Mario Golf: Super Rush

Mario Golf: Super Rush
Mario Golf: Super Rush
Release Datum:Genre:, Platform:Ontwikkelaar:Uitgever:Getest op:

Een nieuwe Mario Golf game! Ik ben hier zoveel enthousiaster over dan ik van mezelf zou verwachten. Sportgames zijn meestal niet aan mij besteed, maar als Mario erbij betrokken is dan heb je mijn aandacht in ieder geval. En het helpt uiteraard ook dat ik op de Gamecube immens veel uren heb gesleten in Mario Golf: Toadstool Tour, naast de N64 Mario Golf, een van de weinige golf games die ooit heb gespeeld en zoveel plezier aan heb beleefd. Om de een of andere reden heb ik de 3DS Mario Golf game totaal gemist en is het voor mij dus al heel lang geleden vooraleer ik nog eens aan de slag kan gaan met een nieuwe Mario Golf! Eens kijken of we hier met een te maken hebben met een “hole in one” of eerder een “bogey”.

Super Rush!

Mocht een van de vorige termen Chinees zijn voor jou, dan ben je niet alleen. Bovenstaande kende ik wel, maar er zijn veel termen uit deze sport die ik niet ken. Gelukkig zag ik, na het fantastische openingsfilmpje waar ik zo meteen op terugkom, een optie genaamd “Golf Guide”. Hierin worden niet alleen de controls uitgelegd, maar je vindt er ook een hele woordenboek met alle termen die je zal tegenkomen in het spel dus maak je alvast geen zorgen als je een “Rookie” bent in deze sport. Maar laten we nog eens even terugblikken naar het openingsfilmpje, hoe geweldig goed ziet dat er niet uit. We zien Mario, Bowser en de rest van de bende het tegen elkaar opnemen in de finale van een nieuwe modus die dit spel met zich mee brengt, “Battle Golf”. Camelot, de developer van de Mario golf games, scoort hier alweer hoog als het op presentatie aankomt met de graphics en de bijpassende muziek. Na de intro kan je niet anders dan zin hebben om zo snel mogelijk zelf aan de slag te gaan!

Time to hit the green

In het menu zie je verschillende modi klaarstaan waaronder de “Golf Guide” dus, maar ook “Play Golf” waarin je onmiddellijk in de actie kan vliegen met de cast van 16 personages, maar amper golfbanen om uit te kiezen. Deze moet je eerst zien vrij te spelen in de “Golf Adventure” mode, de mode waar ik zelf als eerste ook in dook en met goede reden. Gedurende dit avontuur speel je als je eigen Mii creatie die als rookie start in Bonny Greens Golf Village, samen met enkele bekende vijanden uit het Mario universum, en naar de top wil geraken. Al snel krijg je je standaard clubs en wordt je richting het oefenterrein gestuurd. Vandaar dus dat dit de aangewezen mode is om je spel mee te starten. Door heel wat oefeningen in de beginfase zal je stilaan alle slagen onder de knie krijgen en ook de verschillende nieuwe golf varianten van deze game leren kennen terwijl je het mysterie achterhaald van de verschillende vreemde weersomstandigheden die de meeste courses onspeelbaar maken. Iets wat mij soms wel stoorde, want je zal verschillende zaken steeds opnieuw moeten doen, alleen mag je telkens iets meer holes spelen. Gelukkig zijn er ook enkele optionele challenges die best wel helpen om je skills naar een hoger niveau te tillen. Maar over het algemeen bleef het avontuur, voor mij althans, vrij gemakkelijk en niet veel meer dan een lange tutorial die me constant bij het handje heeft gehouden en zelf soms de weg kwijt was op vlak van een samenhangend verhaal te vertellen. Vreemd is ook dat je telkens denkt deel te gaan nemen aan bepaalde tournamenten om je badges te verdienen. Aangezien de courses onbruikbaar zijn door het slechte weer, krijg je je badges op willekeurige momenten nadat je iets nieuw hebt geleerd of een paar oefen sessies hebt afgewerkt terwijl je nooit de effectieve toernooien zal spelen en een beetje verbouwereerd verder gestuurd wordt naar het volgend gebied.

