MotoGP 17

MotoGP 17
MotoGP 17

MotoGP fans krijgen ook dit jaar weer een nieuwe MotoGP game voor de kiezen. In deze review gaan we bekijken of de game een verbetering is tegenover Valentino Rossi: The Game, dat vorig jaar is verschenen.

Het eerste dat onmiddelijk opvalt aan de game is dat er veel minder te doen valt in MotoGP 17. Daar waar je in Valentino Rossi: The Game nog aan de slag kon met dirtbikes en rallycross (die game volgde dan ook de gehele carriere van Valentino Rossi), kan je in MotoGP 17 enkel aan de slag met MotoGP races. Hoewel de game daar natuurlijk rond draait, voelt dit toch aan als een gemis, want het waren tenslotte leuke extra’s die toch wel degelijk een meerwaarde hadden.

Natuurlijk betekend dit dan wel dat Milestone meer tijd heeft gehad om te focussen op de Moto GP races, waar deze serie uiteindelijk dan ook om draait. Je merkt dit dan ook meteen aan de managerial career mode, welke meteen ook de interessantste mode uit deze game is. In deze mode beheer jij je eigen Moto Gp team, waarbij jij ook als één van de moto racers fungeert. Waar je voorheen enkel als racer een reeks kampioenschappen moest afwerken, moet je nu alle aspecten beheren, iets wat een zeer welkome vernieuwing is. Hierdoor raak je dan ook beter gehecht aan je team, iets wat natuurlijk aanspoort om nog beter je best te doen tijdens je carrière.

In de managerial career mode kan je dan ook extra racers inhuren. Aan het begin van je carrière kan je maar één extra racer inhuren, maar naargelang je vordert in deze mode, zal je uiteindelijk zelfs maar liefst zes racers kunnen inhuren. Hierdoor kun je dan ook meer credits verdienen en natuurlijk ook meer punten voor je team. Elke racer (inclusief jijzelf), zal gaandeweg meer ervaring opdoen, waardoor je stats zullen verbeteren, en je bijgevolg betere resultaten zal weten te boeken met je team. Ook zul je zelf je sponsors moeten kiezen moto’s aanschaffen en investeren in R&D om je moto’s te verbeteren. Nieuw is trouwens om met je team aan meerdere classes tegelijk kan deelnemen. Zo kan je racers voor alle MotoGP classes in dienst nemen, waardoor je naam kan maken in MotoGP, Moto 2 en 3.

Voel je er echter niet veel voor om een team tot in de puntjes te beheren? Geen probleem, want de game kent ook een Rider Career mode. Deze mode is hetzelfde zoals de gewone career mode uit de voorgaande games. Hier moet je enkel zien om als racer goede resultaten te behalen terwijl je verschillende kampioenschappen afwerkt. Toch voelt deze mode een beetje karig aan, mede doordat dirtbikes en rallycross deze keer ontbreken. Ik besef natuurlijk ook wel dat deze game daar niet om draait, maar het hadden toch leuke extra’s geweest om de gewone races even te af te wisselen.

Het racen zelf is behoorlijk pittig, maar voelt wel zeer goed aan. Je kan zelf kiezen hoe moeilijk je het jezelf maakt door te kiezen hoe realistisch jij wilt dat je moto reageert, en of je al dan niet extra rij hulp wil. Verder kan je natuurlijk ook selecteren hoe moeilijk je tegenstanders zijn om te verslaan. Hierdoor is de game dan ook geschikt voor iedereen, en niet enkel race sim fans. Verder is de gameplay precies zoals je zou verwachten van deze game. De moto’s voelen aan zoals het moet en de circuits zijn perfecte recreaties van de echte versies.

Audiovisueel is de game helaas verre van indrukwekkend. Hoewel de game niet perse lelijk is, lopen de graphics een hele generatie achter. Gameplay is natuurlijk belangrijker dan het visuele aspect, maar als je ziet hoe andere race games eruit zien tegenwoordig, is dit toch erg teleurstellend. De omgeving is bijvoorbeeld nogal leeg en flets, en het lijkt erop alsof er geen anti-aliasing aanwezig is. Je bent natuurlijk beperkt tot circuits, maar ook deze kunnen mooi en interessant worden aangekleed, kijk bijvoorbeeld maar eens naar Forza Motorsport.

De game kent trouwens nog ene ander probleem. Net zoals alle andere games ontwikkeld door Milestone (voel je hem al komen?) heeft ook Moto GP 17 last van een gebrekkige framerate. De framerate is absoluut niet stabiel, en maar af en toe slaagt de game erin om 30 fps aan te houden. De framerate zakt helaas heel regelmatig in, en zeker wanneer er zoals bij de start van een race, erg veel racers tegelijk in beeld zijn. Het is nu ook niet zo dat de game niet speelbaar is hierdoor, maar het is toch iets dat deze tijd echt niet meer kan, en zeker niet met zulke zwakke graphics. Mischien wordt het maar eens tijd dat Milestone investeerd in een nieuwe engine, of meer tijd besteed aan optimalisatie. Want eerlijk gezegd is dit voor mij een reden om games van Milestone, ondanks de leuke gameplay te vermijden. Ik vind het dan ook jammer dat ze telkens weer opnieuw met dit probleem kampen, want Milestone is zeker en vast capabel om leuke en sterke titels op de markt te brengen.

Moto GP 17 kent enkele leuke vernieuwingen zoals bijvoorbeeld de managerial career mode. Verder bevat de game nog steeds een rider career mode voor wie zich enkel en alleen met racen wil bezighouden. Alle moto’s laten zich zeer goed besturen, waardoor zowel de ervaren racer als beginners plezier zullen beleven aan deze game. Helaas wordt de game wel wat tegengehouden door de zwakke graphics en de slechte framerate. Vooral dat laatste is iets dat Milestone dringend eens moet zien op te lossen in hun games.

• Goede handling
  • Managerial career mode
  • Realistisch nagebouwde circuits