Metroid Dread

Metroid Dread
Metroid Dread
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Na de fantastische remake van de GB Metroid game op de 3DS, Metroid: Samus Returns, was ik al hoopvol naar een echte nieuwe 2D game in de reeks. Eindelijk is het dan zover, een nieuw deel in de Metroid reeks en dan is het ook nog eens eentje dat het verhaal verderzet waar Metroid Fusion ons achterliet ergens in 2002! Of deze game echt de moeite is, dat checken we hier even samen.

The galaxy is no longer at peace…

Zoals je al kon lezen is deze game een vervolg in de langlopende Metroid reeks. Er zijn uiteraard ook nog wat spin-offs geweest zoals de Prime-reeks of Metroid: Other M. Metroid Dread volgt echter het verhaal van de originele Metroid, Metroid II, Super Metroid en Metroid Fusion op. Dat wil zeggen dat je dus best wat informatie zal missen, toch probeert Metroid Dread in de eerste minuten de voorgaande avonturen van Samus kort samen te vatten, maar zonder de juiste voorkennis kan het toch best overweldigend zijn. Toch kan je gerust genieten van het spel, en het nieuwe verhaal, zonder helemaal mee te zijn. Deze game volgt rechtstreeks op Metroid Fusion, waar Samus pas de X-parasieten heeft overwonnen op de planeet SR388. De “Galactic Federation” heeft weet van overlevende X-parasieten op de planeet ZDR, en aangezien Samus de enige is die een kans op slagen heeft, wordt zij er opnieuw op uitgestuurd.

Bij haar aankomst wordt ze aangevallen en verliest ze haar krachten, zoals het de gewoonte is in de Metroid games. Ze wordt na haar nederlaag wakker ergens diep in de planeet, opgejaagd door robots genaamd E.M.M.I. die officieel naar de planeet gestuurd waren om staaltjes te nemen van de plaatselijke flora en fauna. Toch is er iets mis en zijn deze robots meer geïnteresseerd in het vangen, en doden, van Samus. Wat is er toch allemaal gaande op deze planeet, wat heeft het met de X-parasiet of Samus te maken en krijgen we eindelijk wat meer informatie over de Chozo die Samus hebben opgevoed? Dat laat ik natuurlijk aan jou als speler over.

Suit up!

Dread speelt zich weer lekker af als een 2D action platformer en doet de term “Metroidvania” ook weer alle eer aan. Voor wie de term niet kent, het kenmerkt games waar je dankzij nieuwe skills steeds verder in de wereld progressie kan maken terwijl je meermaals dezelfde gebieden doorkruist. Vroeger was het vaak ook mogelijk om bepaalde zaken uit volgorde te doen zodat je specifieke power-ups eerder kon vastkrijgen. Bij Dread lijkt het iets meer gestroomlijnd en volg je een meer afgelijnd parkoers, wat niet per se negatief hoeft te zijn. Hierdoor geraken spelers minder gemakkelijk de weg kwijt en is er minder frustratie wanneer je het gevoel hebt vast te zitten. Meestal is het dan even een kwestie van goed rondom je te kijken en gebruik te maken van je huidige skills en power-ups. De gedetailleerde map helpt je hier ook een handje bij, en er zijn ook heel wat teleporters en andere transportmogelijkheden om je tussen gebieden te laten navigeren.

Uiteraard zit het spel weer boordevol geheime upgrades zodat je meer raketten en meer levenspunten hebt. Wat ook teruggekomen is uit “Samus Returns” is de counter aanval waarmee je een vijand vrijwel in 1 keer kan verslaan door op het juiste moment op de Y toets te drukken. Vijanden geven dit moment mooi aan door een flash te tonen alvorens ze hun aanval inzetten. Verder kan je al Samus haar gekende upgrades, en enkele nieuwe, gaandeweg verzamelen alsook haar armor weer upgraden naar diens vorige glorie. Hiervoor moet je meestal wel een sterke eindbaas verslaan, die echt wel pittig kunnen zijn. Het is dan ook aangeraden om zoveel mogelijk van die geheime upgrades te vinden om je de beste kans te geven in de gevechten.

One, Two, E.M.M.I.’s coming for you

Maar dan zijn er de secties waar je de E.M.M.I. robots moet ontwijken. Deze zijn namelijk niet te verslaan met je normale wapens en kunnen Samus doden als ze haar gevangen hebben. Wanneer dit gebeurd heb je een kleine kans om te ontsnappen, door op het juiste moment te counteren. Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik, zeker in het begin, hier maar niet in slaagde en dus steeds game over ging als zo een robot me gegrepen had. Vooral in het begin, wanneer je hulpeloos bent, zijn deze stukken dus vrij zenuwslopend en soms zelfs een beetje beangstigend. Toch leer je vrij snel dat ook een E.M.M.I. klein te krijgen is dankzij je Omega Buster. Deze komt enkel online wanneer je een bepaalde baas hebt verslagen en blijft ook maar net online tot je de E.M.M.I. van het gebied verslagen hebt.

Je krijgt ook al snel een ander hulpmiddel om uit de klauwen van de robots te blijven, de “Phantom Cloak” waarmee je onzichtbaar wordt en je geluid gedempt wordt. Deze skill kan je maar kort gebruiken, aangegeven door een geel balkje onder je levenspunten. Als dat balkje leeg is, blijft de onzichtbaarheid actief, maar kost het je levenspunten tot je het deactiveert. Het balkje vult zichzelf automatisch weer bij als je beweegt, je levens uiteraard niet. Daarvoor moet je monsters verslaan voor de nodige pick-ups of een refill station vinden. Er zijn niet zo heel veel E.M.M.I’s in de game, maar op den duur begint het toch wel wat minder interessant te worden. Al helemaal tegen het einde wanneer je zoveel verschillende skills hebt waardoor je snel kan ontsnappen en ook als je het counteren onder de knie hebt.

Metroid Dread is voor mij de beste Metroid game tot op heden, en ook wel een van de beste 2D-titels van de afgelopen jaren! Grafisch ziet het er prachtig uit, de muziek helpt weer enorm om de toon te zetten en het speelt echt als een 2D Metroid game zoals je het zou verwachten. Je verliest zoals steeds al je coole skills en vaardigheden, maar vindt deze gaandeweg terug waardoor nieuwe paden opengaan in het doolhof van de planeet ZDR. Ditmaal voelt het spel ietsje lineairder dan voorgaande uit de reeks, maar dit stoorde mij in ieder geval totaal niet.

De toevoeging van de E.M.M.I’s die op Samus jagen in specifieke gebieden was een zeer interessante keuze en voelt in het begin echt als een grote dreiging en zorgt ervoor dat je op tippen van je tenen loopt. Eenmaal je wat verder gevorderd bent, kunnen deze secties echter hun intensiteit verliezen omdat je zowel als speler en als personage een grote groei hebben doorgemaakt en zoveel meer skills en vaardigheden hebt om gemakkelijker uit de klauwen van deze robots te blijven.

• Zalige Sci-Fi sfeer met Alien vibes
  • Voortzetting van het verhaal uit voorgaande games
  • Heel wat interessante nieuwe vaardigheden