Marvel’s Avengers

Marvel’s Avengers
Marvel’s Avengers

Het is al een hele tijd geleden dat Square Enix een eerste teaser trailer op de wereld losliet van Marvel’s Avengers, 2017 om exact te zijn. En nadien is het eigenlijk best stil geweest rond deze titel. Maar nu anno 2020 kunnen we er eindelijk mee aan de slag! Nu ben ik enorm benieuwd wat de game allemaal in petto heeft, jullie ook vermoed ik?

A-Day

Enkele weken geleden speelde ik de bèta van Marvel’s Avengers en toen was ik niet heel zeker wat ik er van moest vinden. Er zit enorm veel potentieel in deze game om iets geweldig van te maken, maar dit potentieel werd niet volledig benut naar mijn mening. Deze mening is nu na het spelen van de volledige game toch iets meer gekanteld naar het positieve. Bepaalde dingen waar ik me aan stoorde in de bèta waren precies ook verdwenen, wat een heel aangenaam gevoel is!

Het verhaal begint op een fandag van de Avengers, of zoals het later word genoemd: A-Day. De jonge Kamala Kahn is aanwezig als superfan van de Avengers en ontmoet ze hier stuk voor stuk voor het eerst in het echt. Wat een geweldige dag! Of dat dacht ze toch althans. Terwijl Captain America de nieuwe Helicarrier aankondigt, wordt de aandacht afgeleid door explosies op de brug verderop. En hier start dan de gameplay demo die we allemaal gezien hebben waar je van elke Avenger al eens kan ‘proeven’.

De nieuwe Helicarrier haalt zijn energie uit een nieuwe bron die Bruce Banner samen met wetenschapper George Tarleton heeft ontdekt. Ze hebben de hiervoor een Terrigen kristal gebruikt en dat hebben ze zich achteraf stevig beklaagd. Door de aanval is de Helicarrier volledig verwoest en is de kristal veranderd in een mist die mensen speciale superkrachten kunnen geven. En zo kennen we Kamala Kahn op de dag van vandaag als Ms Marvel. Zij heeft er haar missie van gemaakt om alle Avengers weer op te trommelen om samen tegen AIM te vechten. AIM is opgericht door George Tarleton om de Inhumans, mensen die krachten hebben gekregen op A-Day, te genezen. Maar achter de schermen heeft George net iets andere plannen dan hij beloofd. En dat laten de Avengers niet zomaar gebeuren! Ik kan hier alleszins nog uren over tateren maar één ding was wel al zeker na de eerste uren in de campaign: ik was echt hooked aan het verhaal! En het werd er alleen maar beter op.

Feeling like a superhero

Wat voor mij enorm belangrijk is in dit soort games is dat je voelt hoe krachtig je personage wel is. Bijvoorbeeld Kratos uit de meest recente God of War is een badass in elke taal en dat voel je ook als je de game speelt. Dit aspect is nét nog belangrijker in een superhero game. Als ik de Mjölnir met volle kracht richting een vijand zwier moet dit correct aanvoelen, dit gevoel had ik totaal niet als ik de bèta speelde. Maar daar hebben ze toch nog wat aan gesleuteld want dat gevoel was er nu absoluut wel! Het enige waar ik me mateloos aan stoorde is dat het beeld bijna constant aan het trillen was, ook wel screen shaken genoemd. En ook de controller die 95% doorheen het verhaal aan het trillen was. Zelfs tijdens cutscenes waar de personages gewoon stilstonden en met elkaar aan het praten waren. Al een geluk kan je dit in de instellingen uitzetten, anders zou je wel eens misselijk kunnen worden.

Dit is meteen de uitgelezen moment om het even te hebben over de gameplay. De combat is niet per sé vernieuwend voor deze generatie van games, maar zit best goed in het algemeen. Het belangrijkste is dat de combat best vlotjes speelt ondanks dat de levels soms nogal chaotisch kunnen overkomen. De game kan met momenten ook best pittig zijn en dan kan je best even terugtrekken en je overzicht bewaren alvorens weer in gevecht te gaan. Elke hero heeft ook zijn of haar eigen skill tree. Hier kan je, uiteraard, nieuwe skills vrijspelen telkens wanneer je een level stijgt. De helden waar je trouwens mee kan spelen na het verhaal uit te spelen zijn Ms Marvel, Hulk, Iron Man, Black Widow, Thor en Captain America.

