Mortal Shell

Mortal Shell
Mortal Shell

Eén april 2020. Terwijl ik rustig doorheen mijn facebook aan het scrollen was, kwam ik ineens uit op een trailer van een spel genaamd ‘Mortal Shell’ . Een debuutspel van ontwikkelaars Cold Symmetry die zonder enige twijfel hun mosterd bij Dark Souls zijn gaan halen. Iets wat mijn aandacht zeker trok, aangezien ik een soort van haat-liefdesrelatie heb met Fromsoftware. De games die ik heel graag speel, maar nog nooit heb uitgespeeld vanwege de moeilijkheidsgraad. Laait Mortal Shell mijn frustraties weer op, of gaat het mij eindelijk lukken een spel als dit tot een goed einde te brengen?

De proloog

Vooraleer we het verhaal induiken van Mortal Shell, wil ik graag even stilstaan bij de tutorial van deze game. Iets waar menig mensen tegenwoordig al heel snel een skip button voor hebben gevonden, ben je hier verplicht deze te spelen. ‘Waarom?’ vraag je jezelf af? één simpel antwoord: Voorbereiding op wat gaat komen, en wat gaat komen is niet leuk, dus kan je maar best even oefenen. In deze tutorial leer je natuurlijk de simpele basis zoals lopen, lichte aanvallen, zware aanvallen, ontwijken en een soort van blokkeren. Dit blokkeren doe je trouwens door je lichaam een seconde of twee in steen te laten veranderen zodat alle schade die je normaal zou ontvangen neutraliseert. Het laatste wat je leert in deze tutorial is sterven. Iets wat je in deze game veel gaat doen. Maar toen ik uiteindelijk doorhad dat het de bedoeling was dat je jouw eerste echte confrontatie mag verliezen, zat ik al een goede 40 min verwikkeld in een hevige strijd. Die vooral bestond uit ontwijken en minimum aan schade toebrengen. Nog een groter gevloek volgde toen ik uiteindelijk mijn verlies gewoon accepteerde en verder ging, maar daarna te horen kreeg dat het winnen van dat gevecht een trophy opbrengt. Reden één om sowieso al opnieuw te beginnen.

Welcome to the world of Fallgrim

Wanneer je uiteindelijk wint of verliest in de grote clash der tutorials, begint het verhaal echt. Je hoort een bel en wordt opgegeten door een grote vis, waarna je uiteindelijk terecht komt in een grimmige moerasachtige wereld genaamd Fallgrim. Jawel, je leest het hier allemaal goed. Een verhaal kan niet vreemder genoeg beginnen. Als een wit schimmige figuur genaamd Foundling, ga je in Fallgrim op zoek naar lichamen van gevallen strijders die je kan dragen als een soort van Mortal Shell. Deze lichamen vertellen beetje bij beetje het verhaal achter deze wereld. Hoe meer je een lichaam upgrade, hoe meer je van het verhaal vrijspeelt. Deze upgrades verkrijg je door het vermoorden van de wezens die ronddolen in Fallgrim. Elk wezen dat je verslaat levert ‘Tar’ op. Iets wat je het best kan vergelijken met Souls uit de Dark Souls reeks. Deze Tar gebruik je in de game als een currency voor alles. Dit gaat van het upgraden van je Shell tot het kopen van items in de shop. In totaal zijn er vier soorten lichamen verspreid over de wereld van Fallgrim. De één al op een moeilijker te bereiken plek dan de ander. Wie het volledige verhaal van Mortal Shell wilt onthullen zal bereid moeten zijn om tot het uiterste te gaan.

Familiarity

Niet alleen deze lichamen vertellen het verhaal van de game. Alle items nemen ook deel aan het grote geheel. Wat deze items allemaal doen, leer je alleen maar door te proberen. Veel items zijn op het eerste zicht ook niet wat ze lijken. Het spel heeft een mechanic genaamd ‘familiarity’ . Dit wilt zeggen, hoe vaker je een bepaald item gebruikt, hoe meer van zijn geheimen het prijs geeft. Een paddenstoel die je vindt in een bos kan je bij de eerste vijf keer vergiftigen, maar een zesde keer word je immuun voor poison. Items uitproberen terwijl je midden in een gevecht zit, kan dus serieus negatieve gevolgen hebben. Bereid je dus maar voor op heel veel trial and error, mostly error.

