Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin
Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin

Enkele maanden geleden kon je mijn review van Monster Hunter Rise lezen, en als je het je goed herinnert was ik daar heel positief over. Het is dan ook niet heel verwonderlijk dat ik met grote ogen naar Monster Hunter Stories 2: Wings of Ruin keek. Maar deze game is een totaal ander beestje dan Monster Hunter Rise. In welke mate het anders is, dat leg ik je met veel plezier uit.

A tale of Monsters and men

Als je een spel uit de hoofdreeks hebt gespeeld, merk je onmiddellijk dat deze game grafisch een heel andere stijl heeft dan de andere Monster Hunter games. Net zoals de eerste Monster Hunter Stories is er gekozen voor een stijl die eerder doet denken aan een anime serie, iets wat ik zeker niet als negatief zie. Hierdoor ziet het spel er heel kleurrijk en vrolijk uit, ook al heeft het verhaal zijn donkere momenten. Het verhaal vereist trouwens geen kennis van de vorige game of eender welke game uit het Monster Hunter universum. Het helpt natuurlijk als je de vorige game gespeeld hebt omdat veel elementen terugkeren wat gameplay betreft en bepaalde personages terug komen uit de eerste Stories game, maar ze doen wel hun best om je niet het gevoel te geven dat je informatie mist.

Het verhaal van deze game volgt jou, een Rider van het eiland Hakolo. Je kan je eigen Rider samenstellen in een vrij beperkte character creation waarna je ondergedompeld wordt in het verhaal. De Riders hebben de Hunters uitgenodigd op hun eiland om de band tussen de twee verschillende groepen te verbeteren. De ene groep ziet Monsters als een gevaarlijke prooi die ze moeten uitschakelen terwijl de andere ze eerder als bondgenoten zien waar ze ook op kunnen rijden, een beetje zoals de Vikings in “How to Train your Dragon”. Tijdens een feest zijn een deel Hunters de berg opgetrokken waar de legendarische “Guardian Ratha” leeft. Deze Rathalos was de trouwe Monstie, zo noemen Riders hun Monsters, van jouw grootvader Red. Echter blijkt er een legende te zijn van een Rathalos die beschikt over de “Wings of Ruin” en met elke slag van zijn vleugels vernieling met zich mee brengt. In het nest van Ratha lag een ei, dat door Ratha werd toevertrouwd aan Ena, een Wyverian. Zou de Rathalos uit het ei de Wings of Ruin bezitten? Aan jou om de wereld te gaan redden.

Hoewel het verhaal vrij interessant begint en verloopt, zijn er veel momenten waar het even op een laag pitje zit. Dit is voornamelijk omdat er veel missies zijn die dienen als tutorials om je de verschillende gameplay elementen uit te leggen. Vaak ga je de grote regio’s ontdekken en op Monsters moeten jagen om de dorpen veilig te stellen, terwijl je langzaam stukjes van het plot ontdekt. Storend was het zeker niet, want de tutorials zijn welkom en voelen niet opgedrongen aan zoals dat soms wel eens kan zijn in games. De gameplay is overigens ook een van de grote sterktes van deze game.

Think before you act

Mocht het ondertussen nog niet duidelijk zijn dat de Monster Hunter Stories reeks heel anders is tegenover de hoofdreeks, dan zal de gameplay dat wel duidelijk maken. Deze games spelen meer zoals een traditionele turn-based JRPG maar dan met hun eigen twist op het genre. Een van de meest interessante twists is dat er 3 soorten aanvallen zijn: Power, Speed en Technical. Deze werken volgens het blad, steen, schaar principe wanneer je een vijand aanvalt die jou target. In een “head-to-head” wordt gekeken wie de bovenhand heeft. Wanneer je wint, zal jouw aanval doorkomen zonder dat die van de tegenstander door komt en als je verliest is het andersom. Als het om gelijkspel gaat lopen jullie beide schade op. Er zijn ook speciale skills die niet onder dit principe vallen en dus gewoon altijd doorkomen. Elk Monster heeft zijn specifieke soort van aanval en al snel zal je de patronen kunnen zien en leren. Als bijvoorbeeld een beest er groot en sterk uit ziet, is de kans groot dat hij Power aanvallen doet. Echter is die regel niet altijd van kracht, en Monsters kunnen ook in een rage schieten en hun patronen veranderen maar zelden is dit een groot probleem.

Je vecht uiteraard met een van je trouwe Monstie aan je zijde. Je hebt er zes (vijf in het begin en na een tijdje krijg je een zesde optie) om uit te kiezen tijdens gevechten. Ook jouw Monsties hebben een voorkeur voor een type van aanval. Doe je dezelfde aanval op dezelfde vijand en hebben jullie de bovenhand dan voer je een sterke “Double Attack” uit en krijg je een boost in je “Kinship” meter. Deze meter gebruik je om je Monstie skills te laten gebruiken en als de meter vol is kan je de “Ride on” optie uit voeren. Wanneer je op je Monstie rijdt, heb je toegang tot sterke Kinship skills. Als bonus wordt je HP volledig weer aangevuld. Af en toe gebeuren er ook random “showdowns” tijdens gevechten wat uitdraait in een button-mashing mini-game. Win je deze doe je nog wat extra schade aan de vijand.