War Tables, invisible loot & factions

Om de opbouw van deze game te vergelijken met een andere game is het naar mijn mening Destiny, de FPS MMO van Bungie. Je hebt twee social spaces waaronder de Helicarrier, ‘The Chimera’. Hier kan je een War Table vinden om alle missies te starten. Eens je een missie hebt uitgespeeld, keer je weer terug naar de social space om daar weer een nieuwe missie op te starten als je er klaar voor bent. Op The Chimera kan je trouwens je helden beter leren kennen door de HARM challenges. De HARM room is een virtuele simulatie waar elke hero zich eens kan uitleven op virtuele vijanden en zo hun moveset te finetunen. Elke missie heeft ook een power level net zoals de Avengers. Zo zie je meteen of je sterk genoeg bent om deze missie aan te gaan of niet.

Het loot systeem is redelijk straight forward en makkelijk te begrijpen. Doorheen de missies verzamel je stukken uitrusting voor de hero waarmee je op dat moment speelt. Dus speel je niet graag met Ms Marvel ga je voor haar ook niet veel loot vinden. Zeker niet als je constant met Thor speelt bijvoorbeeld. Alle loot die je kan vinden hebben ook een power level waarmee je hero ook in zijn level kan stijgen. Deze uitrusting kan je trouwens ook nog eens upgraden door bepaalde materialen erin te pompen. Het enige enorme nadeel is dat dit zich alleen maar in cijfers vertaald en niet in looks. Alle loot die je equipped is namelijk niet zichtbaar op je hero zelf. Dus in the end lijkt me het hele loot systeem een beetje nutteloos te zijn op deze manier. De enige manier om je hero wat aan te passen is met skins die je door het spel te spelen kan vrijspelen en/of er cash in te pompen.

Er zijn ook nog twee factions die altijd wel wat opdrachten hebben klaarstaan voor jou, namelijk SHIELD en de Inhumans. Zij hebben elke dag nieuwe uitdagingen staan die je kan voltooien voor XP te krijgen voor deze specifieke factions. Door je faction level te doen stijgen krijg je toegang tot nieuwe loot die je dan kopen met in-game currency. Er is dus na je het verhaal hebt uitgespeeld nog best wat te beleven.

Micro-f*cking-transactions

En dan het grootste dieptepunt van de game, microtransacties. Een triple-A game van rond de 60 euro hoort geen microtransacties meer te hebben anno 2020. Ik denk dat we onze fair share van geklaag en miserie daar al van gezien hebben. Ze hebben al een geluk niet teveel naar EA gekeken en de microtransacties zijn puur cosmetische items die je kan kopen. Ze hebben hier ook de battle pas stijl ingevoerd waar je tier per tier nieuwe dingen kan vrijspelen. Je kan ze ook krijgen door de game te spelen en challenges af te werken maar daar ben je best een tijdje mee bezig en is allesbehalve de moeite.

Zolang deze skins de ‘lelijke’ gezichten van de helden verbergen, kan ik er ergens nog mee leven maar zelf zal ik er geen cent aan uitgeven. En ja, aan de nieuwe gezichten kan ik niet wennen en vind ik persoonlijk ook niet echt goed uitgewerkt. Het haar van de helden lijken wel van het PS3 tijdperk te komen, dat ben ik niet gewoon van Square Enix. Maar ik moet wel zeggen dat de voice acting dit volledig goedmaakt! Nolan North als Iron Man en Troy Baker als de Hulk is zeker een meerwaarde! Ook Kamala Kahn als superfan wat snel irritant kan worden, is enorm overtuigend gebracht!

Nu de grote vraag: Is Marvel’s Avengers de moeite waard? Ben je fan van het Marvel universum en speel je graag met je favoriete helden, dan kan ik volmondig ‘ja’ zeggen. Ben je op zoek naar een diepgaande superhero game waar je innovatieve gameplay mechanics gaat ontdekken, dan ga ik je helaas moeten teleurstellen. Het verhaal is enorm meeslepend en smaakt naar meer en zelfs na het verhaal is er nog uren gameplay om je door te worstelen. Het feit dat je het verschil enorm voelt tussen alle heroes waar je mee kan spelen is voor mij een enorme troef die ze hebben uitgespeeld. Hopelijk zijn de DLC heroes ook zo goed uitgewerkt.

Moest het nog niet zijn opgevallen ben ik absoluut geen fan van microtransacties en ze horen ook absoluut niet thuis in deze game. Maar helaas, ze zijn toch aanwezig. Je bent zeker niet verplicht om er iets van aan te kopen aangezien het toch maar puur over cosmetische items gaat. Daarnaast voelt het loot systeem ook een beetje ‘out of place’ en kan nog wel een goede upgrade gebruiken. De game heeft enorm veel potentieel om iets geweldig te worden over de komende jaren heen, en ik heb er wel vertrouwen in dat er nog goed gesleuteld gaat worden aan Marvel’s Avengers. Als laatste wil ik nog zeggen AVENGERS ASSEMB… niet? Ah oké, ik vind de deur zelf wel.

• Sterk verhaal
  • Je voelt dat je met superhelden aan het spelen bent
  • Vlotte combat