En toch was het een aangename ervaring, dankzij enkele interessante elementen die ze er in hebben gestoken. Na elke oefenronde of potje golf krijg je experience punten en kan je in level stijgen. Telkens je een level omhoog gaat kan je een van je statistieken verbeteren zoals de bal met meer kracht verder kunnen slaan, meer effect aan je bal geven, sneller lopen of meer stamina hebben. Daarnaast kan je in elke regio nieuwe clubs kopen met hun unieke voor- en nadelen zoals gemakkelijker uit een “bunker” te geraken of speciale slagen zoals een “lob” of “topspin” uit te kunnen voeren. Ook kan je outfits en schoenen kopen die je helpen in diezelfde regio’s zoals zorgen dat je geen snelheid verliest wanneer je door gras of zand loopt. Nu hoor ik je al bijna denken, waarom zijn er zoveel zaken zoals stamina en voorwerpen om je Mii zo snel mogelijk te houden. Daar komt de betekenis van Super Rush een beetje naar voren.

Don’t get left behind

In de meeste speltypes ga je zelf achter je bal moeten aanhollen, terwijl je normaal gezien na een slag je bal ziet neerkomen en magischerwijs alweer klaar staat voor je volgende slag. Niet in deze game dus, toch niet in alle speel stijlen. Een van de nieuwe variaties op klassieke golf is “Speed Golf”. De bedoeling in dit soort potjes golf is, je raadt het al, om zo snel mogelijk de bal in de hole te krijgen. Je wordt ook afgestraft als je meer slagen gebruikt dan toegestaan zijn, dus in het wilde weg beginnen slaan is ook niet de bedoeling. Na elke slag moet je dus ook achter je bal aan, net zoals je tegenstanders en het is wel een leuk zicht. Maar het zou geen Mario sport game zijn als er geen power-ups en een beetje chaos aan te pas komen. Je kan sprinten maar ook een speciale “power dash” move doen waarmee je andere spelers ondersteboven kan lopen of een speciale slag uitvoeren als je special metertje vol is. Deze speciale slag is uniek per personage en kan dingen doen zoals stukken van de golfbaan bevriezen, bij impact alle omliggende ballen weg kaatsen en zoveel meer. Je meter vult zich langzaam zelf, maar door munten op te pakken tijdens het lopen kan je je meter sneller doen vullen. De hartjes die ja af en toe ziet vullen je stamina meter weer bij, dus het is altijd een beetje tactisch kijken wanneer je je moves gebruikt en welke route je neemt.

Een andere variatie die je tijdens je avontuur tegenkomt is de Cross-Country Golf, ook we XC Golf genoemd, waarin je meerdere holes hebt op verschillende hoogteniveaus die je allemaal achter elkaar moet halen in de volgorde die je zelf kiest. Om naar hogere gebieden te geraken kan je gebruik maken van wervelwinden of door effect toe te voegen aan je slagen. Deze variant komt maar kort voor tijdens het avontuur spijtig genoeg, want hier had ik gerust wel wat meer variatie op willen zien. Buiten het avontuur komt XC Golf ook niet echt meer voor onder deze noemer. Ten slotte zijn er ook enkele boss battles, welke best interessant waren maar ook hier weer had ik het gevoel dat ze maar een snelle opvulling waren en gerust wat meer diepgang mochten hebben.

