Miitopia

Miitopia
Miitopia

Wie herinnert zich de Streetpass functie van de Nintendo 3DS nog? Niets zo leuk om na een busrit te kijken welke Mii’s ik opgepikt had om daarna op avontuur te kunnen sturen in Streetpass Quest. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het ondertussen ook vergeten was na al die jaren. Groot was mijn verrassing dan ook toen ik de eerste trailer van Miitopia zag. Tijd om mijn Mii character nog eens van stal te halen en dit avontuur te checken.

Face off!

Het verhaal van Miitopia is een vrij luchtig en niet al te ingewikkeld, toch is het eentje dat je lang genoeg op sleeptouw zal houden. Het begint allemaal met de Dark Lord, jij mag zelf kiezen wie dat is en hem of haar een gezicht geven, die de gezichten van de inwoners van Miitopia steelt. Waarom steelt hij deze? Wel, omdat hij deze nodig heeft om aan zijn onderdanen, de verschillende monsters die je tegenkomt tijdens je reis, te geven. Hierdoor worden deze sterker en kunnen ze hun kwade taken vervullen. Tijd om als held op staan dus en de Dark Lord een toontje lager te doen zingen!

Dit doe je gelukkig niet alleen. Gaandeweg zullen meerdere bondgenoten je reisgenootschap vervoegen die je elk van hun van een uniek gezicht mag voorzien. Had je al veel Mii personages gemaakt, dan kan je deze ook gebruiken of gewoonweg nieuwe maken ter plaatse. Ook voor de meeste inwoners ga je gezichten mogen kiezen, ofwel neem je de vooringestelde gezichten en namen. Persoonlijk vond ik het wel fijn dat je je eigen inbreng in het spel hebt, dit maakt het toch een uniekere ervaring.

Miitopia ziet er trouwens heel kleurrijk en leuk uit. Toegegeven, visueel is het allemaal vrij simpel maar dat is net de charme van de hele opzet. Als we terugdenken aan voorgaande spellen waarin onze Mii personages de hoofdrol speelden, treffen we gelijkaardige taferelen aan, en dat werkt in hun voordeel. Je reis wordt begeleid door heel wat toffe nummers, veel te veel om te tellen, die stuk voor stuk passen bij wat er zich afspeelt. Wat trouwens ook een rol speelt in de look en feel van deze game, is dat het eigenlijk stiekem een port, met wat verbeteringen, is van de in 2017 uitgebrachte Miitopia op de 3DS. Maar goed, dat gezegd zijnde zullen we eens in de gameplay duiken.

Fight Mii if you dare

Nu goed, om de Dark Lord te kunnen verslaan ga je natuurlijk niet onbewapend op avontuur vertrekken. Je krijgt de keuze uit enkele jobs om toe te kennen aan je teamleden. Denk goed na welke je neemt, want je gaat er een hele tijd aan vastzitten. Op enkele punten in het spel zal je een geforceerde reset krijgen waarna je nieuwe jobs kan kiezen en vanaf een bepaald punt in het spel kan je vrij wisselen tussen jobs. Ook kies je wat voor personen jouw teamleden zijn. Zijn deze vriendelijk, cool of heel energiek? Afhankelijk van de gekozen job en persoonlijkheid zullen je Mii’s specifieke technieken leren en bepaalde random acties uitvoeren. Je leest het goed, random. Tijdens gevechten bestuur je immers enkel en alleen je eerste Mii, de held van het verhaal, jijzelf. Deze turn-based gevechten verlopen dus grotendeels automatisch, maar je kan ten alle tijden het menu openen waardoor de actie, als jij aan zet bent, gepauzeerd wordt. Vanuit dit menu kan je Mii’s veilig zetten om een rondje uit te zitten en te genezen van opgelopen schade en slechte statussen, of je kan hun besprenkelen met een speciaal soort zout. Dit laatste voorwerp wordt automatisch, en gratis, aangevuld in de herberg en is een van de handigste zaken om in te zetten tijdens moeilijke gevechten. De maximum inhoud kan je verhogen door zoveel mogelijk monsters te verslaan, elke mijlpaal van 50 verslagen monsters verhoogt je inhoud.

De anderen doen uiteraard goed hun best en hun acties staan altijd in het teken om jou te helpen. Nieuwe technieken worden geleerd door te stijgen in level. Er zijn ook nog speciale acties die random gebeuren in gevechten maar deze zijn gebonden aan de persoonlijke contacten onderling. Met andere woorden, des te beter je teamleden het met elkaar kunnen vinden, des te meer en betere acties gaan ze automatisch uitvoeren. Zoals een goede RPG het beaamt, kan je hier ook wapenuitrusting kopen voor je Mii’s. Let op, hier zijn niet zomaar stadjes met winkeltjes waar je naar hartelust kan gaan shoppen. Het winkelen vindt plaats na elk level, vanuit de herberg, en is ook random. Als een Mii er zin in heeft, zal er boven zijn/haar hoofd een geldzakje zweven om aan te geven dat er iets gekocht kan worden. Helaas kan het zijn dat de Mii in kwestie bij het shoppen afgeleid is en met iets anders terugkeert, gelukkig geeft hij de overschot wel netjes terug.

