Hands-on Preview: Marvel’s Avengers

Hands-on Preview: Marvel’s Avengers
Hands-on Preview: Marvel’s Avengers
Release Datum:Genre:Platform:, , Ontwikkelaar:, Uitgever:Getest op:

Avengers assemble! Onze drie Avengers Niels, Kevin en Dylan hebben afgelopen weekend hun superkrachten kunnen ontdekken in de closed bèta van de nieuwe Avengers game van Square Enix. In hoeverre ze weggeblazen waren van deze aankomende game lees je uiteraard in deze preview!

Niels

Ik ben een grote fan van superhelden en natuurlijk dus ook van de Avengers. Na het spelen van Marvel’s Spider-Man was ik alvast erg enthousiast om aan deze game te beginnen. De preview startte op de Manhattan Bridge waar we onmiddellijk in de actie worden gesmeten. Op enkele minuten tijd speelde ik korte segmenten als Thor, Iron Man, Hulk, Black Widow en Captain America in de openingsmissie. Helaas voelde ik niet echt de impact van het spelen met een superheld zoals dit wel het geval is in andere games in dit genre. Welk genre? De game speelt vooral als een “Hack and Slash” game waardoor je best wel wat mogelijkheden hebt tot combo’s en speciale moves, maar dankzij de vele generieke vijanden en de vrij sterke slechte superhelden voelde Thor soms zwakker aan als pakweg Kratos uit God of War.

Grafisch ziet het spel er ook iets minder uit dan wat ik gewoon was na Spider-Man, maar ik ben niet de persoon die een spel hierop afrekent. Waar ik meer moeite mee had, was de voice-acting en de keuze van stemacteurs. Dat we de Hollywood-sterren niet horen is uiteraard normaal, dat zou gewoonweg té duur zijn. Maar zelfs voice-actors van de Marvel Lego games pasten beter bij de personages. Verder ervaarde ik wel eens wat framedrops in de meer chaotische gevechten, maar dit kan in de finale game wel al verholpen zijn (hopelijk toch).

Eenmaal je echter wat langer aan het spelen bent, merk je toch dat de game wel potentieel heeft. De combat is uitgebreid genoeg om niet te snel te vervelen. Bovendien kan je met Iron Man zelf rondvliegen of met Black Widow en Ms. Marvel rondslingeren zoals Spider-Man! Probeer wel niet te ver van het huidige gebied af te wijken want dan sterf je, met andere woorden: exploratie is er niet in de lineaire missies. Ms. Marvel speelt overigens een grote rol in dit spel en deed mij heel hard denken aan een ander rekbaar personage uit de One Piece reeks. Het verhaal leek me op het eerste zicht niet zo heel interessant, maar ik vind dat ik toch meer van het verhaal moet ontdekken vooraleer ik daar mijn mening over kan uitbrengen. Voorlopig kan ik alvast zeggen dat ze een beetje inspiratie haalden bij de X-Men en er nu dus overal links en rechts mensen superkrachten ontdekken maar daar niet zo blij mee zijn.

Zo een warm zomers, weekendje, is eigenlijk gewoonweg te kort om voldoende te spelen en ik heb het idee dat ik toch wel nog wat meer tijd nodig had om dit spel al aan te kunnen raden of niet. Wat ik wel al kan zeggen, is dat het de bedoeling is dat Square in de komende maanden na de release nog een hoop mondjesmaat gaat releasen om spelers te laten terugkomen. Intussen kan je missies opnieuw en opnieuw spelen om je personage verder uit te bouwen, alleen of met vrienden online. Daarnaast zijn er nog Drop Zone en War Zone missies, waarvan de eerste korte missies zijn met één bepaald doel (verslaan van een slechterik of een AIM facility uitschakelen). War Zone missies plaatsen jou en maximum 4 andere spelers samen in een groot speelveld met hordes aan vijanden om samen af te slachten.

Hoe dan ook, er komen nog enkele open bèta weekends aan dus laten we er komend weekend alvast weer even induiken!

Ook ik haalde mijn cape uit mijn kleerkast dit weekend. Iedereen heeft ooit wel gefantaseerd om als superheld door het leven te gaan en nu we de kans krijgen om niet gewoon als filmkijker betrokken te zijn maar als actieve gamer, hoop ik dat we ergens wat voldoening krijgen. Uiteraard is alles ‘slechts’ een spel, maar dit wilt ook zeggen dat er oneindig veel mogelijkheden en opties zijn. De game-industrie heeft immers geen echte grenzen en kan monden open laten vallen, angstzweet doen uitslaan, hartslagen tot het maximum doen stijgen en…. mensen teleurstellen.

