Mirror’s Edge Catalyst

Mirror’s Edge Catalyst
Mirror’s Edge Catalyst
Release Datum:Genre:, Ontwikkelaar:Uitgever:

Acht jaar na de release van Mirror’s Edge, komt DICE met een reboot. In Mirror’s Edge Catalyst kan je weer als een volleerd free runner over daken rennen en springen. Is DICE erin geslaagd om een sterke reboot neer te zetten? Je kan het in deze review te weten komen.

Mirror’s Edge Catalyst speelt zich af in Glass city, een stad waarin machtige bedrijven de macht hebben en heersen over glass city in de vorm van een strenge dictatuur. Deze dictatuur zorgt ervoor dat de rijken steeds rijker worden, en de arme bevolking onderdrukt wordt. Het is aan Faith Connors en andere runners om hier iets aan te doen.

Deze situatie vormt dan ook meteen de rode draad doorheen het verhaal, dat helaas niet erg boeiend of interessant gebracht is. De game kent wel enkele plot twists, maar deze zie je al van ver aankomen, waardoor het verhaal me dan ook nooit wist te verrassen. Hoewel Mirror’s Edge natuurlijk vooral om free running draait is het toch bijzonder jammer dat men er geen boeiender verhaal in heeft verwerkt. Zo zul je gaande weg ook zo goed als nooit de onderdrukte bewoners uit Glass tegenkomen, waardoor je dan ook nooit het gevoel hebt dat je iets nuttig aan het doen bent, tenzij natuurlijk bij missies die van persoonlijk belang zijn voor Faith.

Gelukkig is de gameplay wel boeiend en interessant. Het is een geweldig gevoel om een run erg snel en vlot te completen, waardoor de verschillende opdrachten erg bevredigend zijn om uit te voeren. Net zoals in het eerste deel is het hier de bedoeling om zo snel en vlot mogelijk van punt A naar punt B te reizen terwijl je verschillende obstakels overwint. Zo zal je tijdens een run bijvoorbeeld over daken moeten springen, regenpijpen beklimmen en af en toe enkele vijanden moeten verslaan.

Verwacht echter geen wereldschokkende vernieuwingen in Mirror’s Edge Catalyst. De game is voornamelijk meer van hetzelfde, en speelt dus net zoals de eerste game, enkel met een nieuw verhaal erin verwerkt. Gelukkig leert Faith tijdens haar avontuur wel enkele nieuwe mogelijkheden, die niet in de originele game zaten. Zo beschikt Faith na een tijdje over een touw waarmee ze op bepaalde hoger gelegen platformen kan raken, die anders onbereikbaar blijven. Een andere handige toevoeging van het touw is dat je deze ook kan gebruiken om naar een ander dak te slingeren, het enige dat hier nog bij ontbreekt is een luide Tarzan kreet.

Faith is deze keer niet meteen van in het begin van de game zo behendig als vroeger. want je beschikt nog niet over al je skills. Alle missies, zijmissies en collectables leveren XP op. Hiermee kan je upgrades en skills aanschaffen. Zo kun je bijvoorbeeld leren om bij een landing te rollen om zo geen schade op te lopen bij het neerkomen, of de mogelijkheid om wallruns uit te voeren. Verder kan je ook met deze XP je health of gevechtstechnieken upgraden.

Tijdens het spelen kan je beveiligingspersoneel van firma K-Sec tegen het lijf lopen. K-Sec leden zijn de ordehandhavers van Glass, en deze zullen er dan ook alles aan doen om Faith tegen te houden. Je kan gelukkig zelf kiezen of je de confrontatie aan gaat, of juist vermijd door weg te rennen. Al is Faith gelukkig geen katje om zonder handschoenen aan te pakken. Ze beschikt over zowel een lichte als een zware aanval, die je in combinatie van free running kan gebruiken om je vijanden uit te schakelen. Zo kan je tijdens het free runnen vanaf een hoger gelegen platform op een vijand duiken om deze zo te verslaan. Daarnaast is het ook mogelijk om met de zware aanval een tegenstander over een rand te duwen, of om deze tegen elkaar te duwen waardoor ze even verward zijn, en jij een genade slag kan toedienen.

Helaas werkt het gevechtssysteem niet zo vlot als het freerunning. De combat voelt log en onhandig aan en breekt de snelheid van de game. Zo is het amper mogelijk om combo’s uit te voeren, en lijkt de lichte aanval vrijwel nutteloos. Want het is perfect mogelijk om de zware aanval doorheen de game te misbruiken. Naast aanvallen kan je ook aanvallen ontwijken, gebruik dit in combinatie met een zware aanval, en de vijand zal je nooit weten te raken, terwijl jij deze erg snel kan overmeesteren. Aangezien je ook de optie hebt om gewoon verder te rennen, is dit meteen ook de beste en leukste optie De combat komt hierdoor dan ook over als een nutteloze extra, dat enkel in de game zit om gamers die van actie houden aan te spreken.

Naast het gevechtssyteem is er nog een andere spelbreker die de ervaring van Mirror’s Edge Catalyst naar beneden haalt. Zo is het level design niet optimaal. Veel obstakels lijken op random plekken neergegooid te zijn, waardoor er niet altijd een uitdagende route ontstaat. Hoewel Glass een grote stad moet voorstellen, zal je  vaak dezelfde stukken opnieuw moet overbruggen tijdens de missies en zijmissies. Hierdoor zal het free runnen na een tijdje dan ook nogal eentonig gaan aanvoelen, en kan de game gaan beginnen vervelen. Dit zorgt er ook voor dat je snel geneigd bent om de zijmissies te laten voor wat ze zijn, en je enkel te focussen op de hoofd missies. Het lijkt alsof men meer aandacht heeft besteed aan de look en feel van de omgeving, en niet zo zeer aan het level design.

Conclusie:

Mirror’s Edge Catalyst is een vermakelijke game geworden, die helaas de verwachtingen net niet weet waar te maken. De game voelt aan als meer van hetzelfde, en brengt geen echte vernieuwingen met zich mee. Gelukkig staat daartegenover dat de freerunning-gameplay erg sterk is, helaas kan niet hetzelfde gezegd worden van de combat en het level design. Dit samen met het gebrek aan een interessant verhaal zorgt ervoor dat Mirror’s Edge Catalyst niets meer is dan een aangenaam tussendoortje.

 

Good

  • Prachtig weergegeven stad
  • Fantastische freerunning-gameplay

Bad

  • Matig verhaal
  • Zwak gevechtssysteem
  • Ongeinspireerd level design
7

Goed

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password