Monster Hunter: World markeert de terugkeer van een serie die al 16 jaar bestaat. Haar eerste telg kwam uit op de PS2 in 2002. Vervolgens besloot Capcom om de serie draagbaar te maken, dit op de PSP en later op de 3DS.
Het zal jullie misschien verbazen dat dit een van de meest succesvolle franchises is in videogame geschiedenis. Dat komt omdat dit in het westen minder het geval is. In Azië, waar handheld gaming het medium bij uitstek is, loopt iedereen die ooit een game heeft aangeraakt met een kopie van Monster Hunter op zak.
Nu komt na al die tijd Monster Hunter dan weer terug naar de thuisconsole. Een twijfelachtige zet door Capcom, aangezien alle fans van de serie gewend zijn aan met vrienden af te spreken en samen het spel te spelen. Maar volgens Capcom was het tijd om de serie nieuw leven in te blazen, en dit was niet meer mogelijk op de kleine pixelschermpjes van de 3DS. En reken maar dat ze dat gedaan hebben.
Ook willen ze Monster Hunter populair maken in het westen, wat positief is maar ook wat vragen oproept. Zouden ze het spel makkelijker of simpeler maken om het westers publiek te behagen? Gelukkig is dit in geen enkel opzicht het geval. Monster Hunter: World speelt nog steeds zoals een waardige opvolger van de franchise dat hoort. Capcom heeft al de extra power van de consoles gebruikt om nieuwe ideeën, originaliteit, vloeiendere gameplay en bloedmooie graphics toe te voegen aan hun fantastisch concept.
De franchise
Voor de nieuwe spelers ga ik hier even de serie zelf toelichten. In Monster Hunter trek je erop uit om, je raadt het al, monsters op te jagen. Dit doe je niet zoals in andere games, waar hordes monsters op je af vliegen en jij er als een wilde gek doorheen maait.Monsters in deze game zijn gigantische, schrikwekkende eindbazen die je met een toepasselijke hoeveelheid respect en voorbehoud moet benaderen.
Ieder gevecht dat je aangaat is een uithoudingsmatch. Kun jij de bewegingen van het monster inschatten en ontwijken? Kun jij de minieme openingen in zijn aanvallen vinden en toeslaan wanneer het kan?De minste onoplettendheid wordt afgestraft en dit zorgt voor een ontzettend gevoel van overwinning als de gigant uiteindelijk met een dreun de grond raakt en de ogen sluit.
Om dit te doen krijg je de keuze uit 14 verschillende soorten wapens waar je uit mag kiezen. Hier zitten korte afstandswapens bij, zoals zwaarden, bijlen, hamers en dergelijke. Maar ook lange afstandswapens zoals bogen, zware en lichte geweren. En dan heb je een paar heerlijke uitzonderingen zoals een lans met een exploderende tip, een staf met zwaarden die je hanteert samen met een insect dat je op het monster afstuurt en een zwaard en schild dat je kunt omvormen tot een gigantische bijl. Je kan op ieder moment wisselen van wapen, maar dit is voor beginnende spelers niet aan te raden. De meeste wapens zien er namelijk simpel uit maar ze hebben allemaal hun eigen vorm van diepgang, en het zal tijd en moeite kosten om een wapen volledig meester te worden.
En waarom jaag je dan op die monsters? Voor loot natuurlijk! Wanneer je na veel vloeken en zweten je eerste gevecht wint mag je het monster zijn onderdelen als beloning meenemen en hier wapens en uitrusting van maken. Zo kun je je personage een eigen look geven, sterker maken en aan je medespelers laten zien wat je bereikt hebt. Om nog maar te zwijgen dat van ieder monster andere soort uitrusting te maken is met uiteenlopende effecten.Je hoeft dit natuurlijk niet alleen te doen. Je kunt samen met 3 andere spelers missies ondernemen. Het monster wordt dan wel sterker maar samen bezit je de mogelijkheid om meer openingen en zwaktes uit te buiten.
Dit vormt de sterkste reden waarom de franchise zo populair is. Wat is er nog spannender dan samen op avontuur gaan, niet wetende of je er levend uitkomt, een nieuwe vijand leren kennen en zijn sterktes de jouwe maken? En dan heb je Monster hunter in een notendop gehad. Wat heeft capcom nu gedaan om op dit concept uit te breiden?
Een dappere nieuwe wereld
De hoofdformule is onveranderd gebleven. Als een Hunter is het jouw taak om Quests aan te nemen, aangeboden door de verschillende leden van jouw expeditie. Sommige daarvan zullen je vragen om specifieke items te zoeken, andere dan weer om een specifiek monster op te jagen.
