Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Genre:, Ontwikkelaar:Uitgever:

Metal gear solid, al jaren één van mijn favoriete games-reeksen komt eindelijk 7 jaar na MGS4 met een nieuw deel in de reeks. – MGSV: Ground zeroes buiten beschouwing gelaten natuurlijk – Na al die jaren van afwezigheid vraag je vast af of MGS met zijn tijd mee is gegaan of is blijven plakken in het verleden, het antwoord hierop kan zul je in deze review kunnen ontdekken.

In Metal Gear Solid V The Phantom Pain speel je deze keer weer met met Big Boss – Met wie je ook in deel 3 speelde – Deze game vertelt verder het verhaal over deze legendarische soldaat. Ik ga in deze review niet al te veel ingaan op het verhaal van deze game om spoilers te vermijden, al kan ik alvast vertellen dat het met het verhaal wederom goed zit, zoals het altijd wel het geval is in de MGS-reeks. Wel moet ik hierbij zeker even vermelden dat je best toch eens alle voorgaande MGS-games uitspeelt om het verhaal te kunnen volgen – en zeker ook MGSV Ground zeroes, want deze dient als proloog tot MGSV: TPP – Want zoals de meeste gamers onder ons wel weten,heeft MGS een enorm uitgebreid en ingewikkeld plot. Hoewel ik zeker hierbij moet vermelden dat het verhaal net iets minder aanwezig is in deze game vergeleken met de voorgaande delen, want het verhaal komt pas goed op gang na een uurtje of 20, al komt dit wel absoluut ten goede voor de gameplay die subliem is!

Net zoals altijd al het geval is geweest is in MGS draait het weer om stealth, en dus moet je nog steeds proberen om ongezien de vijandelijke kampen zien te infiltreren. In tegenstelling tot de lineaire levels uit de voorgaande delen is MGSV een open world game, en het is net die aanpak die ervoor zorgt dat de gameplay in deze game met kop en schouders boven de rest van deze reeks uitsteekt. Deze aanpak werkt geweldig goed, en is de vernieuwing die deze reeks nodig had om fris te blijven. Zelfs de volgorde waarop je de missies speelt kan je zelf bepalen, je kiest namelijk zelf welke missie je wanneer zal beginnen. Al zul je natuurlijk wel bepaalde missies eerst moeten afwerken voor je een andere kan starten door dat het kan gebeuren dat je een item uit een andere beschikbare missie nodig hebt om deze tot een goed einde te kunnen brengen.

Dankzij de open wereld heb je nu veel meer mogelijkheden en strategieën om een missie aan te pakken. Je kan zelf plannen hoe en waar je een vijandelijk gebied infiltreert. Je kan met je verrekijker vijanden vanop een afstand taggen zodat jij perfect weet waar iedereen op elk moment is, hierdoor kun jij plannen hoe je de missie zal gaan aanpakken. Zo kan je, als je dat wilt wachten tot de nacht valt om zo in het donker je plannen uit te voeren, hiervoor heb je een handig item, de phantom sigar, hiermee kan je de tijd sneller laten verlopen zodat jij op het gewenste tijdstip je plan kan gaan uitvoeren.

Dit doe je zoals vanouds door zo voorzichtig mogelijk een basis binnen te sluipen , al kan je natuurlijk een ramboke doen en als een gek binnen wandelen om dan als een bezetene beginnen rond te schieten – iets dat tegenwoordig populair blijkt te zijn – al heeft dat natuurlijk gevolgen voor de score en soms ook voor het succes van de missie. Want soms is het doel om een “highly skilled” vijandelijke soldaat op te pikken, en als je dan net die soldaat ook door zijn hoofd schiet… tja dat is dan om problemen vragen…

Want naast de hoofd-missies kent het spel ook side-ops, dit zijn side-quests zoals bv een vijandelijke soldaat ontvoeren – zonder hem af te maken natuurlijk – bepaalde plannen te vinden, of een gevangene bevrijden. Hier zitten ook af en toe erg belangrijke missies bij, je kan soms namelijk plannen voor upgrades vinden die je later zal nodig hebben. Al deze side-ops missies leveren gmp op welke je kan uitgeven aan nieuwe wapens, upgrades of uitbreidingen van je mother base.

