Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1

Release Datum:Genre:, Platform:, , , , , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Ondanks dat de Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1 ondertussen alweer een tijdje uit is, kregen wij afgelopen week alsnog een review code toegestuurd. Gelukkig staat deze reeks bekend als tijdloze klassiekers, dus voor ons is het in elk geval geen probleem om de game wat later te reviewen. Integendeel, met heel veel plezier begon ik opnieuw aan deze legendarische reeks. De serie, die bekend staat om zijn mix van actie, stealth en narratieve complexiteit, is weer opnieuw tot leven gebracht in de vorm van de Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1. Deze collectie is een uitgebreid pakket dat drie belangrijke titels uit de serie weet te bundelen, samen met een overvloed aan bonusmateriaal.

De collectie weet voor mij vrijwel meteen nostalgische gevoelens op te wekken. Zelf speel ik de reeks sinds 1998 met de release van de eerste Metal Gear Solid-game. Destijds was al snel duidelijk dat we hier wel met een heel bijzondere titel te maken hadden. De gameplay was voor die tijd indrukwekkend, en de manier waarop het verhaal gebracht werd was voor die tijd bijna ongezien in games. Ook MGS2 en MGS3 slagen erin om mij meteen weer naar het verleden te zuigen, en ook deze games heb ik op hun release in respectievelijk 2002 en 2005 gespeeld. Deze delen zetten de lijn die neergezet was door de eerste game ongehinderd voort en verbeterde deze op een indrukwekkende wijze. Dit heeft ervoor gezorgd dat de reeks een cult-status heeft bereikt en de games gezien worden als tijdloze klassiekers.

Metal gear Solid 2

Metal Gear Solid 1

Metal Gear Solid 1, het eerste spel in de collectie, markeerde de overgang van de franchise naar 3D toen het in 1998 op de PlayStation verscheen. Het was het geesteskind van Hideo Kojima, die de beperkingen van de hardware van de console op ingenieuze wijze gebruikte om een op stealth gebaseerde actiegame te creëren die revolutionair was voor die tijd. Het verhaal rond hoofdrolspeler Solid Snake werd geprezen om zijn diepgang en filmische kwaliteit en zette een nieuwe standaard voor het vertellen van verhalen in videogames. Een tendens die ook nu nog wordt voortgezet in moderne games.

Metal Gear Solid 2

Na het succes van de eerste game werd in 2001 Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty uitgebracht. Het nam de basis die was gelegd door zijn voorganger en breidde deze uit met verbeterde graphics, complexere gameplay-mechanics en een verhaal dat zich verdiepte in thema’s als digitale informatiecontrole en identiteit. Het spel kreeg gemengde reacties vanwege de onconventionele verhaalkeuzes, met name de introductie van een nieuw hoofdpersonage, Raiden. Desondanks werd de gameplay hier op punt gezet, en waren spelers onder de indruk van de ongelooflijke details die te vinden waren in de levels.

Metal Gear Solid 3

Metal Gear Solid 3: Snake Eater, het derde deel in de serie, sloeg een andere weg in door het verhaal in het verleden te plaatsen tijdens de Koude Oorlog. Het introduceerde overlevingselementen in de gameplay en richtte zich op het oorsprongsverhaal van Big Boss, een centraal personage in de serie. De game werd wederom geprezen om het meeslepende verhaal, de memorabele eindbaasgevechten en de diepgang van de gameplay.

Metal Gear Solid 2

De tand des tijds

De drie games in Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1 zijn natuurgetrouw bewaard gebleven en ze spelen zoals toen ze voor het eerst werden uitgebracht. Spelers moeten er echter rekening mee houden dat de besturing een beetje verouderd kan aanvoelen, vooral voor degenen die nieuw zijn in de serie.

Metal Gear Solid 1 is weliswaar een PS1-titel, maar biedt nog steeds een leuke ervaring. De stealth-mechanieken zijn naar hedendaagse maatstaven eenvoudig, maar nog steeds boeiend. Het verhaal van de game, met een mix van serieuze thema’s en zelfbewuste humor, is nog steeds even meeslepend. Grafisch is de titel echter wel achterhaald, het ziet er op moderne tv’s niet echt mooi meer uit.

Metal Gear Solid 2 lijkt met zijn ingewikkelde verhaal en complexe gameplay in eerste instantie misschien ontmoedigend voor nieuwe spelers. Maar als je het eenmaal onder de knie hebt, bied de gameplay een diepe en bevredigende ervaring. Het verhaal is controversieel, maar tot nadenken stemmend en gelaagd. Echter merk je ook hier zijn leeftijd vanwege het controleschema. Het is wat omslachtig om met je wapen te mikken, waardoor je af en toe wat aan het sukkelen bent om ongezien een vijand neer te leggen. Echter blijft het pistool met de verdovende pijltjes geweldig om mee te spelen en te experimenteren. Maar de “waaw” factor is in de loop van de jaren echter wel verdwenen.

