Mario Party Superstars

Mario Party Superstars
Mario Party Superstars

Wanneer er thuis een feestje plaatsvindt, wordt traditioneel wel eens een bordspel gespeeld. Soms is dat een fysiek bordspel, maar heel vaak is dat een Mario Party game. De vorige game in de reeks, Super Mario Party, heeft hier heel wat uren gedraaid maar miste voor mij toch wel wat zaken. Mijn voornaamste punt was het aantal borden waarop je kon spelen. DLC bleef ook uit dus de keuze bleef spijtig genoeg wat beperkt. Vandaag bekijken we samen de nieuwste telg in de Mario Party reeks, namelijk Mario Party Superstars, waar men ons beloofd te verrassen met een boel minigames en borden uit enkele voorgaande games in de reeks. Ben je even benieuwd als ons? Neem dan ook een dobbelsteen en let’s roll!

Celebrating classics

Zoals we ondertussen gewoon zijn zit er meestal wel een soort van verhaal verbonden aan de Mario Party games, maar stelt deze eigenlijk niet heel veel voor. Het is meer een excuus om eens goed uit de bol te kunnen gaan en gezellig wat spelletjes samen te spelen. Ditmaal is er niet echt een verhaal, we krijgen een Koopa Troopa te zien die ons vertelt dat het lang geleden is dat de zoektocht begon naar wie de grote “Super Star” is in het Mushroom Kingdom. Het wordt al snel duidelijk dat deze game vooral wil inzetten op nostalgie, en dit al vanaf dit introductiestuk waar we aan de eerste groene buis staan waar het allemaal ooit mee begon. Koopa Troopa zegt vrij letterlijk dat we naar enkele plaatsen kunnen gaan die we ons herinneren en al lang niet bezocht hebben in de wereld van Mario Party, zowel oud als nieuw.

Dat Koopa Troopa niet gelogen heeft, bewijzen de vijf speelborden die Mario Party Superstars bevat. Deze zijn allemaal afkomstig uit de eerste drie Mario Party-games die verschenen op de Nintendo 64. Deze borden zijn Yoshi’s Tropical Island, Space Land, Peach’s Birthday Cake, Woody Woods en Horror Land, in oplopende volgorde van complexiteit. Elk bord heeft immers zijn eigen speciale regels en bijzonderheden waardoor ze uniek en gevarieerd aanvoelen. Persoonlijk mis ik toch wel enkele interessante borden uit de gekozen games van vroeger, en hoopte ik stiekem ergens op wat borden uit de Gamecube periode (vooral Mario Party 5, mijn favoriet uit de reeks).

Ook de minigames gaan voor velen erg vertrouwd aanvoelen. Er zijn maar liefst 100 verschillende minigames te vinden, allemaal afkomstig uit Mario Party 1 tot en met 10. Voor de mensen die de motion controls van de vorige game niet zo tof vonden, in deze Mario Party zijn deze zwiepbewegingen volledig achterwege gelaten! Dit wil zeggen dat je dus perfect in handheld mode of met een pro-controller kan spelen, maar ook Nintendo Switch Lite eigenaars kunnen ditmaal genieten van de game. Er is voor ieder wat wils trouwens, van minigames die je skills en behendigheid testen tot “push your luck” en minigames die zich focussen op het behalen van high scores.

Let the good times roll

Wie al eens een Mario Party heeft gespeeld, zal de opzet ongetwijfeld kennen. Voor de nieuwkomers leg ik het met veel plezier even uit. Zoals ik eerder zei, heeft elk bord zijn eigen specifieke regels. Deze ga ik niet allemaal uitleggen, dat doen Koopa Troopa en Toad als je het hun lief vraagt. Ongeacht welk bord je neemt, is het doel van het spel om zo veel mogelijk munten te verzamelen om hiermee sterren te kopen. Je kan ook voorwerpen kopen, zoals dubbele dobbelstenen of warp pipes, die je helpen om de sterren te bemachtigen. Munten verdien je door op bepaalde vakjes te landen en door het winnen van minigames, die gespeeld worden na elke ronde. Een ronde eindigt wanneer alle vier de spelers aan de beurt zijn geweest en, afhankelijk van op welk soort vakje iedereen geland is, worden de spelers opgedeeld in een “2 vs 2”, “1 vs 3” of “iedereen tegen elkaar” formaat waarna een minigame voor die samenstelling wordt gekozen.