Fight with your own style

Elke Shell zal een gevecht op zijn eigen manier aangaan. De ene Shell bepakt in een zwaar armor, de andere luchtiger en leniger, maar met veel meer stamina. Hoe meer Tar je verzamelt met een bepaald lichaam, hoe meer je van hun skills kunt vrijspelen. Deze kunnen gaan van het vergiftigen van een vijand tot harde klappen uitdelen zodat deze gestunned zijn en geen kant meer op kunnen. Bij elke Shell hoort natuurlijk ook een geschikt wapen. Aangezien iemand die licht gekleed is moeilijk met een groot lomp zwaard kan rondlopen, of vice versa. Deze wapens zijn zoals verwacht ook niet zomaar te vinden. Verwacht tussen alle gevechten door maar een serieuze uitdaging vooraleer je de echte meester en eigenaar van deze wapens bent. Wie toch in staat is een wapen te bemachtigen kan, met speciale items die verspreid liggen doorheen Fallgrim, deze upgraden naar een nog krachtigere versie.

Technische aspecten

Laten we hier geen doekjes omwikkelen. Visueel en qua gameplay voelt Mortal Shell als een goedkope Dark Souls. De gameplay, die vrij basic is, voelt nochtans heel vlot aan. Zo heb je een knop voor lichte aanvallen, een knop voor zware aanvallen, ontwijken, verdedigen en het gebruiken van items. Alles vloeit ook heel gemakkelijk in elkaar. Val je net iets te laat aan en gaat de vijand jou eerder kunnen raken, kan je met één druk op de knop direct overschakelen op verdedigen. Dit doe je, zoals ik al zei, door te verstenen. Dit is een heel handige functie, aangezien elke slag van een vijand ook de laatste kan zijn. Eenmaal dood, ben je ook ineens al je Tar kwijt en moet je het terug gaan halen op de plek waar je net bent gestorven. Denk er hierbij wel aan dat ook alle vijanden weer zijn herrezen uit de dood. Hierdoor kan het spel snel eentonig of frustrerend worden, aangezien dood gaan iets is wat veel gaat gebeuren. Hier komt het aspect van storytelling weer goed tot zijn recht. Omdat je alles zelf moet gaan zoeken om zo het verhaal van Mortal Shell te achterhalen, is niets in dit spel lineair. Ben je gestorven omdat je bij een splitsing het linkse pad hebt gekozen, kan je eens proberen naar rechts te gaan om te zien of je hier wel verder geraakt. Dit maakt het vele sterven iets dragelijker, want Fallgrim heeft zoveel hoeken en gaatjes om te verkennen. Op visueel vlak ziet Mortal Shell er gewoon goed uit. Niets meer, niets minder. Alles ziet er grauw uit, wat de sfeer van het spel goed bepaald. De enige minpunten die ik tijdens mijn playthrough ben tegen gekomen, zijn op vlak van audio. Geluiden van zwaarden die niet overeenkomen met hun beweging, waardoor een gevecht af en toe verwarrend kan klinken. Vijanden die sterven kreunen ook op zo een vreemde manier, dat het eerder klinkt als iemand die wakker wordt, geschrikt door zijn wekker. Daarbij klinkt ook de kwaliteit van deze audio soms wat twijfelachtig. Eerder alsof je met iemand in een party zit die een zucht laat dan professioneel opgenomen sound.

Als ik gewoon was begonnen aan dit spel zonder iets van onderzoek gedaan te hebben had ik gezegd dat Mortal Shell een goed spel is en zeker aan te raden aan iedereen dat wel fan is van een goede actie-rpg. Maar wetende dat dit het eerste spel is van developers Cold Symmetry en dat dit team maar uit 15 mensen bestond, verdient het net iets meer waardering dan dat. Op een paar schoonheidsfoutjes na is dit spel, dat toch tussen de 20 en 40 uur ligt voor uit te spelen, een vlekkeloze debuut. Ik kan in ieder geval niet wachten wat ze na verloop van tijd nog meer te bieden hebben. Ondertussen ga ik verder met elke hoek in Fallgrim uit te kammen, op zoek naar mijn reden van bestaan hier.

• Vlotte gameplay
  • Wekt nieuwsgierigheid op
  • Uitdagend