Mario Strikers: Battle League Football

Mario Strikers: Battle League Football
Mario Strikers: Battle League Football
Release Datum:Genre:, , Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Wie mijn reviews al langer volgt en al enkele sport-gerelateerde games heeft weten reviewen, weet dat ik bitter weinig heb met sport en sport games. Wil dat zeggen dat ik zelf niet sportief ben? Nee, dat dan weer niet, maar ik ben niet het type persoon dat plezier haalt uit een potje Fifa of het kijken van een sport wedstrijd op televisie. Voetbal is daar dus ook geen uitzondering op. Waar ik echter wel altijd een uitzondering voor gemaakt heb, zijn de sport games die het niet zo nauw nemen met de realiteit, en de Mario sport titels vallen hier dus steevast onder. Na Mario Tennis en Mario Golf op de Switch te zien verschijnen, kregen we eindelijk ook een nieuwe Mario Strikers game. Eens kijken of deze game een mooie trap in de goal is geworden.

Learning to master

De laatste Mario Strikers game, Mario Strikers: Charged Football, verscheen in 2007 en scoorde vrij goed. Zelf heb ik de game ook heel wat gespeeld met vrienden en het zorgde toch steeds voor leuke avonden vol plezier. Toch had het spel wat minpuntjes zoals het gebrek aan een uitgewerkte single-player campagne en het niet kunnen skippen van de Mega Strikes animaties. Jammer genoeg moet ik alvast melden dat ook hier een single-player campagne mist, zoals we bijvoorbeeld zagen in Mario Golf of Mario Tennis, maar dat kan gelukkig de pret niet drukken.

Wanneer je het spel voor het eerst opstart krijg je de kans om door de tutorial te spelen om zo alle verschillende moves te leren. Denk maar aan passen, op goal schieten, tackelen, het gebruik van items en de, eigenlijk Mega Strikes in een nieuw jasje, Hyper Strikes. Op zich zijn er dus niet zo heel erg veel verschillende moves, maar ze allemaal goed en in de juiste situaties gebruiken is juist waar de fun schuilt in deze game. De ideale plaats om dit te leren is in de “Cup Battles” mode, waar je op een enkele console tot 4 spelers tegelijk het kan opnemen tegen de CPU in 6 verschillende beker wedstrijden. Elk van deze wedstrijden zal de CPU zich focussen op een ander aspect zoals passen, snelheid en behendigheid of techniek. Dit is eigenlijk het enige wat in de buurt komt van een single-player campagne, maar je bent daar dus in ieder geval snel uitgespeeld.

Pimp my stadium

Verder zijn er de “Quick Battle” mode en “Strikers Club” waar je mee aan de slag kan. De eerste spreekt voor zichzelf, in deze mode kan je een vriendschappelijk wedstrijdje spelen volgens de regels die jij verkiest. Wil je de standaard timer van een match, die normaal 4 minuten telt, verhogen of verlagen dan kan je dat, naast andere opties zoals de CPU skill, het toelaten van items waarmee je oversized groene schilden of bananen op het veld smijt, Hyper Strikes aan of uitzetten en de dag/nacht instellingen. Deze matches kan je op één console, via lokaal draadloos tot 4 vier consoles met twee spelers per console of via het internet spelen.

Waar de game pas echt tot zijn recht komt, en waar ik ook het meeste plezier uit haalde, is in de “Strikers Club” mode. De bedoeling is dat je een ploeg maakt waar je nog 19 andere spelers aan kan toevoegen om zo samen wedstrijden te spelen. Om de zoveel tijd start er ook een seizoen waarin je met je team probeert de eerste plaats te bemachtigen. In deze mode kan je ook heel wat zaken vrijspelen door speciale “tokens” te gebruiken die je verdient. Dit zijn voornamelijk cosmetische dingen zoals upgrades voor je stadium, er zijn trouwens vijf verschillende thema’s, of het uiterlijk van je goal en meer. Al deze zaken kosten echter stevig wat “tokens”, dus je zult heel wat matches moeten spelen vooraleer je iets kan gaan verzilveren.

