Het is alweer even geleden dat ik het zwaard opnam om op monsters te gaan jagen, maar met de nieuwe DLC voor Monster Hunter Rise, die een dik jaar na de originele release verschijnt, heb ik het perfecte excuus om mij weer in deze wereld te storten. Eens kijken of deze DLC de jager in mij kan bekoren.
Only the hunt counts
Niet onbelangrijk om te weten, maar vooraleer je aan de DLC kan beginnen moet je eerst de base game hebben uitgespeeld. Dat zal je sowieso al heel wat uren tijd gaan kosten, maar weet dat je niet alle quests moet doen hier voor. Wat wel belangrijk is, zijn de hub quests. Deze moet je uitspelen tot het gevecht met Narwa in de “Goddess of Thunder” Urgent Quest die verschijnt op het einde van de High Rank level 7. Nadat je Narwa verslagen hebt, heb je toegang tot de nieuwe regio van Sunbreak, namelijk Elgado Outpost.
Het verhaal gaat dus onmiddellijk verder na je laatste overwinning, nadat een boodschapper je informeert over een nog grotere dreiging. Blijkbaar is er iets aan de hand waardoor monsters hun natuurlijke habitat verlaten en het hele ecosysteem in gevaar brengen. Aangezien jij een legendarische jager bent ondertussen, kijkt men natuurlijk jouw richting uit om de dag te redden. Verwacht dus, net zoals in de basis game trouwens, geen dijk van een verhaal. Gelukkig is er wel nog steeds voldoende lore en verschillende tussenfilmpjes die de wereld verder uitbouwen en karakter geven.
Savor the hunt
Hunten is, zoals de naam het aangeeft, nog altijd het centrale aspect van de game en dankzij de DLC is het enkel en alleen maar beter geworden. Denk maar onder andere aan nieuwe skills, volgers die je ondersteunen tijdens je hunts, 17 nieuwe monsters en 2 nieuwe gebieden. Zo veel nieuws, zo moeilijk om te kiezen waar te beginnen. Misschien dat we best even starten waar Sunbreak ook start, en dat is in Elgado Outpost. Deze nieuwe hub wereld bevat dezelfde zaken als Kamura Village, enkel is alles iets dichter bij elkaar geplaatst waardoor je minder tijd verliest met je voorbereiding van de volgende hunt. Je kan, eenmaal ver genoeg gevorderd in Sunbreak, altijd terug naar Kamura Village als je wil.
Een van de grootste game changers in gameplay is de Switch Skill, waardoor je meerdere skill loadouts in een hunt kan brengen en, door twee knoppen te drukken, onmiddellijk tijdens een gevecht kan wisselen van de ene skill set naar de andere. Dit is enorm cool om te doen en voelt erg bevredigend aan als het lukt in de moeilijkere en hectischere gevechten. Verder zijn er nieuwe tools die je helpen met het jagen, zoals de gekende Wire Bug. Zo is er de Gold Wire Bug waardoor je aanvallen meer onderdelen van een monster afbreken en de Red Wire Bug die de schade verhoogt van sterke aanvallen die je uitvoert tijdens het berijden van een monster. Er zijn ook enkele compleet nieuwe toevoegingen waaronder de Marionette Spider, die een monster tegen een muur aan kan trekken, of inktvissen die monsters aanvallen als je ze in het water weet te lokken. Wat dacht je van beestjes die aan de muur bevestigd worden en afgaan als explosieven wanneer je een monster berijdt en deze tegen die muur laat aanknallen?
Hunt with the pack
Monster Hunter heeft altijd wat de focus gelegd op het multi-player aspect, wat nog steeds te merken was in de base game. De Village quests mochten dan wel wat gemakkelijker zijn zodat je een sterke single-player ervaring had, de echte missies en fun bevonden zich in de hub quests die een pak lastiger waren. Zeker de High Rank, die je overigens moet overwinnen alvorens aan de DLC te kunnen starten, moest je in multiplayer spelen. Om toch de balans wat te verbeteren voor mensen die niet de mogelijkheid of zin hebben om multiplayer te spelen, komen er in de moeilijkere quests enkele vriendelijke NPC’s mee die je helpen tijdens de hunt. Deze zijn zo uniek mogelijk gemaakt, met elk hun eigen selectie aan wapens en persoonlijkheid.
Show your mastery
Tenslotte wil ik het nog even hebben over een andere vaste waarde in Monster Hunter games, namelijk de Master Rank. Dit bevat de moeilijkste quests, wat daarom niet per se de moeilijkste monsters betekent, maar eerder dat monsters agressiever aanvallen, sneller zijn en ook nieuwe movesets hebben. Zeer interessant voor doorwinterde hunters die nood hebben aan een nieuwe uitdaging. Monsters hebben overigens ook een extra sterke aanval die, eenmaal ze uitgevoerd worden, je een enkeltje richting startpunt kunnen geven. Deze aanvallen hebben gelukkig een lange build up, dus je bent op voorhand gewaarschuwd.
Conclusie
Dit is hoe een DLC hoort te zijn, heel wat nieuwe monsters maar ook gewoon veel nieuwe content waaronder nieuwe gameplay elementen. Aan alles is gedacht, maar er is toch één element waar geen nieuwigheden te bespeuren zijn, en dat is bij de Rampage. Je weet wel, die tower-defense-achtige mode. Voor mij persoonlijk geen gemis, maar er zullen zeker spelers zijn die hier ook graag wat nieuws zagen verschijnen. Als je een Monster Hunter fanaat bent, dan is de DLC een absolute aanrader om te kopen, zelfs met het wat hogere prijskaartje!