. Het Bike Retrieval systeem zoals dit zo mooi heet zou overigens niet slecht zijn voor de AI. Crashes komen iets te vaak voor en de AI maait je regelmatig van het circuit ondanks ze voldoende plaats hebben, zijn ze gewoon te roekeloos.

Verder is het racen wel, net zoals vorig jaar, erg uitdagend en boeiend. Het gevoel van snelheid is perfect. Als je al enkele jaren deze game aan je voorbij hebt laten gaan moet je wel weten dat dit geen snelle pick-up and play game is. Gelukkig is er nu wel een uitgebreide tutorialmodus om je op weg te helpen. De beloning eens je alles wat onder de knie hebt is des te groter nadien.

Moto GP 20 of toch 21

Je leest het misschien al een beetje tussen de regels door…heel veel nieuws is er niet te bespeuren en de nieuwigheden die er wél zijn mochten zeker uitgebreider. De belangrijkste nieuwe feature is de toevoeging van de Long Lap Penalty. Dit betekent zoveel als dat je de regels niet langer aan je racelaars kan lappen en je een langere ronde als straf moet rijden.

Daarnaast moet je nu ook de temperatuur van je remschijven op peil houden, slijten je banden op drie plaatsen en is de ophanging van je motor aangepast zodat hobbels en de curbs duidelijker merkbaar zijn. En dan is er nog het eerder aangehaalde ophalen van je motor na een valpartij. Een realistische feature die momenteel niet uitpakt zoals het zou kunnen.  Als laatste kan je nu ook racen op het circuit van Portimão. Zeker voor de echte kenner een leuke toevoeging om ook hier over het asfalt te scheuren.

Hoe meer zielen…

Hoe meer vreugd moeten ze gedacht hebben bij Milestone. Want daar ligt zowat de enige wijziging aan het online gedeelte van deze game. De online lobbies laten nu 22 spelers toe i.p.v. 13. Ook hier zouden best wat meer speltypes mogen zijn. Nu mist het, net als de carrière de nodige punch.

Grafisch

Vermits ik deze game getest heb op de Xbox One X merkte ik op grafisch vlak niet zo heel veel verschil met de editie van vorig jaar. Ze is er wel, maar heel miniem. Overigens zijn vooral de cutscenes niet van dusdanige kwaliteit die je zou mogen verwachten anno 2021. Gezichten waar enkel een moeder liefde voor voelt en ook de pitspoezen kunnen niet meteen meedingen naar de Miss Belgium Beauty-titel. Ach, pure schoonheid zit vanbinnen en dat is bij deze game het racen zelf…en die is meer dan in orde!

De Moto GP-reeks heeft me vorig jaar aangenaam verrast, maar diezelfde lijn kon het dit jaar niet doortrekken. De grootste wijziging lijkt dan ook te zitten in de overgang naar de current-gen consoles waar de game alles in native 4k aan 60fps op je beeldscherm tovert. De nieuwe features zijn wat aan de magere kant om een full price te rechtvaardigen als je Moto GP 20 al in je bezit hebt. De nieuwe Long Lap Penalty is een welgekomen toevoeging, maar ik heb de AI nog niet onderworpen gezien aan deze straf. Ook het nieuwe Bike Retrieval systeem lijkt niet voor de AI op te gaan waardoor deze nieuwigheid als onrechtvaardig aanvoelt. Gelukkig kan je deze wel uitzetten in de instellingen want de concurrentie maait je vaak genadeloos onderuit.

Het racen is nog steeds waar Moto GP uitblinkt. Het snelheidsgevoel is perfect en de game is altijd spannend. Je maakt het jezelf zo makkelijk of moeilijk als je wil dankzij de verschillende opties, maar het blijft een flinke uitdaging bij elke setting.  Je kan je carrière onderaan de ladder beginnen in de Moto 3-reeks en zo opklimmen tot de koningsklasse.  Ook kan je de geschiedenis herbeleven met 40 iconische piloten en moto’s. Een aparte historische modus is er echter wel niet.  De Red Bull Rookie Cup en de MotoE-reeks worden later nog toegevoegd.

• Race ervaring
  • Uitdagend en spannend voor elk niveau
  • Long Lap Penalty