The ultimate Striker

Je verdient ook nog gewone munten door het spelen van wedstrijden, deze kan je dan weer spenderen aan uitrusting voor elk van de tien personages. Dit aantal is, net zoals in andere Mario sport games, weer teleurstellend laag. Ik mis steeds een hoop interessante figuren uit het Mario universum zoals Boo, Chain Chomp of zelfs Birdo. Zoals altijd hoop ik dat deze nog via DLC toegevoegd worden, maar ik vrees er wat voor. Anderzijds heeft het ook niet heel invloed op de gameplay want elk personage, ook al zijn hun basis statistieken verschillend, kan door de voorgenoemde uitrusting aangepast worden aan jouw speelstijl en je kan de statistieken tweaken naar jouw goedkeuren. Verwacht wel niet dat je een personage kan uitbouwen tot een super speler die alles de vernieling in kan trappen, want dat is niet mogelijk. Elk stukje uitrusting zal een stat verhogen, terwijl het een ander verlaagt. Je kan wel van Bowser een serieuze kracht op het veld maken die elke trap doet tellen, maar zodanig traag is dat hij eigenlijk zelden tot nooit de kans er toe krijgt. Het is wat wikken en wegen, maar dat maakt het aan de andere kant dan ook wel weer wat interessanter.

Het is vooral heel belangrijk om de juiste balans te vinden die ook wat bij jouw speelstijl hoort. Tegen de CPU zal het weinig verschil maken, maar tegen andere spelers van vlees en bloed is het andere koek. Om een succesvolle Hyper Strike uit te voeren zal je eerst een voorwerp op het veld moeten grijpen als het verschijnt en daarna in de tegenstander zijn helft van het veld moeten staan. Daarna moet je een schot op de goal uitvoeren, maar deze moet volledig geladen zijn. Geen snelle of zwakke trap dus, maar echt even de knop inhouden om het schot te laden. Word je intussen getackeld, en hier kijkt men niet zo nauw of het een clean tackle is of gewoon los van achter op de benen, dan verlies je je kans om een Hyper Strike uit te voeren. Kan je de Hyper Strike wel in gang zetten, dan moet je op een balkje ook nog goed weten te drukken om te bepalen hoe effectief je trap is. Als je 2x in het blauw weet te duwen, dan is je goal gegarandeerd, want de keeper kan deze onmogelijk tegenhouden. Trouwens, hoe hoger de techniek stat is van je personage, hoe gemakkelijk de Hyper Strike te perfectioneren is om steeds die goal te garanderen. Een ander minpuntje overigens, is dat je ook in deze game de Hyper Strike animaties niet kan skippen.

Mario Strikers: Battle League Football is een spel met veel potentie, maar die helaas nog niet helemaal klaar is voor de pro-league. Wil ik hiermee zeggen dat we een slechte game in handen hebben? Absoluut niet! Wat er is, is absoluut in orde en kan voor heel wat uren plezier zorgen. Spijtig genoeg mist er nog steeds een goed uitgewerkte single-player mode en hebben we slechts 10 spelers uit Mario’s universum om mee te spelen. Gelukkig krijgen we wel heel wat multi-player content dankzij de “Strikers Club” waar regelmatig tornooien georganiseerd worden en waar je, samen met vrienden, een club kan oprichten om hiermee de eerste plaats te veroveren. Op vlak van mechanics is het niet de meest diepgaande game, maar dit zorgt er wel voor dat het door iedereen gemakkelijk op te pakken is en het eens zo belonend is als je de moves kan meesteren.

• Je eigen club samenstellen met vrienden
  • Speelt vlot, ook online weinig problemen
  • Gameplay is niet te complex, waardoor het heel toegankelijk is. Maar toch voldoende materie om onder de knie te krijgen om écht goed te worden