Metroid Prime Remastered

Metroid Prime Remastered
Metroid Prime Remastered

Ik kan het mij ondertussen al niet meer herinneren hoe lang geleden ik mijn preorder voor Metroid Prime 4 heb geplaatst, maar ik ben er zeker van dat het al heel wat jaren geleden is. Af en toe hoopte ik wel eens op een port van de trilogie om de tijd te overbruggen, maar helaas bleef ook dat uit. Tot afgelopen Nintendo Direct, zomaar uit het niets, een trailer getoond werd van Metroid Prime Remastered én deze plots ook beschikbaar was na diezelfde Nintendo Direct. Ik kon mijn geluk niet op en wilde zo snel mogelijk aan de slag met de game om te zien of deze remaster zich kon meten met het origineel.

Samus is back

Om al meteen met de deur in huis te vallen, deze remaster blijft volledig trouw aan het origineel en verandert (buiten het visuele aspect) helemaal niets. Dat is zeker geen negatief punt, want de core van Metroid Prime was destijds al enorm goed. Het eerste deel van de Prime trilogie begint wanneer Samus Aran een noodoproep onderschept van Orpheon, een groot schip van de Space Pirates. De crew werd afgeslacht door hun eigen creaties die ze genetisch gemanipuleerd hebben. Een van de monsters die Samus onder ogen moet komen, is de Parasite Queen die, nadat ze verslagen is, in de reactor kern valt en zo de vernietiging van het schip in gang zet. Tijdens haar ontsnapping ziet Samus ook een gemodificeerde versie van Ridley, die nu de naam Meta Ridley draagt. Samus weet het schip te ontsnappen en volgt Meta Ridley naar de nabij gelegen planeet Tallon IV.

Hoe je het draait of keert, je kan er niet rondom hoe belachelijk goed de game er uit ziet. Zowat alles is vanaf de grond opnieuw opgebouwd en alle modellen zijn volledig vernieuwd. Ook de omgevingen en kleine effecten zoals regendruppels of stoom zien er prachtig uit en de soundtrack klinkt nog even fantastisch als ongeveer 20 jaren geleden. Maar hoe zit het met de gameplay?

Back in action

Wat Metroid Prime zo speciaal maakte destijds, was dat de game een transitie had gemaakt van 2D perspectief naar dat van een first person shooter. De HUD die je ziet, is de binnenkant van je helm en deze toont best veel informatie, al helemaal wanneer je andere visors activeert waaronder eentje waarmee je je omgeving, vijanden en andere interessante objecten kan scannen om er meer over te weten te komen. Een ander leuk visueel trucje is de omschakeling van de first person mode naar een overhead view wanneer Samus zich in haar morph ball rolt.

Maar helaas, tijdens haar ontsnapping van het Space Pirates schip, werd Samus haar ruimtepak beschadigd door een explosie, waardoor zowat al haar functies en bijhorende vaardigheden niet meer werken. Zoals het dus de Metroid games beaamt, dien je stilaan je krachten terug op te bouwen aan de hand van upgrades die je op je pad zal tegenkomen. Van de charge beam of morph ball tot de varia suit die tegen extreme hitte of koude kan, elk van deze upgrades geeft je meer mogelijkheden om de verschillende gebieden van Tallon IV te verkennen. Vaak zal je ook kunnen terugkeren naar eerder bezochte gebieden om zo verstopte upgrades, zoals missile tank en energy tank uitbreidingen, te ontdekken.

Take control

In Metroid Prime kan je kiezen tussen verschillende manieren om Samus te besturen. De eerste, en tevens mijn favoriete manier van spelen, is de gekende dual-stick controls die het laatste decennium in zowat elke FPS game gebruikt wordt. Het is ook mogelijk om met motion controls te spelen, zoals deze geïntroduceerd werden in de Metroid Prime trilogy op de Wii. Als je liever de klassieke Gamecube manier verkiest, is dat ook mogelijk. Ten slotte is er een hybride modus waar je de klassieke Gamecube besturing mengt met de motion controls. Ongeacht welke manier je kiest, er is een kleinigheidje dat nog steeds over het hoofd werd gezien en mij toch wel stoorde. Wanneer Samus in first person mode is, spring je door middel van het drukken op de B knop, maar wanneer je in haar morph ball mode gaat dient de B knop voor een speed boost en moet je de X knop gebruiken om te springen. Niet onoverkomelijk, maar toch wel iets vreemd waar je even aan moet wennen.

Als ik ergens een negatief puntje moet kunnen aankaarten, dan is het dat het Fusion pak uit Metroid Fusion en de mogelijkheid om de eerste Metroid op de NES vrij te spelen niet beschikbaar zijn in de game. Aan de ene kant is het wel logisch, want deze waren enkel beschikbaar indien je een Game Boy SP met Metroid Fusion wist te connecteren met je Gamecube.

Conclusie

Is deze Metroid Prime remaster even goed als het origineel? Absoluut! Het doet wat de game een goede 20 jaar geleden al deed terwijl het er fantastisch uit ziet en zich zeker als een van de mooiste Switch titels van het moment mag kronen. Dankzij de verschillende manieren om Samus te besturen zal er voor ieder wel een mode tussen zitten waarmee je door dit geweldige avontuur kan geraken. Er heerste een hele tijd een zware stilte rond de Metroid Prime reeks, maar met deze titel staat de Prime reeks weer mooi vooraan te schitteren. De grote vraag is nu natuurlijk, wanneer zien we een remastered versie van Metroid Prime 2: Echoes en Metroid Prime 3: Corruption verschijnen? En nog belangrijker, wanneer gaan we Metroid Prime 4 eindelijk kunnen aanschouwen?

Good

  • Zelfs na 20 jaar nog even fantastisch!
  • Grafisch een heel prachtige make over gekregen
  • Verschillende manieren om Samus te besturen

Bad

  • Fusion Suit en NES metroid unlockables ontbreken
9.9

Fantastisch

Sinds het vroege Nintendo tijdperk wist Niels al dat hij een gamer was in hart en nieren. Zijn liefde voor games is enkel gegroeid, voornamelijk zijn grote voorliefde voor RPG's en alles wat Japans is. Met de controller in de ene hand, en de machtige pen in de andere speelt en laat hij zijn oordeel vallen over elke game die zijn pad kruist.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password