Monster Loves You!

Monster Loves You!
Monster Loves You!

Soms worden in de gamewereld mijlpalen bereikt en records gebroken. Dit kan gaan van je persoonlijke eerste mijlpaal tot wereldwijde records. Over welke mijlpaal heb ik het nu juist? Ik heb mijn eerste ‘visual novel’-game gespeeld. De game ‘Monster Loves You!’ is met deze eer gaan lopen. Persoonlijk ben ik iemand die zonder voorbereiding of vooroordelen aan een game begint. Zo sta ik volledig open en klaar voor alles wat de game te bieden heeft.

sommige keuzes zijn duidelijk impactrijk voor je leven, andere zijn subtieler

Choose your adventure!

Wat moet je dus doen in deze game? Het concept is simpel. Je begint op de geboorteplaats van monsters, een vat slijm. Hier maak je al enkele keuzes rond wat je belangrijk gaat vinden in je leven. Deze zorgen ervoor dat je in het leven stapt als jong monster. Van daar kom je per levensfase een bord tegen waarop je avonturen kan kiezen met opties om je persoonlijkheid en reputatie bij te werken. Ieder avontuur dat je opstart via dit bord zorgt dat er een dag passeert en je dichterbij komt bij je volgende levensfase. Helaas ontbreekt het me in duidelijkheid welk ‘pictogram’ op het bord gaat bijdragen aan welke statistiek. Dit maakte dit deel van het spel erg onduidelijk.

leid uit deze picto’s maar af welke invloed ze op je gaan hebben.

Gezocht: animatie!

OK, het was dus mijn eerste visual novel. Ik verwachtte letterlijk niks in het begin van de game maar na een tijd stel je je toch vragen. Wanneer krijg ik eens een beeld waar ik niet gewoon moet lezen? Op zich snap ik dat dit het concept is maar is het daarom verboden om eens een beeld te krijgen dat ook wat beweegt? Soms zegt een beeld immers meer dan 1000 woorden. Je scherm vult zich ook altijd met de ‘kern’ van je huidige levensfase. Ben je eindelijk volwassen en woon je alleen? Dan kijk je voor een ruime tijd naar de binnenkant van je woning. Ben je nog erg jong en ga je niet ver van het vat blubber waar je pas uit bent gekropen? Meer krijg je momenteel dus niet te zien.

gaandeweg verander jijzelf ook. dat blauw ding…. ben jij….

Laten we op avontuur gaan.

Zoals al duidelijk gemaakt wordt alles via het geschreven woord verkondigd. Je kiest een avontuur en krijgt je keuzes. Verrassend genoeg kan ik hier eigenlijk niets meer over zeggen. Dus laten we het verhaal, als we het dan zo moeten noemen, maar ondergaan. Nadat je eenmaal door hebt dat stilstaan en gokken naar opties en de betekenissen ervan onnodig, onmogelijk en onbelangrijk zijn, is dit opeens een erg vlot en kort spel. Tegen het einde van het verhaal krijg je de kans om jezelf te laten sterven en terug samen te voegen met de slijmpoel waar de nieuwe monsters uit ontstaan, of je geeft jezelf op als ‘oudere’ en hoopt dat je genoeg indruk hebt gemaakt. Het verhaal kan dus wel degelijk meerdere kanten op gaan.

via een groen vraagteken kun je ook informatie krijgen over wat er juist gaande is.

Conclusie:

Laten we maar ineens zeggen dat dit genre van game niks voor mij is. Ik game liever met wat variatie en leven op mijn scherm. Daar bovenop kan ik alleen maar zeggen dat de game niet veel uitnodigde. Je voelt weinig of geen voldoening bij het volbrengen van een levensloop omdat het veel kans heeft dat het nergens naartoe leid. De enige sterkte van dit spel is dat er verschillende eindes zijn waar je op uit kan komen. Ik kan geloven dat dit sommige gamers kan inspireren en motiveren om in deze game op zoek te gaan, mij echter niet.

mijn stats op het einde van mijn eerste levenspoging

• kans om in het vel te kruipen van een monster

• kort