It’s always better when you’re together

En dat was het zo een beetje wat het avontuur betreft. Op zich is het een erg fijne mode, met heel wat interessante en nieuwe dingen die helaas wat te weinig plaats in de spotlight kregen. Ook merkte ik al snel op dat veel van de fantasierijke zaken zoals warp pipes die in vorige Mario Golf games meer gebruikt werden ook ontbraken. Al bij al voelde het golfen wat meer “realistisch” aan met een paar power-ups die we gewoon zijn uit de Mario sport games, maar er had net dat beetje meer Mario magie in mogen zitten voor mij. Na het avontuur kan je nog vrij gaan golfen in de “Play Golf” en “Solo Challenge” modi. In de eerste kan je kiezen tussen standaard golfen, “Speed Golf” en “Battle Golf”. Deze laatste variant heb ik het nog niet over gehad, maar het komt eigenlijk neer op een soort van XC Golf variant waar je het tegen een deel andere spelers opneemt om zo snel mogelijk drie van de negen holes te doen, maar dan in 1 groot gebied en dat allemaal tegelijkertijd. Dit alles kan je alleen, met enkele vrienden op de bank, met vrienden die lokaal met hun eigen switch spelen of online tegen iedereen in de wereld spelen. Wil je je golf skills nog wat verder aanscherpen op je eigen tempo, dan kan je in “Solo Challenge” een score attack of speed attack doen met de verschillende personages.

Ik zou nog bijna de motion controls vergeten te vermelden! Aangezien het bij golf belangrijk is om erg nauwkeurig te spelen had ik wat schrik om met motion controls te spelen, want het is een heel andere manier van spelen natuurlijk. In het begin was het toch wat wennen, maar stilaan begon ik er beter en beter in te worden. Het is een leuke gimmick, maar wanneer het er op aan komt in een competitieve setting is het eentje die ik liever achterwege laat in voorkeur voor de precisie van het spelen met een controller.

Super Mario Golf: Super Rush is in essentie een erg goede golf game die heel wat interessante zaken en twists op tafel brengt. De Mario vibe is sterk aanwezig maar bij momenten mocht het naar mijn mening toch nog net dat beetje verder gaan. Dankzij de speciale slagen die elk personage kan uitvoeren en het nieuw toegevoegde “Speed Golf” ontstaat er wat meer chaos en boeiende golf partijen die enorm leuk zijn om met vrienden te spelen. Het avontuur is vrij kort en functioneert als een vrij uitgebreide tutorial die je klaarstoomt om de controls en technieken onder de knie te krijgen en je zoveel mogelijk oefening te geven. Je leert er ook de varianten zoals XC Golf kennen die je achteraf dan zowat ziet terugkomen als de “Battle Golf” variant.

Hetgeen me het meest teleurstelde, zeker als ik terugdenk aan de fantastische courses in Toadstool Tour, is het gebrek aan erg interessante courses met veel elementen uit de Mario reeksen. Toegegeven, er komen onder andere Piranha planten en zandmonsters uit de verschillende Mario games in voor, maar ik had gehoopt op iets meer dan 6 courses met soms vrij gelijkaardige holes. De 16 speelbare personages (en eigenlijk je eigen Mii als 17de) zijn best wel leuk en op zich voldoende, maar hier had ik ook wel graag bekende gezichten zoals Diddy en Donkey Kong zien terugkomen. Wie weet, er komt vast en zeker nog wel DLC die wat extra Nintendo flair kan toevoegen aan de game. Mocht dit einde wat negatief klinken, dan is het vooral omdat ik gewoonweg snak naar meer in wat in essentie echt een zeer goede game is. Om terug te komen op mijn initiële vraag, het is momenteel zeker geen “hole in one”, maar toch absoluut nog een “birdie”. Zelf ga ik zeker en vast nog vaak wat potjes golf spelen in mijn eentje en met vrienden, wie weet zie ik jou binnenkort ook wel online op de “Green” naast me staan, vechtend voor de overwinning!

• Speed golf brengt een nieuwe, chaotische, twist op klassiek golf
  • Interessante courses met nadruk op snelle actie
  • Heel wat speelbare personages met unieke vaardigheden