Monster Harvest

Monster Harvest
Monster Harvest

We kennen allemaal wel videogames dat de mosterd hebben gehaald bij andere ontwikkelaars. Maar wanneer dat Maple Powered Games had uitgelegd dat hun spel een mix ging zijn van Pokémon en Stardew Valley, begon mijn interesse te stijgen. Twee hele grote namen in de videogame wereld samenvoegen klinkt heel gewaagd, maar indien goed uitgevoerd kan dit wel eens iets worden. In deze review lezen jullie of Monster Harvest een pareltje of een flop is geworden.

Planimal Point

We starten ons spel bij het creëren van een personage. Beeld je hier niets teveel in, want de keuze bestaat gewoon uit vier verschillende characters, het kiezen van je naam en dat van je boerderij. Nadat je dit allemaal hebt gekozen kom je aan bij je boerderij, die gelegen ligt vlakbij het iddylische dorpje Planimal Point. De professor van het dorp komt je begroeten en legt je de basics van het spel uit. Daarna ligt alles in jouw handen. In het begin is het vooral een cyclus van een farming game. Je staat op, plant je gewassen en je gaat eens kijken of er iets te doen is in het dorp. Na een paar dagen leer je dat de professor interesse heeft in verschillende kleuren slijm die in Planimal Point voorkomen. Zo heeft hij ontdekt dat rood slijm monsters kan maken van je gewassen, blauw slijm je monsters groter kan maken en groen slijm laat je gewassen sneller groeien. Monster Harvest bestaat uit drie seizoenen. Een dry season, een wet season en een dark season. Elk seizoen kan je verschillende soorten gewassen planten, maar uit elk gewas komt maar één soort monster, waardoor het spel je maar een beperkt aantal monsters of Planimals geeft.

Het eentonige boerenleven

Naast het planten van gewassen voelt Monster Harvest in het dagelijkse leven heel eentonig en niet belonend aan. In het dorp valt er weinig of niets te beleven. De personages die er rondlopen hebben allemaal wel hun eigen functie of shop, maar de conversaties zijn heel beperkt. Hierdoor voelde ik heel weinig connectie met de dorpsbewoners. Iets wat je in bijvoorbeeld Stardew Valley of een spel dat ik iets recenter heb gespeeld, namelijk My Time At Portia, wel heel hard voelt. Je kan, net zoals in die games, wel cadeautjes geven aan de andere bewoners, maar in tegenstelling tot de andere games zijn deze bewoners blij met alles wat je ze geeft. Dit zorgt ervoor dat je niet echt een emotionele band met ze krijgt. Eens om de zoveel dagen wordt er ook een wedstrijd georganiseerd in het dorp. Dit kan gaan van een viswedstrijd tot een schoonheidswedstrijd voor je Planimals. Tot op heden heb ik nog niet gevonden hoe je hieraan kan meedoen, waardoor deze dagen meestal eindigen in nutteloze conversaties.

Planimal Point Nightlife

Wanneer de avond valt in Planimal Point begint het spel iets interessanter te worden. Dan krijg je namelijk toegang tot een mijn waar de mysterieuze slijmmonsters leven. Het is aan jou om uit te zoeken waar deze monsters vandaan komen. Deze mijn bestaat uit verschillende levels, waarbij elk level uit sterkere monsters bestaat. Wanneer je in aanraking komt met zo een monster, begint er een Pokémon-achtig gevecht. Ook hier moet je niet teveel van verwachten. Je monsters kunnen maar maximum drie aanvallen doen, en er valt hun niets nieuws te leren. Ook is er geen enkele mogelijkheid om je beestjes terug tot leven te wekken wanneer ze gesneuveld zijn. Wanneer al je Planimals dood zijn, wordt je terug wakker in het dorp en moet je opnieuw beginnen met planten. De overblijfselen van je gesneuvelde beestjes neem je wel mee. Deze kan je in de grond steken en zorgen ervoor de de nieuwe Planimals starten op een hoger level. Het klinkt allemaal een beetje luguber, maar ook hier zorgt het spel er precies voor dat je amper iets van een band legt met deze beestjes. Elke keer je de mijn betreedt heeft deze trouwens een totaal andere layout, waardoor je je weer een weg moet gaan zoeken naar alle antwoorden.

Technische aspecten

Op grafisch vlak zal Monster Harvest geen wedstrijden winnen. Met zijn mix van 8-Bit en 16-Bit graphics is het even wennen, zeker wanneer je dit niet meer gewoon bent. De muziek zorgt voor een rustgevende sfeer, iets wat wel heel toepasselijk is bij een spel als dit. Maar hetgeen waar we het in deze topic over gaan hebben zijn hoogst waarschijnlijk de hoeveelheid onnodige fouten die dit spel nog bezit. Zo blijft je personage bijvoorbeeld wel eens vast zitten bij bepaalde acties, waardoor je je spel moet herstarten. Mounts verdwijnen en verschijnen dan terug op onmogelijke plaatsen. Ik zou een functie moeten hebben waarbij ik kan koken of meedoen aan wedstrijden, maar deze werkt nog niet. En het grootste probleem was dat hij mijn saves niet herkende, waardoor ik verschillende keren opnieuw ben moeten beginnen. Dus zoals je ziet, heeft het spel nog redelijk wat foutjes. Iets wat jammer is, aangezien het spel ook niet redelijk groot is. Gelukkig heb ik hier en daar gelezen dat de developers hard aan het werk zijn om deze bugs op te lossen en hier en daar nog wat aan te passen aan de game zodat het wat levendiger wordt.

Zoals eerder vermeld, is Monster Harvest geen groot spel en voelt alles heel gelimiteerd aan. Dit zorgt ervoor dat het eigenlijk heel jammer is dat het spel nog zoveel fouten bevat. Aan de positieve kant vind ik het zeker heel goed dat deze ontwikkelaar luistert naar de spelers en ervoor wilt zorgen dat de mensen toch nog plezier beleven aan hun spel. Monster Harvest heeft een hele goede basis, maar mist van alles wel een beetje. Ik hoop dat de ontwikkelaars gaan blijven werken aan deze game, wat trouwens ook hun eerste is, zodat Monster Harvest uiteindelijk toch het spel wordt wat ze hadden gehoopt dat het ging worden. Al bij al heeft het spel zeker potentieel door de toevoeging van het Pokémon element met de planimals. Maar is het overduidelijk dat ze veel inspiratie zijn gaan zoeken bij de grote spelers in het genre, die het jammer genoeg toch nog steeds beter doen.

• Goede Basis
  • Nieuwe elementen (Planimals)

• Veel Glitches