Moonlighter

Moonlighter is voor sommigen onder ons geen nieuwe game meer. Hij is immers al ruime tijd te spelen op PC, Linux, PS4 en Xbox One. Nu de game is uitgekomen voor de Nintendo Switch maken we eens even tijd voor een uitgebreide review. Zie jij jezelf als een avonturier met commercieel inzicht? Kom dan maar even mee en bewijs je talenten als een echte Moonlighter.

“What’s in a name”?

Wat is een Moonlighter nu eigenlijk? Wel, een moonlighter is iemand die ‘s nachts een extra job heeft bovenop zijn voltijdse dagjob. En dat ben jij dus. In deze game ben je een shopkeeper die ‘s nachts op trektocht gaat op zoek naar schatten om te verkopen door de dag. Dit is blijkbaar een traditie die is opgestart door je grootvader, de oprichter van de winkel. De schatten vind je in kerkers. Wat deze kerkers juist zijn is eigenlijk nog een mysterie in de wereld. Op een dag zijn ze in het land verschenen en niemand heeft er een verklaring voor. Deze kerkers veranderen constant van indeling, inhoud en vorm. Natuurlijk vind je hier dus schatten in overvloed waardoor zowel avonturiers als winkeliers een interesse hadden in de mysterieuze locaties. Ik zeg nu ‘hadden’ omdat de kerkers te gevaarlijk bleken te zijn waardoor dit interesse grotendeels is verdwenen. De dorpen, in de nabijheid van de kerkers, hebben hierdoor hun populariteit en economische waarde verloren. Jij neemt het op je om deze economische situatie te verbeteren. Door je winkel vol schatten te leggen tegen de juiste prijs maak je winst en die kun je investeren in zowel je winkel als het dorp.

het grote mysterie van deze wereld: the Dungeons

Even naar de winkel.

Zoals ik zei moet je dus 2 belangrijke dingen doen in de game. Je winkel runnen om daarmee de stad te doen opleven. En daarnaast de kerkers verkennen op zoek naar schatten om te gebruiken als verkoopmateriaal in je winkel. Ik was in het begin een beetje angstig dat dit wat veel ging worden. Je bent immers zelf verantwoordelijk om bij te houden wat de vraag en aanbod is voor ieder product, en moet je zelf ook nog eens de prijs voor ieder object bepalen. Ook moet je de kerkers afschuimen om monsters te verslaan. Hierdoor kom je tot bij schatten, of kun je huid of andere delen van verslagen monsters als product bekomen. In je rugzak past echter maar een zekere hoeveelheid. Hier moet je dus soms belangrijke keuzes rond maken. Gelukkig krijg je een goede opleiding en uitleg rond dit alles. In je dagboek staan alle objecten die je kan vinden in de kerkers. Deze staan op waarde gerangschikt zodat je, bij het aanbieden in je winkel, een faire prijs kan beslissen. Door de reacties van je kopers merk je al snel of je prijs fair, onfair of ronduit bespottelijk is. Door spelenderwijs te experimenteren vind je al snel een goede prijs voor je aanbod. Wat ik in het begin verwachtte als een zure en saaie bedoening bleek gelukkig al snel een tof tijdverdrijf. Aangezien je dit alleen door de dag kan doen blijft dit onderdeel een spel en een toffe bezigheid.

je guide-book met notities. zodra je indruk maakt op een klant verschijnt er een nota

Even naar de kerkers.

En dan naar de kerkers. Deze dungeon crawler is zeker in het begin een uitdaging. Vijanden zijn gevarieerd en de kerkers zijn onvoorspelbaar. De kerker is volledig random en je zal nooit dezelfde plattegrond opnieuw tegenkomen. Eenmaal KO krijg je wel de kans om de kerker nog een kans te geven maar je rugzak is bij deze volledig leeg. Zat hier nog iets in van de vorige dag dat je niet had verkocht? Had je juist iets zeldzaams gevonden maar wou je je geluk verder testen? Pech voor jou. Er is wel zeker strategie en inzicht nodig om te slagen in deze game. In het begin zul je vechten met een zwaard en schild. Je kan afwisselen met nog een wapenset zodra je deze hebt. Als je hier variatie in wilt brengen zul je in de stad moeten investeren en de wapenhandelaar steunen. Je hoort het dus: je winkel bestaat niet zonder de kerkers te verkennen en om de kerkers verder te verkennen moet je winkel goed draait.

de oppervlakte lijkt misschien bescheiden maar zeker in het begin zit hier meer dan voldoende uitdaging in.

Conclusie:

Hoewel het concept, en de uitleg ervan, als een hele boterham klinkt voelt de game niet zo zwaar als hij klinkt. Het dag-gedeelte in de winkel is zeker niet saai zoals ik in het begin vreesde. Bovendien was ik ook bang dat het weinig ‘spelen’ ging zijn maar droge economische kost. Ik ben erg blij dat de game me hier al snel en volledig in heeft gerustgesteld. Het nachtgedeelte bezit daarbij dan nog meer dan voldoende variatie en uitdaging om er een toffe dungeon crawler van te maken. Bovendien zorgt de samenwerking van je dag- en je nachttaak ervoor dat je enorme voldoening voelt bij het vinden van elk object en schat. Deze game streeft en behaalt een zeldzaam evenwicht tussen uitdaging en voldoening. Naar mijn mening heb ik hier een game gevonden die alles aanbied: mysterie, fantasie en avontuur aan één kant en een strategische puzzel aan de andere. Alles wat mijn hart belieft in een werkende succesformule gestoken.

als je denkt dat je best ontsnapt uit de kerker schakel je je ‘pendant’ in en teleporteer je veilig naar huis

Good

  • multi-functionele game
  • onmiddellijke voldoening over wat je doet
  • uitdagend genoeg

Bad

  • Veel te doen in 1 game
8.3

Geweldig

Kevin heeft de gamewereld pas verkend toen hij dit via weekend- en vakantiewerk zelf kon bekostigen. Hierdoor heeft hij enkele generaties gemist maar dit compenseert hij graag door regelmatig zowel zijn collectie retro als current gen games aan te sluiten. Kevin heeft energie met bakken op reserve staan! De enige gekende methode om hem langer dan 13,42 minuten stil te laten zitten is door hypnose op basis van vlotte gameplay, meeslepende soundtracks, betoverende storylines en een dosis flatterende graphics.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password