Elke ronde kan je éénmaal je Monstie uitwisselen met een van je andere vijf die op de bank zitten. Hoe je trouwens aan je Monsties komt komen we nog op terug. Dit onderdeel van een gevecht is slechts een van de tactische onderdelen, want je hebt ook nog jouw wapen types om in acht te houden. Je kan 3 wapens bij je hebben tijdens gevechten en ook deze kan je éénmaal uitwisselen. De wapens zijn van het slashing, piercing of blunt type en bepaalde types werken beter tegen bepaalde Monsters. Dit is vrij duidelijk aangegeven en helpt zeer goed wanneer je verschillende stukken van Monsters kan aanvallen. Dankzij deze tactische mogelijkheden moet je je aandacht er wat bij houden in gevechten, wat elk gevecht steeds interessant houdt. Als je wat overpowered bent, kan je gevechten beeïndigen met een instant quick kill zodat je niet gefrustreerd raakt om lage level Monsters steeds te moeten bevechten als je aan het grinden bent voor materialen.

Gotta hatch ’em all

Zoals het een Monster Hunter game beaamt kan je, met materialen die je uit de omgevingen kan verzamelen en van Monsters krijgt na gevechten, je eigen wapens en uitrusting maken en versterken. Het aantal zaken dat je kan maken is vrij uitgebreid aangezien de meeste Monsters hun onderdelen een eigen lijn van wapens en uitrusting hebben. Hiervoor moet je soms wel wat grinden, zeker als je de gemaakte items wil versterken tot hun 3de level. Meestal kon ik wel wat zaken maken en snel upgraden om dan een hele tijd met diezelfde wapens en uitrusting te blijven spelen zonder dat ik moest grinden voor levels en materialen, grotendeels omdat ik gretig gebruik maakte van de tactische mogelijkheden in gevechten.

Tijdens je avontuur kom je ook “Monster Dens” tegen. Deze random gegenereerde mini dungeons herbergen telkens een Monster nest waaruit je een ei kan stelen om daarna uit te broeden in je stal. Op deze manier vul je je legertje van Monsters aan en het is aangeraden om zoveel mogelijk eieren te verzamelen en uit te broeden. Elk Monster heeft ook unieke vaardigheden op het veld die je helpen om te navigeren door de omgevingen. Van springen, zwemmen, klimmen tot het breken van rotsen of in een stealth modus te gaan. Je hebt echter wel een beperkte ruimte in je stallen, maar dankzij de “Rite of Channeling” kan je monsters fusioneren. Ofja, je kan een vaardigheid van een Monstie overzetten op een andere en degene waar je het van nam verdwijnt tijdens dat proces. Door dit te doen kan je je Monsties dus nog sterker en diverser maken, want je kan een Monstie die normaal enkel vuur aanvallen kan een water aanval geven bijvoorbeeld.

Een Monstie dat uit een ei komt zal altijd starten op lvl 1, maar dankzij de vele optionele missies die grotendeels ook opnieuw en opnieuw gedaan kunnen worden stijgen je nieuwe beestjes zeer snel in level. Heb je een Monstie even niet nodig, dan kan je deze ook op expeditie sturen om zo snel mee te levelen ook al kan je deze niet mee nemen in je team. Dat gecombineerd met de quick kills geeft voldoende opties om je spelverloop geen halt toe te roepen omdat je noodgedwongen moet grinden om een nieuwe Monstie mee te kunnen nemen zonder dat deze een blok aan je been is vanwege het lage level.

Teamwork makes the dream work!

Hoewel het spel voornamelijk een single-player avontuur is, zit er ook een leuke online multi-player functionaliteit in. Het duurt wel even voor je deze vrijspeelt, maar je kan dan samen met een andere speler op een Hunt gaan naar bepaalde Monsters en je kan ook vechten tegen andere spelers. Zelfs in een tornooi vorm. Het opzetten van deze sessies heeft gelukkig wat minder voeten in de aarde en verloopt een pak vlotter dan wat we zagen bij Monster Hunter Rise. Tijdens gevechten is er soms wel wat veel tijd gelaten om te wachten op de inputs van spelers, waardoor ik geregeld mij afvroeg of de andere persoon er effectief nog was. Maar van de meeste online sessies moet ik wel zeggen dat ze heel stabiel verliepen. De beloningen voor online te spelen zijn in principe hetzelfde als in het avontuur, alleen zal je gemakkelijker sterke Monsters neerhalen om zo hun materialen sneller te verzamelen en bepaalde eieren kunnen verzamelen die anders moeilijk te verkrijgen zijn.

Ik kan nog uren doorgaan over de verschillende elementen uit deze game, maar het is vrij duidelijk dat deze game boordevol interessante mechanics zit en ondersteund wordt door een interessant verhaal. Wil dat zeggen dat er niets negatief is aan de game? In de Nintendo Switch versie zijn er geregeld wel wat performance problemen, zo laden bepaalde textures pas in als je heel dicht in de buurt komt en kan de framerate wel eens alle kanten uitgaan, zeker in drukke gebieden. Zelf heb ik me niet echt gestoord hieraan omdat ik teveel bezig was met de prachtige designs van de Monsters en personages. Gevechten zelf speelden zeer vlot en op geen enkel moment had ik het gevoel dat ik zonder nadenken van het ene gevecht naar het andere aan het gaan was. Ik durf bijna zo ver te gaan om te zeggen dat het wel een van mijn favoriete JRPG games van het moment is.

De demo is overigens beschikbaar op de Nintendo eShop waarin je het begin van het spel kan spelen waarna je je progressie kan overzetten naar de game zelf.

• Animatie en presentatie zijn fantastisch
  • Interessant vechtsysteem