Micro Machines World Series

Micro Machines World Series
Micro Machines World Series

Micro Machines is geen onbekende naam in het gaming wereldje. En zeker niet bij gamers die reeds sinds de jaren 90 actief zijn in deze hobby. Micro Machines World Series wil dan ook proberen om het nostalgische 90’s gevoel over te brengen naar moderne systemen, maar of dit ook gelukt is…

Micro Machines World Series voelt zo ouderwets en 90’s aan dat de game weer verfrissend wordt. Het is dan ook onmiddellijk leuk om met speelgoed auto’s te racen en te vechten. Het probleem is echter dat de game niet erg lang interessant blijft. Het wordt allemaal vrij snel repetitief aanvoelen. Hoewel de game een leuk nostalgisch gevoel oplevert, kan dat helaas de game niet redden. Met de gameplay zelf is echter niets mis mee (later in de review meer daarover). Het probleem licht hem in de hoeveelheid beschikbare inhoud. Want dat is namelijk best wat karig.

Wat in mijn ogen dan ook vooral tegenvalt is het gebrek aan een singleplayer  campaign. Iets wat bijvoorbeeld Micro Machines V3 uit 1997 wel heeft. Akkoord, je kan nu natuurlijk ook lekker racen tegen andere mensen, maar niet iedereen speelt even graag online. Het voelt dan ook aan als een enorm gemis dat er geen campaign of offline mode aanwezig is, buiten dan een local multiplayer skirmish mode (al is het ook mogelijk om het hier op te nemen tegen AI tegenstanders). Het zou bijvoorbeeld ook het loot systeem kunnen verbeteren. Het loot systeem is een regelrechte kopie uit Overwatch. het werkt exact hetzelfde. Hier kan je nieuwe skins, taunts en iconen mee bijverdienen. Maar eerlijk gezegd vind ik daar maar nutteloze inhoud. Nu ja een andere skin is altijd leuk natuurlijk, maar de rest is nogal weinig interessant. Beter had het geweest dat je hier nieuwe wagens kon bijverdienen.

Ook met deze reden zou een campaign mode niet slecht geweest zijn. Het zou een ideale mode zijn om nieuwe wagentjes te unlocken. Daarnaast zou het je ook een goede reden geven om steeds weer terug te keren naar deze game. Je hebt natuurlijk ook de online mode, maar deze is helaas maar beperkt houdbaar vanwege het lage aantal tracks en modes. En dat niet alleen, op het moment van schrijven is er een acuut gebrek aan spelers. Maar al te vaak zullen de deelnemers grotendeels bestaan uit bots in plaats van menselijke spelers, jammer.

Online kan je deelnemen aan enkele game modes. Zo heb je quickplay waar je unranked games kan spelen. Hier heb je drie modes tot je beschikking. De populairste mode momenteel is racen. Hierin race je natuurlijk om de eerste plek, en kan je gebruik maken van wapens, die je a la Mario Kart stijl oppikken door over power-ups te rijden. Helaas is ook het aantal beschikbare wapens hier erg beperkt. Zo zijn er maar drie wapens aanwezig. De handigste hiervan is de hamer, hiermee kan je een tegenstander in één enkele rake klap uitschakelen. vervolgens heb je ook een nerf gun waarmee je op je tegenstanders kan schieten, maar om eerlijk te zijn heeft dit wapen amper effect. Ten slotte is er ook nog een bom om te laten vallen, maar deze is bijna compleet nutteloos. Om deze effectief te gebruiken heb je een stevige portie geluk nodig. Het probleem is dat je deze bom niet gewoon neerlegt maar eerder achter je schiet als een soort mortier. Hierdoor heb je dan ook absoluut geen invloed op waar deze zal terechtkomen. Hierdoor zul je dan ook amper andere racers raken. Wat ik persoonlijk ook irritant vind, is het feit dat je na elke race weer opnieuw naar een nieuwe race moet gaan zoeken, je blijft dus niet in een room met dezelfde spelers.

Verder kan je ook deelnemen aan elimination races, wat in wezen een knockout race is. Zodra iemand van de map valt is het game over voor die persoon. De camera zal altijd diegene volgen die eerste rijd, rij je te traag en kom je buiten beeld terecht is het game over. De race blijft verder gaan tot er maar één iemand meer overblijft. Als laatste mode heb je de battle mode. Hierin neem je deel aan team based games. Er zijn drie verschillende games die hier at random speelbaar zijn. Zo kan je Bomb Delivery spelen, waarbij je een bom naar de vijandelijke basis moet zien te brengen. In King of the Hill moet je met je team een locatie zo lang mogelijk in bezig houden, en tot slotte is er de alom bekende Capture the Flag mode. Helaas is de battle mode momenteel niet erg populair waardoor je voornamelijk bots als tegenstanders en teamgenoten hebt, hopelijk betert dit nog in de toekomst.

Wat ik wel moet toegeven is dat de battle mode één van de leukere modes is in deze game. hier heeft elke wagen zijn eigen abilities, net zoals de personages uit bijvoorbeeld Overwatch hebben. Hierdoor kan je dan ook enige strategie gebruiken tijdens de matches. Tenslotte heb je ook nog de beschikking over special events, die elk hun eigen speciale spelregels hebben, zoals bijvoorbeeld dat je elke keer nadat je spawnt met een nieuwe wagen moet rijden.

Op grafisch vlak ziet de game er best mooi en uitnodigend uit. Alle tracks zijn zeer mooi afgewerkt, en zitten boordevol details. Het is bijvoorbeeld geweldig om zien hoe de track steeds vuiler wordt naarmate de race langer duurt. Ook op de geluidseffecten valt niets aan te merken, al is de achtergrond muziek niet echt bijzonder. Alle mappen spelen zich af in bepaalde locaties van huis, elk met een eigen thema, waarbij er op en rondom de map verscheidene huishoudelijke items rondslingeren. Het is dan ook geweldig om op zulke mappen te racen met speelgoed auto’s.

Micro Machines World Series voelt aan als een game die bedoelt is als een mobile game, die men naar console heeft gebracht. Hoewel de gameplay erg leuk is, heeft het spel last van een gebrek aan content. Ondanks dat only geen probleem zou mogen zijn, wordt Micro Machines World Series snel eentonig door lage aantal tracks, modes en wagens. Een offline campaign mode zou dan ook erg welkom zijn. De game is dan ook vooral leuk om eens even een kwartier of half uurtje tussendoor te spelen, maar daarvoor vind ik persoonlijk het prijskaartje net iets te hoog.

• Mooie graphics
  • Klassieke en sterke gameplay
  • Leuke mappen