Mass Effect Legendary Edition

Mass Effect Legendary Edition
Mass Effect Legendary Edition
Release Datum:Genre:Platform:, , , , Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:,

Ah, Mass Effect, een game waar ik in het verleden al heel wat uurtjes aan heb versleten. Het mag geen geheim zijn dat ik best een groot liefhebber ben van alles wat met space en sci-fi te maken heeft. Hierdoor was ik natuurlijk al snel geïntrigeerd geraakt door de Mass Effect games. Bij elke release in het verleden heb ik elk uithoekje van het universum verkent, elke beschikbare planeet bezocht en bewandeld om ook daar met gezonde nieuwsgierigheid alles te verkennen.  Nu, 14 jaar na het startschot van deze serie herbezoeken we deze wereld en mogen we het originele verhaal opnieuw beleven met deze remaster van de eerste drie games uit het Mass Effect universum.

Ook 14 jaar na de originele release blijven deze games relevant. Mass Effect liet tenslotte zien hoe verhalende keuzes in een game gedaan moesten worden. Elke actie die je onderneemt en elke keuze in een gesprek hebben invloed op het verdere verloop van het verhaal. Keuzes die je maakt in het eerste deel zullen zijn effect laten voelen in zowel het tweede als derde deel. Wanneer je aan één van de twee vervolgen begint krijg je de optie om een save uit de vorige game te gebruiken, om zo de keuzes te importeren naar het nieuwe deel. Hierdoor zal je de gevolgen van de gemaakte keuzes in een eerder deel nog steeds moeten dragen.

Paragon or Renegade

De keuzes die je maakt zullen ook invloed hebben over hoe andere personages op je zullen reageren.  De game beschikt over een moraal systeem, waarin acties Paragon of Renegade points genereren.  Paragon staat voor goedaardige keuzes, terwijl Renegade dan weer staat voor grove of rechtuit kwaadaardige keuzes en reacties. In Mass Effect werkt dit moraalsysteem wel wat anders dan in de meeste games. Meestal gaat de balans naar volledig goed of volledig kwaad, en is er geen, of amper een grijze zone.  Hier is dit er wel. Je kan namelijk balanceren en in een playtrough zowel Paragon en Renegade points scoren. Zelfs als jouw Commander Shepard een brave goedzak is, kan je alsnog een bedenkelijke keuze maken zonder dat iedereen meteen slecht over je denkt. Dit werkt dus een beetje zoals in het echte leven. Iedereen maakt tenslotte wel eens een slechte keuze, of kan eens een slechte dag hebben, alsook Shepard. Je kan natuurlijk ook op een manier spelen zodat je wel volledig goed of slecht bent, met als gevolg dat iedereen Shepard bijna zal aanbidden, of uit angst zich uit de voeten zal maken wanneer ze hem of haar aanschouwen.

In het eerste deel van deze trilogie werkt dit systeem met punten die je krijgt voor bepaalde acties. Deze punten unlocken ook de passieve charm en/of intimidate skills. Wanneer je levelt kan je ook hierin punten stoppen, om charmanter over te komen, of beter te zijn in intimideren.  Wanneer je in één of beiden voldoende skillpoints hebt gestopt kan je tijdens sommige conversaties een Paragon of Renegade optie kiezen, om zo op een vriendelijke manier een probleem uit te praten, of net op te lossen, door agressief te intimideren. Door dit te gebruiken kan je er zelfs voor zorgen dat er geen gevecht uitbreekt, of net wel natuurlijk wanneer je wat extra XP wil, of nog wat meer bloed wil vergieten omdat je dat nu eenmaal leuk lijkt, het kan als je wil. In deel 2 en drie werkt het systeem niet met punten, maar met percentages.  Hier heb je ook niet de charm of intimidate skill, de optie om een Paragon of Renegade antwoord te geven komt voort uit het totaal berekende percentage. Dit komt natuurlijker over en zorgt voor een betere flow doorheen het levelen en het verhaal.

Mass Effect

Mass Effect Legendary Edition is een remaster van de eerste drie games, dus je mag je aan best wel wat verbeteringen gaan verwachten.  Dit valt vooral op in de eerste game, die ondertussen toch al wat verouderd aanvoelde. We hebben het hier tenslotte over een game die ondertussen al aan het puberen is. Zoals het normaal is bij een 14-jarige brengt dit dan ook de nodige veranderingen met zich mee.  Allereerst zijn alle character models op vlak van design gelijkgetrokken met de andere games. Zo kan je nu bij het starten van de eerste game de iconische femshep uit ME3 spelen. Al is het originele design ook nog steeds beschikbaar voor liefhebbers. Verder heeft de game, net als ME2 en ME3 ook nieuwe toeters en bellen gekregen op gebied van graphics. De games zijn geremastered in 4K en de in game lichteffecten zijn opgewaardeerd. Alles ziet er glimmender en meer gedetailleerd uit en de games draaien met een zeer stabiele framerate.