Metal Gear Solid 3 is waarschijnlijk de beste van de drie games. De overlevingsmechanismen in combinatie met de stealth-gameplay zorgen voor een unieke en boeiende ervaring. Het verhaal, dat ingaat op de oorsprong van Metal Gear, is meeslepend en emotioneel gebracht. Het verhaal blijft modern en is nog steeds relevant voor deze tijd. Het enige wat hier zijn leeftijd laat voelen zijn de verouderde besturing.

Metal Gear Solid

Bonus inhoud

De Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1 biedt niet alleen de drie hoofdgames van de franchise. Het bevat ook een groot aantal bonuscontent die het totaalpakket verbetert. Hieronder vallen extra missies, digitale graphic novels, screenplays en soundtracks. De bonuscontent voegt veel waarde toe aan de collectie en biedt meer inzicht in de lore van de serie en extra spelervaringen.

Metal Gear en Snake’s Revenge

Naast de hoofdtitels bevat de collectie ook de originele Metal Gear en het niet-canonieke vervolg, Metal Gear: Snake’s Revenge. Deze spellen, oorspronkelijk uitgebracht op respectievelijk de MSX2 en NES, bieden een kijkje in de begindagen van de franchise. Hoewel de gameplay gedateerd aanvoelt in vergelijking met de latere games, zijn het belangrijke stukken uit de Metal Gear geschiedenis. Bovendien is het leuk om eens het absolute begin van de reeks te verkennen.

Metal Gear

Verouderde besturing

Eén gebied waarop de Master Collection de leeftijd van de games laat zien, is de besturing. De besturingsschema’s van de originele games, ontworpen voor oudere consoles, kunnen op moderne hardware onhandig en onintuïtief aanvoelen. Dit kan leiden tot momenten van frustratie, vooral tijdens spannende stealth-sequenties of uitdagende eindbaasgevechten. Je zal hierdoor meermaals per ongeluk een verkeerde actie uitvoeren, wat ertoe kan lijden dat je plots ontdekt wordt, of zelfs het loodje legt.

De games beginnen hun leeftijd te tonen

Ondanks de inspanningen om de originele games te behouden, kan de Master Collection niet helemaal verbergen dat dit oude games zijn. De graphics van Metal Gear Solid 1, hoewel nog steeds charmant op hun eigen manier, zijn merkbaar korrelig. Ook Metal Gear Solid 2 en 3, ondanks dat ze gebaseerd zijn op de HD-remasters, tonen nog steeds hun leeftijd in termen van visuals en besturing. Het meeslepende verhaal en de boeiende gameplay van deze games maken deze tekortkomingen echter meer dan goed. Door deze games opnieuw te spelen is het mij plots ook duidelijk geworden dat de games toch een remake kunnen gebruiken in plaats van een remaster. Gelukkig krijgen we binnenkort Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, de remake van het derde deel, waardoor we kunnen genieten van een moderne versie van MGS3. Hopelijk beslist Konami om dit ook te doen voor deel 1 en 2. Een mens mag dromen toch?

Metal Gear Solid 3

Metal Gear Solid: Master Collection Vol. 1 is een waardig eerbetoon aan een van de meest invloedrijke franchises in de geschiedenis van videogames. Het brengt drie klassieke titels samen met een schat aan bonuscontent, allemaal verpakt op een manier die past bij de legendarische status van de serie. Het is echter niet zonder gebreken. De verouderde besturing en visuele beperkingen zijn merkbaar en de structuur van de collectie kan onsamenhangend aanvoelen. Toch doen deze problemen niets af aan het feit dat dit een opmerkelijke collectie is die een unieke kans biedt om deze klassieke games opnieuw te bekijken of ze voor het eerst te ervaren. Uiteindelijk dient de Master Collection als een bewijs van de blijvende erfenis van de Metal Gear Solid-serie. Ondanks dat de games in bepaalde opzichten hun leeftijd hebben bewezen, blijven de boeiende verhaallijnen, unieke gameplaymechanieken en innovatieve ontwerpen schitteren, waardoor deze collectie een must-have is voor zowel fans van de serie als nieuwkomers.

• Tijdloze verhalen
  • Veel inhoud
  • De mogelijkheid om drie klassieke MGS-games te spelen op moderne toestellen