Monster Energy Supercross – The Official Videogame

Milestone brengt ons Monster Energy Supercross, hier nemen we dirtbikes en gaan we lekker crossen op indoor tracks. Dat zou toch de bedoeling moeten zijn. Monster Energy Supercross brengt ons niets nieuws, zelfs de teleurstelling is al een gewoonte geworden als het om Milestone gaat. Het is vrij duidelijk gewoon een rework van MXGP 3, een spel dat vorig jaar werd uitgebracht. Deze games hebben een minder goede reputatie en moeten het voornamelijk hebben van hardcore fans.

In Monster Energy Supercross word je eerst getrakteerd op enkele lange laadschermen, tot je op een menu komt, die je rechtstreeks zal doorsturen naar een laadscherm, waar er muziek word afgespeeld dat hapert. Voor alle duidelijkheid, dit spel werd getest op de originele Xbox one. Wegens de vele technische mankementen die hoofdpijn opwekkend bleken te zijn, is er ook een test uitgevoerd op de Xbox One X. Monster Energy Supercross zal dag en nacht verschillend aanvoelen wanneer je deze vergelijkt op de beide versies van de console.

Op de Xbox One mag je frusterende moment verwachten wanneer een laadscherm een eeuwigheid duurt of door de framedrops wanneer de eerste bocht word genomen samen met alle andere racers. Natuurlijk de random framedrops en game freezes die kunnen oplopen tot 2 a 3 seconden in het midden van de race mogen niet onvermeld blijven.

Op de Xbox One X zijn de laadtijden iets sneller, het zal een verschil van enkele seconden opleveren. De framedrops door de eerste bocht mag je nog altijd verwachten, maar minder impactvol als op de eerder vermelde Xbox One. De framerate op de Xbox One X is opvallend meer stabiel, maar ook hier kan hij af en toe nog een duik nemen onder 30fps. We hebben op de korte speeltijd geen game freezes mogen ervaren.

Wat mogen we voor de rest verwachten van Monster Energy Supercross? De gamemodes zoals career zijn exact hetzelfde als in MXGP. Iets nieuws is hier niet te vinden. Je zal beginnen als een nieuweling, krijgt de keuze uit een sponsor en je mag gaan racen. Je motor opvoeren en wachten tot een officiële sponsor je probeert binnen te halen is je uiteindelijke doel. Dus niet speciaals, maar het moet uiteindelijk ook niet meer zijn. Racegames draaien om te racen, maar dat is subjectief, als je meer verwacht, zoals een interactief verhaallijn, dan zal je deze hier niet beleven.

Grafisch gezien is het spel wel een plaatje. Alles oogt mooi en het gevoel alsof je naar een echte race aan het kijken bent is er zeker.

De besturing van deze machines is spijtig genoeg ook beïnvloed door de bovenvermelde hinder met de framerate. Het kan even duren eer je dit onder de knie hebt. Het clunky gevoel van de besturing was er zeker in de eerste sessie. Tijdens het testen van de Time attack modus werd de besturing veel vloeiender wanneer we dit vergelijken met de openingsrace en career mode. Dit word spijtig genoeg veroorzaakt door de framedrops en de lagere framerate in het algemeen die blijkbaar worden veroorzaakt door de AI’s in het spel. Tijdens time attack en test runs van een zelf gemaakte track zonder Ai’s aanwezig was de framerate meer stabiel terwijl er ook een afwezigheid werd opgemerkt van de screenfreezes.

De mogelijkheid om je eigen character te maken en aan te kleden die we krijgen voorgeschoteld zal zeker de fans aanspreken. Voor de je rijder zelf heb je de keuze uit enkele preset gezichten, niet veel meer nodig, je helm zal je meer te zien krijgen! Wat je wel verder kan aanpassen is natuurlijk je outfit. Zo zal je keuzes kunnen maken van welk merk kleding je draagt. Het leukste was natuurlijk de butt patch. Dit is een sticker op.. ja je raad het, je kont. Je hebt dus vrije keuze afhankelijk van je driver level wat er op je kont staat. Ook krijg je keuzen uit welke helm, bril en botten je character zal dragen. Een zeer leuk aspect want de opties hier zijn enorm uitgebreid.

Een zekere lof is toch nodig voor de Custom track builder. Hier kan je zelf een track maken en deze uploaden zodat andere mensen hier ook eens oplos kunnen gaan. De uitwerking hiervan is fantastisch. Geen ingewikkeld gedoe, gewoon een simpele interface en duidelijke uitvoering. Dit is iets waar zeker veel tijd aan kan worden besteed om je eigen tracks tot leven te brengen. Selecteer je arena, een startzone en begin maar. Zeker één van de leukste opties aan dit spel.

Zoals je kan zien ben ik zeker niet onder de indruk van het spel. Ik hoop dat Milestone blijft leren, alleen vind ik het spijtig dat terwijl ze voornamelijk een toch grote sprong hebben gemaakt op het grafische aspect van de game, ze niets hebben veranderd aan hun kenmerkende framerate problemen. Hier is geen excuus voor, zeker niet wanneer je aan je game een triple A prijs hangt. Terwijl ik blijf hopen voor Milestone…, als het na al deze tijd nog niet lukt, zal het meer te maken hebben met niet willen dan niet kunnen.

• Grafisch een stevige vooruitgang
  • Custom tracks maken is enorm verslavend

• Overal slechte stabiliteit