Wat is de mother base zeg je? Wel, Snake heeft weer zijn private army opgestart, de Diamond Dogs met als basis de mother base. Deze basis is een tot een leger-basis omgebouwd boorplatform die je volledig naar smaak kan customisen, – en ja voor de liefhebbers, je kan hem roze schilderen – De bedoeling is ook om deze zo goed mogelijk te laten groeien door veel soldaten te rekruteren en extra modules aan te bouwen met de gmp die je verdient tijdens de missies, zo heb je tijdens je missies de mogelijkheid om vijandelijke soldaten te extracten met het Fulton extraction-systeem, wanneer je een soldaat buiten strijd maakt, kan je een fulton extraction op hem uitvoeren, dit wil dus zeggen een weerballon aan hem vastmaken waarna die de lucht in schiet zodat jou team hem kan oppikken in de lucht. Erg handig om soldaten te doen verdwijnen voor minder bewijs materiaal, zodat men niet ontdekt dat jij er bent, en om – nog belangrijker – je eigen leger te doen groeien. Soldaten die je op deze manier naar je mother base stuurt zullen zich vaak aansluiten aan je leger, zo niet dan kan je ze nog steeds gevangen houden op je basis. Zo zullen sommige soldaten speciale skills hebben, zoals de mogelijkheid om andere talen te vertalen, want enkel zo kan jij begrijpen welke roddels vijandelijke soldaten over jou aan het verspreiden zijn, en dit wil je tenslotte toch wel weten he!

Zo zijn er soldaten die goed zijn om items te ontwikkelen, andere dan weer als medic of voor je combat unit, zodra je je scope upgrade kan je zien waar welke soldaat goed in is en zelfs hoe goed, zo kan je de beste eruit kiezen om naar je leger toe te sturen, en via deze manier kan jij zorgen dat een bepaald team in level stijgt waardoor jij weer nieuwe items unlocked om te kunnen ontwikkelen.

Nieuw in deze game is“Reflex time”, wanneer een vijand jou ontdekt vertraagt de tijd enkele seconden waardoor jij nog snel kan proberen om hem uit te schakelen zodat hij niet de rest van zijn unit kan waarschuwen, en jij toch nog ongemerkt je missie kan verder zetten. Ook beschik je nu over een paard om vlot door de toch best grote levels voort te kunnen bewegen, je kan natuurlijk ook een helikopter oproepen om je van punt “A” naar punt “B” te vervoeren, maar dit kost uiteraard dan weer gmp, wat je natuurlijk nuttiger kunt besteden. Erg handig is ook het feit dat je aan de flanken van je paard kan gaan hangen zodat je rustig een vijand kan passeren zonder dat deze je ziet, want een paard alleen kan toch geen moeilijkheden bezorgen toch?

Wat ook zeker vermeld moet worden is dat de game er door de Fox-engine er fenomenaal goed uitziet. De graphics zijn van een ongekend hoog niveau waardoor zowel de omgevingen als de personages er levensecht uitzien, echt een lust voor het oog. Ook het geluid stelt niet teleur ook al is het even wennen dat David Hayter niet meer de stem van Snake inspreekt, de prestaties van de voice acteurs zijn geweldig, het is van een zodoende hoog niveau dat het wel lijkt alsof je echt naar een hollywood productie aan het kijken bent, zo vind ik dat de stem van Snake – die nu door kiefer sutherland word ingesproken – erg goed past bij het personage, waardoor je David Hayter niet snel zal missen.

Conclusie:

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain is een waar meesterwerk geworden, de gameplay is tot in de puntjes perfect uitgewerkt; Samen met het verhaal en het mother base management systeem is het – in mijn ogen althans – één van de beste games ooit. het totaal plaatje is bijna perfect te noemen en nooit krijg je het gevoel dat je iets nutteloos aan het doen bent, zelfs niet tijdens de side-ops missies, alles heeft wel een nuttig doel.

Good

  • Sterk uitgewerkte open wereld
  • Sterke gameplay die ruimte laat tot improvisatie
  • Zeer mooie graphics
  • Zeer goede voice cast

Bad

  • Verhaal iets minder sterk aanwezig dan in de voorgaande MGS games
9.5

Fantastisch

Jimmy "Verjim" is een gedreven gamer, met Tekken als zijn all-time favoriet. Aangevoerd door alle beschikbare soorten koffie, speelt hij elke game op zijn pad en zorgt ervoor dat zijn lezers precies weten waar games in uitblinken of net mis lopen. Overdag is hij actief bezig met fotografie, maar wanneer de schaduw valt, zal de pen van deze oprichter en hoofdredacteur genadeloos inkt doen vloeien

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Lost Password