Net zoals het spel zelf, heeft de review van Mothergunship maar weinig inleiding nodig om te kunnen starten. Laat ik dus bij deze direct overgaan tot de actie.
Hoezo geen inleiding?
Neen, je wordt in de game direct in de actie gegooid. Je begint op een alien ruimteschip met iemand die je, over de intercom, rechtstreeks richting de vijand leidt. Welkom in level één van Mothergunship. Nadat je deze vijanden verslagen hebt, krijg je een korte tutorial over hoe je wapens moet maken en beland je op je eigen ruimteschip. Hier krijg je kort een uitleg over waar alles staat en wat er van je verwacht wordt. Daarna is het direct verder naar level twee. Zoals je waarschijnlijk al hebt ondervonden is dit een fast paced first person shooter. Geen tijd om na te denken. Gewoon de kamer inlopen en schieten op alles wat beweegt om dan naar de volgende kamer te gaan. Zalig gewoon! Even verstand op nul zetten en knallen maar. Deze spirituele opvolger van Tower of guns doet dit genre zeker zijn eer aan.
Combat en weapon building.
De controls zijn heel simpel: je kan lopen, springen, mikken en schieten. Wat minder simpel is, is de gameplay. Al snel kom je tot de ontdekking dat elk level random generated is, dus voor iedereen anders. Dit kan voor de één heel gunstig uitkomen en die persoon kan in een level terecht komen met weinig monsters, terwijl de ander een paar honderd vijanden voor hem krijgt. Al een geluk dat je dit niet alleen moet doen, gelukkig kun je een mooi arsenaal aan wapens vinden in deze game. De wapens kan je maken in één van de vele shops die je onderweg tegen komt. In deze shops kan je ook de onderdelen voor wapens kopen. Wel een nadeel, deze onderdelen kosten geld, en geld krijg je als je bepaalde vijanden verslaat. Dus niet alleen de levels bevatten randomness, maar ook de manier waarop je geld kunt verdienen. Als je eenmaal genoeg geld hebt verzameld en de onderdelen hebt gekocht, kan je de wapens beginnen maken. Dit deed mij een beetje denken aan Lego waar je de juiste stukken op de juiste plaats moet zetten. Simpel dus, zodat je snel weer aan de slag kunt gaan met aliens uit te roeien.
Naast het tal van wapens dat je kan maken, heb je ook hulp van je power suit. Deze kan je in je thuisbasis na elk level upgraden met de XP dat je verdiend hebt. De upgrades kunnen verschillen van strength en defence, tot het beter kunnen zien van geheime kamers en het aantal sprongen je na elkaar kan maken. De keuzes zijn bijna eindeloos zodat je je eigen speelstijl kunt creëeren gewoon door het aanpassen van je suit.
De storymode: klassiek of niet?
Als een geweldige soldaat is het jouw missie om de alien ruimteschepen die de aarde dreigen aan te vallen te vernietigen. Dit doe je door een schip te infiltreren en iedereen erop neer te schieten. Zo ga je door tot je uiteindelijk bij de eindbaas geraakt en alle ruimteschepen vernietigd. Een verhaal zo klassiek en zo simpel dat, voor mij, al de extra conversaties geen meerwaarde bevatten omdat het na een tijd meer irritant dan interessant begon te worden. De gebruikte humor, om het wat op te fleuren, vind ik persoonlijk al even klassiek als het verhaal, maar ik kon mij er af en toe toch op betrappen een kleine glimlach tevoorschijn te halen.
Wat na de story?
Geen zorgen, het verhaal mag dan gedaan zijn, maar het spel is dat zeker niet. Nadat je het verhaal hebt gespeeld krijg je toegang tot:
- Endless mode: versla hordes van vijanden terwijl het spel bijhoudt hoeveel kamers je hebt gedaan vooraleer je sterft, zodat je daarna je record kan proberen te verbreken.
- Sandbox mode: Een eindeloze missie die je toelaat eender welk wapen te maken met alle verzamelde wapenonderdelen.
- Mothergunship dungeon: Deze mini campaign bestaat uit drie dungeons en een eindbaas. Versla deze en krijg legendarische wapenonderdelen.
- Nightmare: Kortere missies met een veel hogere moeilijkheidsgraad.
- XP: Missies waarbij je XP kan grinden
- Coins: Missies waarbij je geld kan verzamelen
- Gunparts: missies waarin je wapenonderdelen kan verzamelen.
Dus zo zie je maar, een heleboel mogelijkheden die je kunnen bezighouden. Zelfs al is het verhaal gedaan ben je gegarandeerd nog ettelijke uren zoet met al deze activiteiten. En het leuke aan dit alles, is dat je het ook allemaal kan doen met een vriend in co-op, waarbij je met zijn tweeën al deze aliens kunt gaan neerknallen. Wat ook tof hieraan is, is dat als de één gestorven is hij nog dient als een soort van backpack turret. En zal, zoals de naam het al doet vermoeden, jou nog rugdekking kunnen geven.
Conclusie
Mothergunship doet, zoals ik eerder al gezegd heb, zijn genre zeker eer aan. Een enorm vlotte gameplay zonder iets van framedrops. Voor wie Tower of Guns niet gespeeld heeft is dit spel zeker de moeite waard. Wie deze spirituele voorloper wel gespeeld heeft, merkt al gauw dat het heel veel copy/paste is. Hierdoor maakt het dit spel dan weer snel repetitief. Het verhaal en de moppen hadden er voor mij uitgelaten mogen worden, omdat deze niet echt een meerwaarde aan het spel geven. Verder is dit spel echt een aanrader voor wie graag even zijn verstand op nul wilt zetten en een paar uurtjes wilt gamen. Sommige levels zijn enorm moeilijk waardoor je wel een paar keer verliest, maar het geeft ook genoeg motivatie om het nog eens te proberen.