Allereerst zal fans van de serie opvallen hoe bloedmooi het spel er wel niet uitziet. En daarmee hoef ik mijn best niet eens te doen om niet te overdrijven. Maar de echte veranderingen komen op de quests zelf. In de vorige games moest je beginnen rondrennen op zoek naar het monster, zonder veel idee waar het beest zich bevond. Wat voor nieuwe spelers verwarrend en frustrerend kan zijn. In World krijg je hulp van de Scout Flies. Deze helpen je het monster te vinden door je een pad te tonen. Je moet wel eerst als een echte jager voetsporen en dergelijke vinden die je scout flies vertellen naar welk monster je op zoek bent.
Nog beter dan dat, de scout flies laten je ook weten wanneer er zich nuttige planten of objecten in je omgeving bevinden en markeren ze op de map. Zo kun je wanneer je dat wenst voorraden aanslaan voor volgende jachten zonder dat je je zorgen hoeft te maken dat je iets mist, of je kunt je gewoon concentreren op het monster. Ook viel het mij op dat het vergaren van die voorraden een stuk minder tijdrovend gemaakt is. In de oudere games moest je een animatie bekijken waarin je de plant afsnijdt, in de struik wroet of met je netje een insect vangt. Dat is gelukkig voorbij, wat het tempo in de game op hoog peil houdt.
De gevechten zelf zijn ook nieuw leven gegeven. De bewegingen van ieder wapen zijn een stuk vloeiender gemaakt, een punt waar menig nieuwe speler van de vorige games mij aanmerkingen op maakte. De combos voor ieder wapen zijn ook herwerkt dus zelfs veteranen moeten opnieuw aan de slag om hun favoriete wapens te leren kennen.
Eveneens krijg je in deze game Mantles ter beschikking, die je nuttige effecten geven tijdens het gevecht. Bijvoorbeeld de Rocksteady Mantle, die je in zekere maten beschermt van schade en je combo’s niet breekt wanneer je geraakt wordt. Of de Waterproof Mantle, die ervoor zorgt dat je minder schade krijgt van water aanvallen en vrij kunt bewegen door drassige gebieden. Hun effecten zijn tijdelijk maar ze zorgen voor een merkbaar verschil in ieder gevecht.
Ik heb al even aangehaald dat grafisch Monster Hunter: World er verbluffend uitziet. De omgevingen zijn massief en intens gedetailleerd, de monsters zien er angstaanjagend echt uit en de effecten zijn echt waanzinnig. Capcom heeft alles uit de kast gehaald, maar niet alleen grafisch. Er is een gigantische hoeveelheid aan interactie in de grote gebieden. Lianen en richels geven de mogelijkheid om op de rug van een monster te springen om hem omver te gooien. Bloemen laten een gifgas los wanneer je ze raakt met je wapen, padden een wolk van verlammend zenuwgas. Er zijn zelfs delen van de omgeving die vernietigd worden als het monster ze per ongeluk raakt.
Maar niets gaat boven het gevoel dat je krijgt wanneer twee monsters mekaar tegen komen. In de vorige games vielen ze allebei jou aan, en ze raakten daarmee mekaar wel maar ze vertoonden geen interactie naar mekaar. In World zijn het echte roofdieren, en wanneer ze op jou jagen en er staat hun iets in de weg… Bereid je voor op een episch gevecht tussen twee titanen. Momenten zoals deze brengen de game echt tot leven, maar de hele wereld krioelt van kleine details die je zullen doen verliefd worden en de honderden uren in de game steken die hij verdient.
De release
Monster Hunter World komt gelijk uit op PS4 en Xbox One, maar ook op PC. Dit echter pas in de herfst van dit jaar, Capcom wil tijd steken in een fatsoenlijke port. Ook mag vermeld worden dat er voor de PS4 Pro en de Xbox One X extra instellingen beschikbaar zijn. Je mag namelijk kiezen uit 3 modes: Resolution Mode, Framerate Mode en Graphics Mode.
Resolution Mode laat het je toe om de game te spelen in 4K aan 30 frames per seconde. Als je een 4K tv hebt natuurlijk. Framerate Mode speelt de game in zijn normale resolutie af van 1080p, maar verdubbelt het aantal frames per seconden. Graphics mode hanteert diezelfde resolutie maar voegt extra gegenereerde objecten toe, verhoogt de antialiasing en verhoogt de kwaliteit van de effecten.
Conclusie
Als echte fan van de serie besef ik dat mijn mening subjectief is, en dat Monster Hunter niet voor iedereen is. Toch heeft Capcom een ontzettend goede poging gedaan om deze franchise aantrekkelijk te maken voor nieuwe fans zonder de ervaring te verminderen. In tegendeel zelfs, deze laatste telg is zonder twijfel de kers op de taart van een succesvolle serie.
Voor de sceptici wil ik nog een noot toevoegen. Monster Hunter is een diepgaande game die vaak afschrikwekkend kan lijken voor nieuwe spelers. Maar er zijn er niet veel die zo een voldoening geven wanneer je erin raakt. Dus geef het een kans!