Matchpoint Tennis Championships

Matchpoint Tennis Championships
Matchpoint Tennis Championships
Release Datum:Genre:, Platform:, , , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Tennis is naast voetbal één van de populairste sporten die er zijn.  Net zoals alle sporten verleent ook tennis zich perfect voor een game. Een goede tennis game maken blijkt echter moeilijker dan het lijkt, want als we eerlijk mogen zijn is het ondertussen alweer jaren geleden dat we nog een echte top titel in dit genre hebben gekregen. In het verleden hadden we geweldige titels zoals Top Spin en Virtua Tennis, welke beide al lang van de aardbodem verdwenen lijken te zijn. Helaas is het sindsdien niet veel soeps meer op gebied van tennis games. Hopelijk weet Matchpoint Tennis Championships de streak van slechte tennis games te breken.

Wanneer je de game opzet wordt je vrijwel meteen in de tutorial geworpen.  In deze tutorial legt men je de controls haarfijn uit en kan je meteen alle soorten slagen en opslagen oefenen en leren gebruiken. De game leert je erg simpel aan hoe te serveren, hoe vlakke of topspin slagen te spelen, net als volleys, enz. Tijdens de tutorial blijkt meteen ook dat de besturing best fijn aanvoelt. Je tennisser laat zich vlotjes besturen waardoor je al vrij snel meekan met je tegenstanders. Dit is alvast een erg goed begin voor Matchpoint Tennis Championships, want de game laat zo meteen al een goede eerste indruk na.

Carrière maken

Je begint de carrièremodus door een eigen personage te maken. Echter valt al meteen op dat je helaas heel weinig opties hebt. Je kunt kiezen uit enkele generieke gezichten, kapsels en wat kleding. Van alles kan je ook de kleuren aanpassen, en dan houdt het op. Jammer, maar gelukkig draait het hier om gewoon om tennis spelen, dus dat gaan we meteen ook doen in de carrière mode.

In deze mode is het aan jou om de nummer één van de wereld te worden. Dat betekent dat je elke week belangrijke beslissingen moet nemen over je activiteiten.  Je ondergaat hierdoor meerdere trainingsroutines, oefenwedstrijden en kampioenschapswedstrijden terwijl je probeert naam te maken in deze prestigieuze sport. Als je deze wedstrijden wint, verdien je nieuwe uitrusting zoals rackets en schoenen die je MPT-punten, je spelersstatistieken, verhogen.

strengths and weaknesses

Een van de interessantere onderdelen van de carrière mode is het sterkte- en zwakte-systeem van het spel. Tijdens het tennissen geeft een pop-up aan wat de sterke en zwakke punten van de tegenstander zijn. Sterke punten kunnen variëren van een sterk backhandschot tot meer spin in topspin-shots, terwijl zwakke punten variëren van het niet kunnen spelen van crosscourt-shots tot angstig worden op breakpoints. Hierdoor kun je je strategie tijdens de wedstrijd aanpassen naargelang deze punten van je tegenstander en deze zo proberen onderuit te spelen.  Uiteindelijk zijn het ook  je prestaties op het veld die de groei van je personage en hun beloningen zullen bepalen. Na verloop van tijd zullen je statistieken zich ontwikkelen, waardoor je sterkere tegenstanders kunt verslaan. Zodra je goed genoeg bent, kun je de zwaarste toernooien en kampioenschappen aan.

Echter voelt de career mode helaas wat magertjes aan. Er zijn geen sponsorcontracten of blessureproblemen om rekening mee te houden, en je rolt eigenlijk gewoon van het ene onduidelijke tennistoernooi zonder licentie naar het volgende. Er zitten namelijk geen officiële echt bestaande toernooien in de game, zonde.

Dead or alive?

Dat is meteen ook het enige wat er te beleven valt in de carriere mode, je werkt matches en oefeningen af tot in het oneindige, zonder ook ooit ook maar 1 trofee of andere indicatie van dat je net een toernooi gewonnen hebt te zien krijgt. Na een match krijg je enkel een menu met een stijging van XP, en that’s it.

Er is geen trofee-presentatie na een finale, geen handdrukken tussen spelers, geen statistische overlays in de presentatie van de uitzending, en het kleine handjevol gezichten in het publiek wordt zo vaak hergebruikt dat het bijna lijkt alsof er mensen gekloond zijn om wat volk te hebben omdat 90% van de wereldpopulatie gestorven is na één of andere pandemie. Ik zou het nog bijna geloven ook, want hoewel de animaties van de spelers meer dan oké zijn, zien ze er verder op vlak van gezicht nogal doods uit. Alsof een vers lijk dat nog vlotjes kan bewegen op het veld staat.

Het is trouwens ook niet mogelijk om kledij van bekende merken vrij te spelen en te dragen, hoewel er wel bekende sponsors tijdens de match in beeld zijn, kan je zelf er niets van dragen. Ook dat doet mij vermoeden alsof dit spel in een postapocalyptische wereld afspeelt waarin niemand nog een moer geeft om merken.  Helaas is dat niet de bedoeling van het spel, dus jammer dat dit ontbreekt. Nu ben ik absoluut geen mode liefhebber, maar het zou bijdragen tot het realisme van deze game.  Buiten de career mode om kan je offline aan losse matches deelnemen. Toernooien vind je enkel terug in de carrière mode. Daarnaast is er ook een online-mode met crossplay voor de liefhebbers. Tot slot is er nog een vreemde afwezige, het is namelijk niet mogelijk om doubles matches te spelen, vreemd.

Hoewel het totaalpakket van Matchpoint Tennis Championships weinig te bieden heeft, betekend dit niet dat de game niet leuk is. De gameplay is gewoon goed, waardoor er gelukkig wel uren tennis plezier te beleven valt, althans als je door de magere presentatie heen kan kijken.  Matchpoint Tennis Championships haalt het helaas nog steeds niet  van klassiekers als Top Spin en Virtua Tennis, maar desondanks is de game wel één van de beste tennis games van de laatste jaren.  Zelfs met het gebrek aan echt bestaande toernooien zal een tennis fan genoeg plezier beleven kunnen aan deze game. Matchpoint Tennis Championships is in ieder geval al een kleine stap in de goede richting.

• Strakke controls
  • Sterktes en zwaktes systeem

• Beperkte presentatie