Eigenlijk is een potje Mario Party dus niet zo heel ingewikkeld en vooral enorm leuk. Wat het geheel nog leuker maakt, is dat je per potje heel wat instellingen ter beschikking hebt. Zo kan je het aantal ronden kiezen, het uitdelen van random sterren op het einde van het spel (dit is gebasseerd op wie bijvoorbeeld het meeste muntjes heeft gehaald of de meeste minigames heeft gewonnen) aan of uitzetten en ook nog welk soort minigames je wil spelen. Een nieuwe optie die toegevoegd is, is dat je nu midden in een spel bepaalde spelregels nog kan aanpassen door extra rondes toe te voegen! Normaal gebeuren er wat events in de laatste paar ronden die de balans helemaal kunnen verstoren, deze worden echter teruggedraaid als er rondes bijgevoegd worden.

Minigames galore

Heb je even genoeg van de borden maar wil je graag nog wat minigames spelen, dan kan je je naar Mt. Minigames begeven waar je verschillende spelmodi kan vinden. Heb je zin om zelf te kiezen welk van de 100 spelletjes je graag speelt, dan kan je dat in de “Free Play” doen. Wil je in teams spelen dan kan je voor de “Tag Match” of “Trio Challenge” gaan. Er zijn ook nog de “Coin Battle”, “Survival” en “Sports and Puzzles” modi die zowat voor zichzelf spreken en elk enorm leuk zijn in hun eigen opzicht. De meest interessante optie is de “Daily Challenge”. Deze kan je enkel online spelen, maar het is wel een modus die er voor zorgt dat ik tot nu toe elke dag de game heb gespeeld om te kijken wat de challenge is en deze natuurlijk probeer te voltooien.

Nu ik het over de online functionaliteit heb, ik zou bijna het meest geweldige van alles vergeten te vermelden! Mario Party games speel je normaal gezien altijd met enkele vrienden samen in de zetel, iets wat sinds de recente pandemie vaak wat minder evident is geworden. Gelukkig kan je ditmaal dus, voor de allereerste keer in de reeks, online spelen. Zowel Mt. Minigames als de gewone borden kan je met vrienden vanop afstand spelen, een toevoeging waar ik al op hoopte sinds de vorige game en enorm gelukkig van word. Helaas is er geen optie om in-game met elkaar te praten, maar je kan wel jezelf uitdrukken met stickers om iemand te feliciteren of juist geschokt te reageren als iemand je munten of een ster steelt.

Written in the (super) stars

Als dit alles nog niet genoeg was, is er ook nog eens aan de completionists onder ons gedacht. Na het spelen van een bord of eender welk type van games in Mt. Minigames word je beloond met munten. Deze munten kan je bij Toad gaan inwisselen voor allerlei collectibles. Stickers om jezelf nog diverser uit te drukken, designs voor je online profielkaart, pagina’s voor een in-game encyclopedie en muziek tracks om te beluisteren in Kamek’s huis. Daar kan je overigens de encyclopedie raadplegen en, onder andere, informatie vinden over personages en in welke Mario Party games ze verschenen zijn. Hier wordt precies ook wel in alle talen gezwegen over Super Mario Party.

Ten slotte kan je hier nog in Kamek zijn glazen bol kijken naar enkele sterrenbeelden waarvan elke ster voor een specifieke achievement staat die je kan verdienen. Deze zijn opgedeeld in 2 secties, eentje voor alles wat je offline kan verdienen en eentje voor de online achievements. Tesamen goed voor 60 achievements die redelijk uiteenlopend zijn, maar voor een extra dosis voldoening kunnen geven. Niet dat dat echt nodig is, want er is meer dan voldoende voldoening te halen uit het verslaan van je vrienden en wildvreemde mensen online.

Mario Party Superstars is een beetje thuiskomen, een zalig nostalgisch gevoel en zowat alles wat ik verwacht van een Mario Party game. Namelijk een deel gevarieerde borden en heel wat leuke minigames. Deze keer hebben ze er voor gekozen om geen motion controls te gebruiken, waardoor je de game perfect in handheld kan spelen maar ook gewoon op TV met pro-controllers. Ook eigenaars van een Nintendo Switch Lite kunnen meefeesten! Voor de allereerste keer kan je dit alles zelfs online ervaren, en van hetgeen ik geprobeerd heb werkte dit ook erg vlot. Daarnaast zijn er ook tal van collectibles die je kan verzamelen door munten te verdienen door gewoon het spel te spelen. Wat voor mij nog steeds ergens een klein minpuntje is, is dat je verder geen personages, borden of minigames kan vrijspelen. Voor zover ik heb kunnen zien is alles onmiddellijk aanwezig en moet je het dus stellen met 10 personages, 5 borden en 100 minigames. Stiekem hoop ik toch dat er nog wat borden en eventueel personages bij komen in de nabije toekomst via (al dan niet betaalde) DLC. Hoe dan ook, deze game gaat sowieso de komende feestdagen nog heel vaak gespeeld worden onder vrienden.

• Online functionaliteit
  • Nostalgisch gevoel
  • Grote variatie in minigames