Als je een game maakt waar een hele opbouw en franchise van bestaat, vind ik dat de game moet kloppen in het plaatje. Helaas kreeg ik bij deze bèta nog niet het gevoel dat dit lukt in deze game. Dit was één van de eerste dingen die me opvielen, en eerlijk gezegd wat stoorde. Zonder achtergrondinformatie of verhaal, en dus met de veronderstelling dat je als volwaardige superheld speelt, verwacht je in de huid te kruipen van deze befaamde marvelhelden. Als je de kans krijgt om, bijvoorbeeld, als de Hulk te spelen moet er al een erg goede verklaring zijn die uitlegt waarom je een doodnormale mens niet onmiddellijk vermorzeld met een simpele klap. In het spel zijn er immers meerdere slagen nodig om een standaard persoon te verslaan. Toegegeven kwam er wat armor bij kijken maar dan nog voelde het geheel als een onlogische gebeuren. Gelukkig kom je ook de, te verwachten, superschurken en andere krachtige tegenstanders tegen die volledig in het verhaal en concept passen. Ok, dit alles klinkt, voor iemand die een game met uitdaging wilt, als een contradictie op zich. Toch zijn er meerdere games en verhalen, gebaseerd op franchisen en reeksen, die hier wel in slagen. Toegegeven, er volgt waarschijnlijk nog veel diepgang en uitbreiding in het verhaal wat misschien het één en ander zal uitbreiden. Dit is, voor mij, alvast iets wat zeker nodig is en uitgewerkt dient te worden.

De gameplay viel me niet zo vlot in handen als ik wou. Ik zie, net zoals Niels, het potentieel wel in de game en de combat, maar wil hier nog wat kantjes bijgeschaafd zien eer het spel afgewerkt is. Het opstarten van het spel liet je erg vlot wisselen van personage en maakte heel duidelijk dat iedere superheld zijn krachten en talenten op zijn eigen unieke manier gebruikt en dat hier een gepersonaliseerde besturing bij hoort. Deze boodschap kwam alvast heel duidelijk aan maar ik had persoonlijk liever wat uitgebreider met onze helden gespeeld eer ik overschakelde. Dit vooral om de kneepjes goed in de vingers te krijgen. Gelukkig krijg je al snel toegang tot de rest van het verhaal en andere speelopties. Vanaf dan speel je voor langere tijden als de personages en krijg je de kans om hen echt te leren kennen.

Dylan

Als er iets is waar ik ondertussen iets van ken dan is het wel Marvel en zijn verschillende universums. Ook de Avengers zijn daar geen uitzondering in en toen de game werd aangekondigd was er een groot vraagteken af te lezen op mijn gezicht? Wat is er gebeurd met de vertrouwde stemmen en gezichten van onze vrienden? Op zich geen probleem, maar ik persoonlijk kan er zeer moeilijk aan wennen. Of althans de fanboy in mij. Maar zoals Niels al zei, zou dit de game wel eens enorm duur kunnen maken voor de uitgevers en daar heb ik alle begrip voor. Waar ik iets minder begrip voor heb, is dat de game grafisch ook best wat teleurstellend is naar mijn mening. Voornamelijk de gezichten van de helden kunnen nog wel een goede opknapbeurt gebruiken. De omgevingen zijn beter in orde en hebben wel wat te bieden, zolang je binnen de grenzen van het spelgebied blijft anders wordt je op de vingers getikt.

Qua gameplay zit ik wat in een tweestrijd en moet ik ook akkoord gaan met mijn collega’s hierboven. Ik mis wat het gevoel dat ik met superhelden aan het spelen ben. Een dikke vuist van Captain America mag niet hetzelfde aanvoelen als elke gemiddelde hack and slasher. Daar moet kracht achter zitten en moet je kunnen voelen. Hetzelfde met de Mjölnir van Thor, die wil je niet in volle vaart tegen je gezicht krijgen. Het hele RPG-systeem achter de schermen heeft enorm veel potentieel, maar functioneert momenteel nog niet naar behoren voor mij. Hopelijk kan er nog wat gesleuteld worden aan de game voor release want momenteel ben ik niet helemaal overtuigd om hem op release binnen te halen. Maar de gehele ervaring smaakt wel naar meer!