Naast visuele verbeteringen zijn er ook gameplay en quality of life verbeteringen te merken. Allereerst zijn de liften veel sneller geworden, waardoor je geduld niet meer op de proef gesteld wordt telkens je een lift gebruikt.  Het mikken met wapens is  verbeterd, net als de AI en camera’s.  De controls zijn verder in lijn getrokken met ME2 en 3. En zijn de wapens opnieuw gebalanceerd en worden ze niet meer beperkt door je klasse. Voortaan kan elke charachter class elk wapen gebruiken.  Ik heb het hier momenteel enkel over de eerste game, dit komt omdat hier de meeste verbeteringen te vinden zijn. ME2 en 3 zien er natuurlijk ook veel beter uit, maar dit valt toch wat minder op gezien deze games al een grote verbetering waren tegenover het eerste deel. De laatste twee games beschikken uiteraard ook over dezelfde grafische verbeteringen, op vlak van gameplay is er hier niet zo heel veel veranderd.

Let’s Ride

Een puntje van kritiek uit de eerste Mass Effect game was dat de Mako, je rover om planeten mee te verkennen, zeer moeilijk te besturen was. Dit is meteen ook opgelost in deze remaster. De besturing is zeer intuïtief geworden, en werkt stukken beter dan in de originele game. Het wagentje valt veel makkelijker te besturen, en ook het mikken met je wapens voelt veel beter aan. Verder heeft de Mako nog een upgrade gekregen. Je kon voordien enkel rondrijden, schieten en springen met je Mako. Nu is er ook een turbo boost toegevoegd. Deze zorgt ervoor dat je een korte speedboost hebt om makkelijker over hogere obstakels te kunnen klimmen. Iets wat in het origineel af en toe wat lastig was wanneer je niet voldoende snelheid kon maken.

Deze boost staat los van je jump jets, waardoor je deze in combinatie kan gebruiken zonder dat de cooldown effect heeft op beide functies. In het origineel moest je ook opletten dat je niet in lava reed, want dan was het meteen game over. Dit is ook aangepakt, je hebt nu nog de kans om hier uit te raken voordat je missie faalt vanwege de schade die je hierdoor oploopt.

Old but shiny

Volgens BioWare zou ook het coversysteem verbeterd moeten zijn, maar hier heb ik zelf niet zoveel van gemerkt. Shepard neemt nog steeds onhandig cover, en zal dit zelfs niet altijd doen wanneer je dit toch probeert te doen. Hierdoor heb ik na een tijdje het coversysteem genegeerd, en ben ik tijdens vuurgevechten simpelweg achter een muurtje of pilaar gaan staan om zo vijandelijk vuur te vermijden. Dit is mij net iets effectiever gebleken dan het coversysteem, want ik werd hierdoor net te vaak geraakt omdat Shepard niet in cover wou gaan.

Dit is niet het enige waaraan je merkt dat je hier eigenlijk een oude game in een nieuw jasje aan het spelen bent. Zo voelen de animaties wat verouderd aan. Alle personages lopen nogal stijfjes en onnatuurlijk rond. Hetzelfde geld voor gezichtsuitdrukkingen en lip sync. Hier laat de game goed zien dat deze al wat jaartjes ouder is. De technologie hierrond heeft op al die jaren natuurlijk niet stilgestaan, waardoor we ondertussen toch wel verwent zijn geraakt door al dat realisme. Het is niet zo dat dit je uit de game haalt, maar het valt toch best wel op hoe verouderd dit ondertussen is. Gelukkig is dit dankzij het geweldige verhaal en de voice acting die hedendaags nog steeds top is, geen spelbreker.

Mass Effect Legendary Edition is perfect om gamers de gloriedagen van de reeks te laten beleven. Helaas zijn er genoeg mensen die hun introductie tot de reeks hebben beleeft in Mass Effect Andromeda. Hoewel ook deze game zeker geen slechte game is, was deze toch niet zo goed ontvangen door pers en fans. Hoewel de gameplay zeer goed is van dat deel, was het verhaal, hoewel nog steeds vermakelijk, ondermaats voor een Mass Effect game. Gamers voelden het gemis van Shepard net iets te hard vermoed ik. Ook de verwachtingen van Andromeda waren wellicht wat te hoog. Door deze kritieken had de naam Mass Effect en BioWare zelf wat deuken opgelopen op vlak van reputatie. Hopelijk kan deze game aan nieuwkomers tonen hoe geweldig de originele trilogie wel niet is.

Ook voor oudgediende gamers is deze versie een heerlijk weerzien met de originele trilogie. De game oogt en voelt vele beter dan de originele releases, waardoor het een feest is om deze te herspelen. Deze remaster bevat ook meer dan 40 DLC’s voor de drie games die destijds afzonderlijk bijgekocht konden worden.  Deze keer zijn ze perfect verweven in je avontuur, waardoor ze op het juiste moment in het verhaal beschikbaar komen, waardoor deze extra’s nog natuurlijker overkomen in het verhaal.

Dankzij de vele verbeteringen is deze game een must-play voor zowel oude fans als nieuwsgierige nieuwkomers. Zelfs iemand als ik die de games destijds uitgebreid verkent hebben kunnen nog nieuwe situaties ontdekken vanwege de schaal van deze games. Voor mij zorgt Mass Effect Legendary Edition voor een blij weerzien met deze legendarische trilogie. Hoewel de game af en toe toch wat verouderd kan aanvoelen, mag dat zeker de pret niet onderdrukken.

• Drie geweldige games in één pakket
  • Visuele vebeteringen
  • Verbeterde gameplay