It’s all about the journey

Zoals je al kan lezen, er gebeuren dus heel wat random zaken in dit spel. En dat trekt zich ook door naar de levels waar je je doorheen zal gaan worstelen. Vanaf de wereldkaart zijn er enkele vaste punten uitgelegd voor je waarnaar je kan reizen. Als je deze betreed, en deze is geen stad of een vast event, kom je in een side-scrolling segment terecht. Je team volgt de weg, welke soms opsplitst en waarvan jij de weg mag kiezen, en zal random events en gevechten tegenkomen. Sommige van deze events zijn, soms erg flauwe, sketches tussen twee of meer teamleden en leveren soms wat affectie tussen de leden op. Soms worden er items gevonden of valt een teamlid in een put en ben je deze kwijt totdat je dit segment hebt afgerond. Welke routes je ook kiest, je zal altijd op het einde een herberg vinden om het segment af te ronden. De segmenten variëren in lengte en aantal gebeurtenissen, gevechten en schatkisten die je tegenkomt maar ze zullen wel altijd dezelfde route tonen als je deze opnieuw zou doen.

Welcome weary adventurers

Veel van je tijd zal je spenderen in de herbergen die je op het einde van de verschillende levels vindt. Eerder kon je al lezen dat je hier, als je Mii’s er zin in hebben, wapenuitrustingen gaan kopen. Maar er is zoveel meer dat hier plaatsvindt als het op progressie van je personages komt. Hier is het ook dat de persoonlijke banden gesmeed zullen worden. Je kan je Mii’s per 2 op een kamer plaatsen. Als deze samen de nacht hebben doorgebracht stijgt hun affectie voor elkaar. Af en toe ontstaan er ook gesprekjes waarna hun affectie ook stijgt. Niet zo heel ver in het spel zal je ook een paard krijgen, die zijn eigen stal krijgt. Ook hier kan je een Mii bij plaatsen om de band met het paard te versterken zodat deze in gevechten je kan assisteren.

Wil je de banden sneller vooruit zien gaan, dan kan je bepaalde tickets die je her en der krijgt gebruiken om op uitstapjes te gaan. Een soort van date zullen we maar zeggen. Daarnaast zijn er ook “game tickets” waarmee je aan een rad kan draaien voor gratis wapenuitrustingen, tickets voor op date te gaan of andere items en zelfs experience punten om te stijgen in level. Ten slotte kan je hier ook nog de basis statistieken van je personages verhogen door hun eten te geven. Dit voedsel verkrijg je door monsters te verslaan. Nu is het wel zo dat elke Mii zo zijn eigen voorkeur van eten heeft, en soms zal er ook iets zijn wat deze absoluut niet te vreten vindt. Des te lekkerder het eten, des te meer zullen de statistieken zoals aanval, verdediging, … stijgen.

En dat is het grotendeels wat Miitopia betreft. Als ik het in een paar woorden zou moeten samenvatten, dan zou het wel “Initiatie voor RPG’s” zijn. Dit bedoel ik uiteraard niet slecht, maar het lijkt me wel terecht. Alle elementen wat een Role Playing Game zo interessant maken zijn aanwezig: de turn-based gevechten, class systems dankzij de jobs, sterker worden door te levelen en betere wapenuitrusting te kopen, permanent verhogen van basis statistieken (hier dankzij eten), banden opbouwen tussen de teamleden, …

Miitopia slaagt er in om zoveel elementen op een heel simpele, doch effectieve, manier te brengen. Wat mij overigens het meeste verbaasde is dat het ook een vrij lang spel is. Ik heb ondertussen er toch al heel wat uren in gestoken en ik dacht zelfs op een bepaald moment dat ik het einde bereikt had. Maar dit spel heeft zoveel content te bieden, terwijl het nooit veel verandert aan zijn simpele formule van vechten en het verbeteren van je team. Het enige jammere is dat bepaalde zaken te vaak herhalen, waaronder de interacties tussen je Mii’s, waardoor het spel uiteindelijk te weinig vernieuwing biedt en je op den duur hoopt de credits te zien verschijnen. Hoe dan ook, mocht je benieuw zijn naar deze game kan je alvast de gratis demo downloaden en zelf eens kijken of dit spel iets voor jou is.

• Leuke instap-RPG voor nieuwkomers
  • Heel wat content om uren zoet mee te zijn

• Interactie tussen Mii's is al snel erg repetitief